selected terms: 5,030 page 124 of 252
რიცხჳ (საღმრთოჲ)
(ὁ θεός) =ყოველი დამოკიდებულ არს საღმრთოჲსა რიცხჳსადა (sic! πάντα γὰρ ἐξῆπται τῶν θεῶν) (პრ., კავშ., პეტრ., 146, 89.9-10; D.§145) =ძველქართულ-ძველბერძნული ფილოსოფიურ-თეოლოგიური More…
რიცხჳ (ღმრთებრივი // ღმრთეებრი)
(ὁ θεῖος ἀριθμός) ნეოპლატ. არათვლადი, განყენებული, აბსტრაქტული რიცხვებიარსის განმაცხოველებელი (სიცოცხლის მიმცემი), სრულმყოფელი, არსისათვის გვარის (ფორმის) მიმცემი და სათანადო რიგში More…
რიცხჳთა განყოფილი
(ἀριθμῷ διαφέρω) =ხოლო რიცხჳთა განყოფილნი იგი არიან, რაოდენნი-იგი თანა-შეთხზვითა შემთხუევითთა საქმეთაჲთა განჰყოფენ თჳსებასა თჳსისა გუამოვნებისასა (დამასკ., დიალ., 23,5, ეფრ.) More…
რიცხჳს-შორის-ი
(ἔν ἀριθμῷ) =რიცხჳსშორისნი არ რომლის საქუემდებარისოდ ითქუმიან (ამონ., ტარიჭ., 120,20) =ძველქართულ-ძველბერძნული ფილოსოფიურ-თეოლოგიური ტერმინოლოგიის დოკუმენტირებული ლექსიკონი = Old More…
რომელ-ი
(ποιόν τὸ) რომელობის (რაგვარობის, თვისობრიობის) კატეგორია =იჴუმინეს უკუე ათნი ესე მხოლონი ზოგადობითნი: არსებაჲ, რაოდენი, რომელი, რაჲსამიმართი, სადაჲ, ოდესი (ამონ., ტარიჭ., 20,1); რომელი More…
რომელი არს
(῾Ο ὤν) ღმერთის სახელი =ყოველთავე სახელთა, რაოდენნი ღმრთისათჳს ითქუმიან, ესე უსაკუთრეს არს, ვითარმედ: ”რომელი არს” (დამასკ., გარდ., 60, ეფრ.) =ძველქართულ-ძველბერძნული More…
რომელი-იგი რაჲ არს
(ὁποῖόν τι ἐστιν) =გუამი, არცა რაჲარსობასა (=რაობას) საცნაურ-ჰყოფს, არცა თუ რომელი-იგი რაჲ არს (=რომელობას) (დამასკ., დიალ., 11,2, ეფრ.) =ძველქართულ-ძველბერძნული More…
რომელი-რაჲ-არსობაჲ
(ὁ ὁποῖόν τι ἐστιν) =გუამი არცა რაჲარსობასა ცხადჰყოფს, არცა რომელი რაჲარსობასა (დამასკ., დიალ., 11,2, არს.); სხუაჲ არს რაჲარსობითი შესმენაჲ და სხუაჲ არს, რომელირაჲარსობითი (დამასკ., More…
რომელობა-ჲ
(τὸ ποιόν) რომელობის კატეგორია =რომელობასა მოასწავებენ, ვითარცა: სპეტაკი და შავი (დამასკ, დიალ., 22,6, ეფრ. //... ვითარებასა, ვითარ-იგი: თეთრი, შავი (22,6, არს.); რომელობა არს, More…
რომელობით-ი ძალი
(ἡ ποιά δύναμις) თვისება =ხოლო ანაგები არს ყოვლისავე ბუნებისა რომელობითი ძალი, სხუათა არსებათაგან განმრჩეველი და განმყოფელი მისი (ანასტ. სინ., არს., II, 230-231) More…
რომელსა-შინა
(τὸ ἔν τινι) =ხოლო ესე არა არს რომელსა-შინა, არამედ რათა-შინა (დამასკ., დიალ., 24,7, ეფრ.) =ძველქართულ-ძველბერძნული ფილოსოფიურ-თეოლოგიური ტერმინოლოგიის დოკუმენტირებული ლექსიკონი = More…
რომლისაგანი
(ἐξ οὖ) რომლისა-მიერი – δι’οὖ – რომლისაშორისი – ἐν ὦ =ჩუენდა ერთ არს ღმერთი მამაჲ, რომლისაგან ყოველი და ერთ – უფალი იესო ქრისტე, რომლისა მიერ ყოველნი და ერთ – სული წმიდაჲ, „რომლისა შორის“ More…
რჩეული
(ἐκλεκτός) =და მიუგო ისუ ნავესმან, წინაშემდგომმან მოსესმან, რჩეულმან, და ჰრქუა (თტე., რიცხ. 21, გელ., A 1108, 54r) =ძველქართულ-ძველბერძნული ფილოსოფიურ-თეოლოგიური ტერმინოლოგიის More…
რჩული
(νόμος ὁ) =რაჟამს წარვალს იგი [თევზი] გზასა შორსა დაცვისათჳს ნათესავთა თჳსთაჲსა, არა აქუს მათ სიტყჳერებაჲ, არამედ აქუს მათ რჩული ბუნებითი (ბას., ექუს., უძვ., 102,10-11) See also: More…
რჩულმართალი
(ὀρθόδοξος) =განემზადების (სამოთხე) მამამთავართა... რჩულმართალ ღმრთისმსახურთა შეყოფილთა ყოველთავე სარწმუნოებისათა (გაბალ., ექუს., ანონ., 168) =ძველქართულ-ძველბერძნული More…
რწმენა
(ἀσπαζόμενος) =და შევიწყნარებ და მრწმანან წმიდანი ექუსნი კრებანი (მიქ., მრწ. 19, ეფთ., Jer. 151, 87r); – πιστεύω – რამეთუ იგივე მრწამს დაუსაბამოდცა და ჟამიერადცა, დაბადებულად და More…
რწმუნებაჲ
(πιστεῦσαι) რწმენა =რომელსა ეგულებოდის რწმუნებაჲ სახარებისაჲ უქმ-იქმნების სჯულისა მიმართ (თეოფ. ბულ., მარკ., ჭიმჭ., S 404,7I) =ძველქართულ-ძველბერძნული ფილოსოფიურ-თეოლოგიური More…
სააზრო
(στοχαστικός) მოსააზრებელი =რამეთუ განჩენილ და საზღვროან სიტყუანი საქმეთა მათთანი თჳნიერ მცირედთა ჴელოვნებათაჲსა, რომელნიცა სააზრო წოდებულ არიან (ნემეს., პეტრ., 139; 9-11) More…
საბანელ-ი
(κολυμβήθρα ἡ) ნათლობის საბანელი, ემბაზი =საბანელსა, რომლისა სახე იქმნა მეწამული ზღუაჲ საღმრთოჲსა მოციქულისაებრ (თტე., მიქ., გელ., 7.20, K 1, 410r); ჩუენცა, წმიდისა საბანელისა მიერ More…
საბაძველ-ი
(ὑπογραμμός ὁ) მაგალითი, ნიმუში =რაჲთა განაცხადოს სამებისა წმიდისა საიდუმლოჲ და რაჲთა სახე და საბაძველ მექმნეს ჩუენ ნათლისღებისა (დამასკ., გარდ., 237, ეფრ.) =ძველქართულ-ძველბერძნული More…
ძველქართულ-ძველბერძნული ფილოსოფიურ-თეოლოგიური ტერმინოლოგიის დოკუმენტირებული ლექსიკონი ლექსიკონები
to main page Top 10FeedbackLogin top of page
© 2008 David A. Mchedlishvili XHTML | CSS Powered by Glossword 1.8.9