ოდ ოთ ორ ოს ოქ ოც ოხ
selected terms: 24 page 1 of 2
ოდეს-ი
(ποτέ τό) =ოდესი ჟამსა ცხად-ჰყოფს (დამასკ., დიალ., 42,1, არს.); იჴუმინეს უკუე ათნი ესე მხოლონი ზოგადობითნი: არსებაჲ ... ოდესი, დებაჲ, ქონებაჲ... (ამონ., ტარიჭ., 20,1) More…
ოდესვეობა-ჲ
(τὸ ποτέ) ოდესმეობა დროისმიერობა, გარკვეულ დროში მყოფობა =ოდესვეობით შორის ქმნადთა (τῶν ποτέ γἷ νόμενον) და მარადის მყოფთა საშუვალი ანუ ნიადაგ ქმნადი ანუ ოდესვეობით მყოფი, ანუ არაობით More…
ოდესვეობით-ი (თანმექონე-ჲ)
(τῶν ποτὲ μετεχομένων) გარკვეულ (რაღაც) დროში (მშვენიერების, მსგავსების...) მონაწილე, მოზიარე =შუენიერებაჲცა და მსგავსებაჲ და დგომაჲ და თჳთობაჲ – ესე ყოველნი პირველნი და თანუქონონია, ხოლო More…
ოდესობა-ჲ
(ποτέ τό) დროის კატეგორია =ოდესობაჲ ჟამსა მოასწავებს (დამასკ., დიალ., 42,1 ეფრ.); რომელნი აღიყვანნეს ოდესობისა ქუეშე, რომელი ჟამისა დამნიშვნელობითი არს (ამონ., ტარიჭ., 19,28); ; More…
ოთხ-ნივთედ-ი
(τετράστοιχος) ოთხელემენტიანი =ვითარცა-იგი სახის-შემოღებითსა ღმრთის-მეტყუელებასა შინა ოთხნივთედსა მას შინა გამოწმედასა ჩუენსა მრავლით კერძო გამოჩინებულ არს (არეოპ., ზეც., ეფრ., 15.6) More…
ორ-განყოფილება-ჲ
(ἀμφίβολος) ორაზროვნება =რამეთუ ჯერეთ ორგანყოფილებაჲ აქუნდა მისთჳს (თეოფ. ბულ., მარკ., ჭიმჭ., S 404,36II) =ძველქართულ-ძველბერძნული ფილოსოფიურ-თეოლოგიური ტერმინოლოგიის More…
ორ-გუამოვნება-ჲ
(δύο ὑποστάσεις αἱ; დოგმატ. ) =იგივედ თქუმაჲ ბუნებისა და გუამოვნებისაჲ მიზეზ იქმნა ქრისტეს ზედა თქუმად ერთისა ბუნებისა, რაჲთა არა ორგუამოვნებად განყონ ქრისტე (დამასკ., ორთა ნებ., არს., More…
ორ-სახეობით-ი
(δυοειδής) =რაჲთამცა იყო იგივე დასაბამი არა მარტივი და ერთობითი, არამედ განყოფილი და ორ-სახეობითი და წინააღმდგომი და დამჴსნელი თავისა თჳსისაჲ (არეოპ., საღმრ., ეფრ., 4.21) More…
ორებრ-ი
(δυαδικός) ორმაგი, ორისაგან შემდგარი = დოგმატ. ; არა ვინაჲთგან ორებრი იყო ბუნებაჲ მისი, ეგერა ორნიცა იყვნეს და იყუენნეს ბუნებანი, არამედ ვინაჲთგან ერთი იყო გუამი მისი, ერთი არს და ითქუმის More…
ორობა-ჲ
(δυάς ἡ; ნეოპლატ. ) =რამეთუ ყოველი ორობაჲ არა არს დასაბამ, არამედ ერთობაჲ არს დასაბამ ყოვლისა ორობისა (არეოპ., საღმრ., ეფრ., 4.21) =ძველქართულ-ძველბერძნული ფილოსოფიურ-თეოლოგიური More…
ორღანებრ-ი
(ὀργανικός; ლოგიკ. ) იარაღი, მეთოდი =აკროამატიკათაგანნი რომელნიმე უკუე არიან ხედვითნი და რომელნიმე საქმითნი, ხოლო რომელნიმე – ორღანებრნი (ამონ., ტარიჭ., 98,38) More…
ორღანებრთაგან-ი
(ὀργανικός) =ორღანებრთაგანნი, რომელნიმე დასაბამთათჳს ღონისძიებისათა, ხოლო რომელნიმე სხუათა მიმართთათჳს ღონისძიებისა (ამონ., ტარიჭ., 99,8) =ძველქართულ-ძველბერძნული More…
ორღანებრივ-ი
(ὀργανικός) =ხოლო ძალად სხეულთად განაღა შესაქმებრივ[ი]სა – რომელ არს ორღანებრივი – არისტოტელის-მიერ საგრძნობელთა ამათ იტყჳს (ნემეს., პეტრ., 3; 57.11-13) =ძველქართულ-ძველბერძნული More…
ორღანო-ჲ
(ὄργανον τό) იარაღი, ინსტრუმენტი, საგანი =რომელმან მცირესა ნივთსა და წუეთსა თესლისასა საშოსა შინა ჴორცად აღორძინებაჲ უბრძანა და მრავალსახისა ამის და მრავალფერისა ორღანოჲსა ჴორცთაჲსა More…
ოსანნა
(ὡσαννά) =ოსანნაჲ ვიეთებრმე ამას დაჰნიშნავს, ვითარმედ „მაცხოვნე მე“, ხოლო ვიეთებრმე დაჰნიშნავს გალობასა (თეოფ. ბულ., მარკ., ჭიმჭ., S 404,102I) =ძველქართულ-ძველბერძნული More…
ოქიმა-ჲ სულისა-ჲ
(τὸ ὄχημα τῆς ψυχῆς) =ყოველნი თჳსთა აობათაებრ იზიარებენ საზიარებელსა და დასაბამითგანვე უჭეშმარიტეს, რამეთუ ოქიმათაცა სულისათა (τὰ οχήματα ταῖς ψυχαῖς) ესევითარივე აქუს ურთიერთას საზღუარი More…
ოცება-ჲ
(φάντασμα) მოჩვენება =ოცებაჲ უკუჱ არს, რომელი მოიზიდვიდეს თავსა შორის თჳსსა ოცებულისაებრ ცალიერთა მოწბობათაგან, ვითარ-იგი დამედგრებულთა და შავნავღლიანთა ზედა იხილვების (ნემეს., პეტრ., 6; More…
ოცებით-ი
(φανταστόν) მოჩვენებითი =ოცებითი უკუჱ [არს ძალი] – რომელსა ოცნება შთაუვარდბის, ვითარ-რაჲ გრძნობაჲ და მგრძნობელი (ნემეს, პეტრ., 6; 72.4) =ძველქართულ-ძველბერძნული More…
ოცნება
(ὑποδύεμαι) წარმოსახვა, წარმოდგენა, მოჩვენება =ვითარ მხედველობითი ეოცნების ვიეთმე, ვითარცა ჭეშმარიტად ვიდრემე მყოფი, ხოლო არმყოფი ჭეშმარიტად (ამონ., ტარიჭ., 99,1); – φαντάζεται – [სულის More…
ოცნება-ჲ
(φαντασία ἡ) ფანტაზია, წარმოსახვა =სარწმუნო ქმნას აღდგომაჲ, ვითარცა ჭეშმარიტებით და არა ოცნებით ქმნილი (თეოფ. ბულ., მარკ., ჭიმჭ., S 404,43II); ხოლო ოცნებაჲ არს შემთხუევაჲ პირუტყულისა More…
ძველქართულ-ძველბერძნული ფილოსოფიურ-თეოლოგიური ტერმინოლოგიის დოკუმენტირებული ლექსიკონი ლექსიკონები
to main page Top 10FeedbackLogin top of page
© 2008 David A. Mchedlishvili XHTML | CSS Powered by Glossword 1.8.9