ტაბაკი, თეფში, ლანგარი, გობის მსგავსი ხის ჭურჭელი. ხვეწდნენ წიფლის, ლეკისა და თელის ხისგან. ლიტ.: გ. გასიტაშვილი, თაბახი, ქსე, ტ. IV, 1976. გ. გ. =ქართული მატერიალური კულტურის More…
ხელოსანთა ჯგუფი, ამხანაგობა, იგივე ამქარი. =ქართული მატერიალური კულტურის ეთნოგრაფიული ლექსიკონი = Ethnoraphic dictionary of the georgian material culture = Das ethnographisce Lexikon More…
ერთგვარი ეკლიანი მცენარე, რომელსაც მჭიდროდ შეჰკონიან და იყენებენ ქვევრის სახეხად. დამახასიათებელია აღმოსავლეთ საქართველოსათვის. თავანი (გურ. აჭარ. იმერ. კახ.) - არე სახლის ჭერსა და More…
(გურ. აჭარ. იმერ. კახ.) - არე სახლის ჭერსა და სახურავს შორის. სხვენი, ქორედი. ზამთარში ინახავენ სხვადასხვა სანოვაგეს, გამოიყენებდნენ დასაწოლადაც. ე. ნ. =ქართული მატერიალური More…
საკარმიდამოში სამეურნეო ტიპის ნაგებობა, რომელიც ძირითადად ასოცირდება ცხენის, ვირის, ჯორის სამწყვდევთან. როგორც ცალკე ნაგებობა თავად-აზნაურთა და შეძლებულ გლეხთა ფენას გააჩნდა. ასევე More…
(თბ) - ხარაზის ხელსაწყო, გასალესი ქვა. =ქართული მატერიალური კულტურის ეთნოგრაფიული ლექსიკონი = Ethnoraphic dictionary of the georgian material culture = Das ethnographisce Lexikon der More…
საქონლის (ძროხის, ხარის) თავის ტყავი, რომელსაც საქალამნედ გამოიყენებდნენ. =ქართული მატერიალური კულტურის ეთნოგრაფიული ლექსიკონი = Ethnoraphic dictionary of the georgian material More…
საქართველოს ეთნოგრაფიულ ყოფაში შემონახულია ქალისა და მამაკაცის მრავალფეროვანი თავსაბურავი. ამათგან ყურადღებას იქცევს კომპლექსი „თავხურა“, რომელიც ქართველი ქალის ეროვნული ჩაცმულობის - More…
ზოგადი სახელი ქალთა და კაცთა თავდასახურთა. ძველად თავსაბური თავდასაცავი საშუალებაც იყო. იგი მიანიშნებდა ადამიანის მდგომარეობასა და წარმომავლობაზეც. თავსაბური ადამიანის ღირსების მანიშნებელიც More…
თავდაუბურავი ქალი, ე.ი. მანდილმოუხვეველი, უბაღდადო, მხოლოდ ჩიხტიკოპისა და ლეჩაქის ამარა. ამ წესის გამოყენება მხოლოდ ახალ პატარძლებს შეეძლოთ. ლიტ.: სტ. მენთეშაშვილი, ქიზიყური ლექსიკონი, More…
ჩიხტას წინა მხარეზე გადასაკრავი დაქარგული ნაჭერი. მასალად გამოყენებულია ხავერდი ან სხვა ძვირფასი ქსოვილი (შავი, თეთრი, შვინდისფერი, ლურჯი და სხვა). პატარძლები თეთრ თავსაკრავებს ხმარობდნენ, More…
ქალის ყოველდღიურად მოსახმარი სამკუთხა ნაჭერი. სხვადასხვა მასალისაგან დამზადებული. იცოდნენ თავსაფრის მოხვევის რამდენიმე ხერხი. სამგლოვიაროდ იხმარებოდა შავი თავსაფარი, რომელიც ზოგჯერ მთლიანად More…
გათხოვილი ქალის თავსაბურავი, ძირითადად შეძლებულები ატარებდნენ. მესხეთ-ჯავახეთში ქმრიანი ქალები მუქწითელსა და მწვანეს აძლევდნენ უპირატესობას, მოხუცებიც კი თალხი ფერის სქელ თავშლებს More…
მთავარი კოჭი სახლის გადახურვისას, რომელზედაც მიემაგრება დანარჩენი სახურავი კოჭები (იხ.გოგა). See also: გოგა =ქართული მატერიალური კულტურის ეთნოგრაფიული ლექსიკონი = Ethnoraphic More…
თაზისა და ჩონგურის დასაკვრელი ხის წკირი. =ქართული მატერიალური კულტურის ეთნოგრაფიული ლექსიკონი = Ethnoraphic dictionary of the georgian material culture = Das ethnographisce Lexikon More…
აქ: კაცისა და ქალის ნაქსოვი ფეხსამოსი აღმ. საქ. მთიანეთში. მასალად გამოიყენებდნენ შალის ძაფს. თათების ძირითადი ნაწილის მოსაქსოვად იყენებდნენ სისვისა და კრაველის ძაფს, მატყლის სიმცირის დროს More…
ხევსური კაცისა და ქალის ნაქსოვი ფეხსამოსი. მასალად გამოიყენებდნენ შალის ძაფს. თათების ძირითადი ნაწილის მოსაქსოვად იყენებდნენ სისვისა და კრაველის ძაფს, მატყლის სიმცირის დროს კვირტსაც (იხ.) More…
აქ. უთითებო ხელთათმანი, რომელსაც იყენებდნენ მუშაობისას.(იხ. ხელთათმანი) See also: ხელთათმანი, თათმანი, ხელჯაგი, საფუხარი =ქართული მატერიალური კულტურის ეთნოგრაფიული ლექსიკონი = More…
კაცისა და ქალის წელსარტყამი აჭარასა და სამცხე-ჯავახეთში. მასალად გამოიყენებოდა ფაბრიკული აბრეშუმის ქსოვილები. სარტყელი სამკუთხა ფორმისაა. საქართველოში აჭარის გარდა მხოლოდ სამცხე-ჯავახეთში More…
ძვირფასი ტყავი, რბილი და მოქნილი, „ნატა“. ლიტ.: ქეგლ, ტ. IV, 1955. ნ.ჯ. ◊ ტყავის თასმა სამართებლისა და მისთ. პირის ასაწყობად. ლიტ.: ქეგლ, ტ. IV, 1955. ნ.ჯ. ქართული More…
ქართული მატერიალური კულტურის ეთნოგრაფიული ლექსიკონი