„რაჟამს გულისჴმა-ჰყოფდეს გონებაჲ ხედვითა დაბადებულთაჲთა დამბადებელსა მას ყოველთასა, გულისჴმა-ჰყოფს, ვითარმედ არს, რომელმან შექმნა ესე ყოველი. და მერმე ეძიებენ, და თუ რაჲ არს იგი, ანუ ვითარი. More…
„უკუეთუ ვინ საჴსენებელსა გარდაიჴდიდეს წმიდათასა ანუ შესუენებულთასა, მიიღოს ეკლესიას ზეთი და საკუმეველი და სანთელი და სეფე, ზედაშე და თესლი, და თესლისა კურთხევად წართქუას მღდელმან და განუყოს More…
სომეხთა კათალიკოსი 387-439 წლებში. სომხური წყაროების მიხედვით, იგი იყო მაშტოცის აქტიური თანამოსაგრე სომხური დამწერლობის შექმნისა და გავრცელების საქმეში. ჩვენამდე მოღწეულია ქართულ ენაზე More…
(ან სევიროზი, 465-538) მონოფიზიტი. დაიბადა სოზოპოლში (პისიდია), ქრისტიანულ ოჯახში. გრამატიკა და რიტორიკა შეისწავლა ალექსანდრიაში, იურისპრუდენცია – ბეირუთში. აქვე მოინათლა. შემდეგ ბერად More…
ამან „განწვალა სიტყჳთა მისითა ერთღმრთეებაჲ, რომელ არს სამებასა შოვრის განუყოფელი, რამეთუ იტყოდა და დაამტკიცებდა, ვითარმედ გუამი ბუნებაჲ არს და ბუნებაჲ არს გუამი. და არა იცოდა ამათ სახელთა More…
ძველი აღთქმა ძველ ბერძნულ ენაზე. თითქმის ყველა წმიდა მამა მარტო სეპტუაგინტით სარგებლობდა. ებრაულ ძველ აღთქმას იყენებდნენ წმ. ეპიფანე კვიპრელი და ნეტ. იერონიმე სტრიდონელი, ასევე – ორიგენე. More…
„ექუსნი მჴეცნი ექუს-ექუს-ფრთენი, რომელი ოთხთა მათ უტჳრთავს, ფრინვენ და გმსახურებენ ჴმითა მით დაუდუმებელითა და იტყჳან: წმიდა ხარ, წმიდა ხარ, წმიდა ხარ, შენ უფალო, – წოდებულ არიან იგინი More…
„ნათესავით ჰურიაჲ, არამედ მადლითა ქრისტიანე; მწიგნობარ კითხვით და ანგელოზ ცნობით; ფარისეველთა მათ შორის ვითარცა ვარდი ეკალთაგან განშოვრებულ. და სჳმეონ ესოდენ მართალ იპოვა, ეუწყა სულისაგან More…
„ჵ სახებოროტო სიბერეო, ვინ მოგიყვანა შენ ჩემდა? ანუ ვინ მოგავლინა? ანუ რომელი რაჲ საქმჱ სამადლობელი ჰყავ ჩემ თანა? – მიუგო სიბერემან და ჰრქუა: კმა ყავ, ჵ სიჭაბუკეო, და დადუმენ და დაიყავ More…
(სიუნიქ) მცირე კავკასიონის ჩრდილო-აღმოსავლეთით, ალბანეთის საზღვართან მდებარეობდა. როგორც ცალკე სანახარარო, იგი უკვე IV ს-დან იხსენიება. სივნიეთი, მართალია, ჩვეულებრივ სომხეთში შედიოდა, More…
„სიზმარი არს დავიწყებადი, ნუ გრწამნ მისი“ (მამათა სწავლანი, X და XI სს-თა ხელნაწერების მიხედვით გამოსცა ილია აბულაძემ ა. შანიძის რედაქციით, თბ., 1955.) განსხვავება სიზმარსა და ჩვენებას More…
„ძილი სიკუდილისაჲ ბოროტის მოქმედთაჲ მწარე არს და სიკუდილი მართლისაჲ ტკბილ და გემოან არს“ (მამათა სწავლანი, X და XI სს-თა ხელნაწერების მიხედვით გამოსცა ილია აბულაძემ ა. შანიძის რედაქციით, More…
„ორნი ანგელოზნი მოვიდიან კაცსა ზედა, ერთი სამართლისაჲ და ერთი უკეთურებისაჲ და შევიდიან სიკუდილსა თანა. და ვითარ-იგი აურვებნ სიკუდილი სულსა, მოვიდიან ორნი იგი ანგელოზნი, და განიხილნიან More…
„იესუ ცოდვანი სოფლისანი თავს-ისხნა და მოკუდა, რაჲთა მოაკუდინოს ცოდვაჲ და სიმართლით აღდგეს“ (სინური მრავალთავი 864 წლისა, სასტამბოდ მოამზადეს ძველი ქართული ენის კათედრის წევრებმა აკაკი More…
„მრავალ არიან საცთურნი მთრვალთანი, ვითარცა გარდასცთის კაცი ღჳნითა, უფროჲს პირუტყჳსა უგუნურ იქმნის, რამეთუ პირუტყუმან იცნის მომგებელი თჳსი (ეს.1,5), ხოლო მთრვალმან არა იცნის მეზობელი თჳსი“ More…
მოციქულთა თანამედროვე; იგი იყო გნოსტიკური სწავლების პირველი წარმომადგენელი და ამიტომ ქრისტიანული ეკლესიიდან გამოსულ ერესიარქად, მწვალებლობის მეთაურად ითვლება. იგი ტომით იუდეველი იყო, More…