არს ძე და სული, რომელთა მიერ უხილავად ზრახავს გულთა შინა წმიდათასა“ (ძვ. ქართული ენის კათედრის შრ. 11, შესავალი ფსალმუნთა თარგმანებისა, გამსც. მოამზადა მზ. შანიძემ. თბ., 1968.) More…
ხმიადი, უფუარი პური. დიოფიზიტებისთვის საზიარებელი პური საფუარიანია და ქრისტეს ორ ბუნებაზე მიუთითებს. უსაფუარო პურს მონოფიზიტები იყენებენ და იგი ქრისტეს ღმრთეებრივ ბუნებას აღნიშნავს (არსენი More…
სწავლული ბერი, რომელმაც ბიზანტიაში თაბორის ნათელის შესახებ დავა წამოიწყო. ბარლაამი წმ. გრიგოლ პალამასა და წმ. გარდამოცემის საწინააღმდეგოდ თვლიდა, რომ ღმერთში არსისა და ენერგიის განსხვავება More…
„სახლ მშჳდობის ითქუმის“ (სინური მრავალთავი 864 წლისა, სასტამბოდ მოამზადეს ძველი ქართული ენის კათედრის წევრებმა აკაკი შანიძის რედაქციით, წინასიტყვაობით და გამოკვლევით (კათ. წევრები – ივ. More…
„ითარგმანების ბეთლემ – სახლ ნაყოფიერების“ (შატბერდის კრებული X საუკუნისა, გამოსაცემად მოამზადეს ბ. გიგინეიშვილმა და ელ. გიუნაშვილმა, თბ., 1979.) =რუხაძე, გრიგოლ საღმრთისმეტყველო More…
„წინაწარმეტყველთა თქუეს განცხოველებისათჳს, და მოციქულთა ქადაგეს აღდგომისათჳს“ (სინური მრავალთავი 864 წლისა, სასტამბოდ მოამზადეს ძველი ქართული ენის კათედრის წევრებმა აკაკი შანიძის რედაქციით, More…
თეოდორე აბუკურას მიხედვით, ძველი აღთქმის წიგნები ასე ჯგუფდებიან: თხრობითნი, წინაჲსწარმეტყუელებითნი, მასწავლელობითნი და საგალობელად ოდენ შექმნილნი. თხრობითნი წიგნნი: I. დაბადებაჲ. More…
(ბუნებითი და საგონებელი)–„ბოროტი ორი სახითა არს: ერთი წინაშე ჩუენსა ჩანს ბოროტად, ხოლო მეორე თჳთ ბუნებით არს ბოროტ. და ბუნებითი იგი ბოროტი ჩუენ მიერ იქმნების: უსამართლოებაჲ, შეგინებულობაჲ, More…
ნუ „გგონიეს, თუ ბოროტისა რაჲსამე არსებაჲ არს თჳსაგან. რამეთუ არა თუ უკეთურებაჲ არსი არს ვითარცა ცხოველი რაჲმე, არცა ბუნებაჲ რაჲმე იპოების მისი არსად მოსრული, არამედ დაკლებაჲ კეთილისაჲ არს More…
„არა არს მჴეცი ამას სოფელსა სწორ დედაკაცისა ბოროტისა“ (სინური მრავალთავი 864 წლისა, სასტამბოდ მოამზადეს ძველი ქართული ენის კათედრის წევრებმა აკაკი შანიძის რედაქციით, წინასიტყვაობით და More…
„ბრძენი, რომლისა განგებასა აუგი ერთოს, იგი არა ბრძენი არს. რამეთუ ბრძენმან სრულმან რომელი საქმე ქმნის და რომელი განიზრახის და სხუათა აუწყის, შეცთომილებაჲ არა არნ მის თანა და არცა იბრალის More…
(φύσιϛ; природа) „ბუნებაჲ არს დასაბამი თითოეულისა არსთაგანისა ძრვისა და მყუდროებისაჲ, ვითარ-იგი ქუეყანაჲ მოძრავ არს უკუე ნერგთა გამოღებისათჳს და მცენარეთა აღმოცენებისათჳს, ხოლო მყუდრო არს More…
„თითოეული კაცი ორთაგან ბუნებათა არს შეერთებულ – სულისა და ჴორცთა. და ესე სახე ყოველთა კაცთაჲ არს. ამისთჳს ერთი ბუნებაჲ ითქუმის კაცებისაჲ, რომელიცა შეიმოსა სიტყუამან ღმრთისამან“ (წმ. ეფთვიმე More…
„უფალმან თქუა: სასუფეველი გულთა შინა თქუენთა არს. უკუე სათნოებასა ხოლო ნებაჲ ჩუენი უჴმს, და რამეთუ ჩუენ შოვრის არს და ჩუენგან დამტკიცნების, რამეთუ სულსა მეცნიერებაჲ ბუნებით აქუს და More…
წიგნად დაწერილი, ანუ ღმრთის მიერ გამოცხადებით მოცემული სჯულის უწინარეს, ადამიანებს ჰქონდათ ბუნებითი სჯული. რაც იმას ნიშნავს, რომ ყოველი კაცის სულს შექმნისათანავე აქვს თანდაყოლილი თვისება, More…
ბუნების გაგებით ღმერთი შეიცნობა: „რაჟამს ბუნებაჲ იგი გამოითარგმანებინ, შემოქმედი იგი იდიდებინ. და რაჟამს ქმნული იქის, შემოქმედისაჲ მის თავისსაყოფელ არნ“ (კლარჯული მრავალთავი, ტექსტი More…
ჭირნი ამის სოფლისანი, გზა სიკვდილისა (სინური მრავალთავი 864 წლისა, სასტამბოდ მოამზადეს ძველი ქართული ენის კათედრის წევრებმა აკაკი შანიძის რედაქციით, წინასიტყვაობით და გამოკვლევით (კათ. More…
არს „მეორედ ზეგარდმო შობაჲ“, ანუ ნათლისღება (კლარჯული მრავალთავი, ტექსტი გამოსაცემად მოამზადა და გამოკვლევა დაურთო თამილა მგალობლიშვილმა, თბ., 1991.) =რუხაძე, გრიგოლ საღმრთისმეტყველო More…
შესაქმის წიგნის პირველი სიტყვა: „დასაბამად“, რომელსაც, რაბინისტული განმარტებით, დროის შინაარსი არა აქვს. იერუსალიმური თარგუმის მიხედვით: არა დასაბამად, არამედ „სიბრძნითა ქმნა ღმერთმა ცა და More…