პირველი ეგვიპტელი მეუდაბნოეა (უდაბნოს მრავალთავი (IX-X სს.), აკაკი შანიძისა და ზურაბ ჭუმბურიძის რედაქციით, ტექსტი გამოსაცემად მოამზადეს: ლ. ბარამიძემ, კ. დანელიამ, რ. ენუქაშვილმა, ი. More…
„პავლე, მონაჲ ქრისტჱსი, აღიტაცა მესამედ ცადმდე (2 კორ. 12,2)... ელია ცად ხოლო აღიტაცა, ხოლო პავლე – ცადცა და სამოთხედცა,... და ესმა უთქუმელი სიტყუაჲ, რომელი არა ჯერ-არს კაცთა თანა სიტყუად More…
მანის თანამედროვე; სირიის ანტიოქიაში ეკლესიის საჭეთმპყრობელი გახდა თუ არა, ღმრთის გმობა დაიწყო. იგი ამბობდა, რომ ქრისტე უბრალო ადამიანია: როგორც ყოველ წინასწარმეტყველში, ასევე ქრისტეშიც More…
VI-VII სს-ში ერთ-ერთი ერესი, რომელსაც ერესიარქის სახელის მიხედვით მარკიანობას უწოდებდნენ, დაუახლოვდა მანიქეველობას და მათმა შენაერთმა წარმოქმნა შუა საუკუნეების ერთ-ერთი გავრცელებული More…
(παυ,ყველაფერი; Θϵόϛ,ღმერთი) ეს ფილოსოფიური სწავლება ღმერთსა და სამყაროს აიგივებს. პანთეისტები ღმერთს „განაზავებენ“ ბუნებაში და, პირიქით, სამყაროს – ღმერთში. სამყარო აღმოცენდება თვით More…
მოწაფე მოციქულისა და მახარებელისა იოვანესი. მას დაუწერია ეგზეგეტიკური თხზულება შესაქმის ექვსი დღის შესახებ, რომელიც ჩვენამდე არ მოღწეულა. უძველესი ქრისტიანული განმარტება შესაქმის ექვსი More…
„დღეს გამოვარდა ადამი სამოთხით, დღეს შევიდა ავაზაკი იგი სამოთხედ“ (უდაბნოს მრავალთავი (IX-X სს.), აკაკი შანიძისა და ზურაბ ჭუმბურიძის რედაქციით, ტექსტი გამოსაცემად მოამზადეს: ლ. ბარამიძემ, More…
„იგინი არიან მღდელნი და მკურნალნი სათნონი, რომელნი ჰკურნებენ ლოცვითა ჩუენთა სალმობათა, დაფარულსა შინა ილოცვედ ღმრთისა მიმართ ჩუენთჳს, რამეთუ მარადის დგანედ მეოხად ჴორციელთა“ (უდაბნოს More…
„დიდ არს დიდებაჲ იგი წმიდათაჲ და ჩუენცა გუშურდინ იგი და მათ თანა მათ საქმეთა გამოვეძიებდეთ და შრომათა მათთა გამოვიკულევდეთ, რაჲთა ვცნათ, რომლითა სახითა მიემთხჳვნეს სასუფეველსა ქრისტჱსსა, More…
(VI ს.)ამ მწვალებლობის ერესიარქი პელაგი ბრიტანელი ერისკაცი იყო, რომელიც ასკეტური ცხოვრებით გამოირჩეოდა. იგი ასწავლიდა, რომ ადამის ცოდვას თვით მისი ბუნებისთვისაც კი არავითარი ზიანი არ More…
მისგან იღებს სათავეს საერთოდ მონოფიზიტობა (არსენი საფარელი, განყოფისათჳს ქართველთა და სომეხთა, ტექსტი კრიტიკულად დაადგინა, გამოკვლევა და კომენტარები დაურთო ზაზა ალექსიძემ, თბ., 1980.) ეს More…
„შევიდოდა წმიდაჲ პეტრე ჯუარ-ცუმად და იტყოდა: ამას გლოცავ თქუენ ერისაგანთა მაგათ, ესრჱთ ჯუარს-მაცუთ მე თავ-დამოქცევით და ნუ სხუად, რაჲთა არა მსგავს ვიყო მე უფლისა ჩემისა“ (სინური მრავალთავი More…
„უფალმან სათნო-იყვნა და სინანული შეიწირა და სამგზის კითხვითა მით, თუ „პეტრე, გიყუარ მე?“ და მისითა აღსარებითა, ვითარმედ: „ჰე, უფალო, შენ უწყი, რამეთუ მიყუარ შენ“, სამგზის უვარყოფაჲ იგი More…
„ჵ სამ გზის ნეტართაჲ ამათ მოწაფეთაჲ! სამ გზის პატივი უფროჲს სხუათასა“. მაცხოვარმა პირველად მათ წინაშე შესაკრებელთ მთავრის მკვდარი ასული აღადგინა, მეორედ თაბორზე ფერი იცვალა, მესამედ კი More…
(Κυαφϵύϛ; Fulon) სამღვდელმსახურო პრაქტიკაში მონოფიზიტური თეზისის (სომხ. „ხაჩეცარი“) შემომღებად ითვლება (არსენი საფარელი, განყოფისათჳს ქართველთა და სომეხთა, ტექსტი კრიტიკულად დაადგინა, More…
„შემატებასა მას, რომელი „წმიდაო ღმერთოსა“ შინა ქმნა უკეთურმან მან პეტროს მკაწვრელმან, გმობად შევრაცხთ,... რამეთუ მან უშჯულომან მეოთხე პირი შემოიღო და თჳსაგან განყო ძე ღმრთისაჲ, გუამოვანი More…
სახელწოდება სირიულ ენაზე თარგმნილი ბიბლიისა. =რუხაძე, გრიგოლ საღმრთისმეტყველო ლექსიკონი-ცნობარი / გრიგოლ რუხაძე ; რედ. გვანცა კოპლატაძე. - მე-2 გამოცემა. - თბ. : საქ. საპატრიარქოს More…
წმ. გრიგოლ ღმრთისმეტყუელის სიტყვით: „შიშუელი სიწრფოებითა და ცხორებითა მით უშრომელითა, თჳნიერ საფარველისა და სამოსლისა, რამეთუ ესრეთ ჯერ-იყო ყოფად პირველისა მის კაცისაჲ“. ღირ. მაქსიმე More…
„თაყუანის-ვსცემთ პირველსა მას მიზეზსა, რომელ არს მამაჲ უშობელი, და პირველისა მის მიზეზისაგან პირველითგან შობილსა ძესა და სიტყუასა, და სულსა წმიდასა, მისვე პირველისა მიზეზისაგან გამომავალსა“ More…