შა შე შვ ში შო შრ შუ
selected terms: 36 page 1 of 2
შაბათის წესი
„არა უჴმს ქრისტეანეთა ჰურიაებრისა წესისა მარხვაჲ და რაჲთა შაბათსა შინა უქმობდენ, არამედ შრომაჲ უღირს მათ ამას დღესა შინა, ხოლო კჳრიაკისა პატივისცემითა უქმებაჲ მას დღესა, ვითარცა ქრისტეანეთა, More…
შეგონებანი
„მონებისაგან ჯუარმან აზნაურ-მყვნა ჩუენ, ვეგნეთ აზნაურებასა მას შინა. ნუმცა კუალად უღელსა მონებისასა თავთა თჳსთა დაუმდაბლებთ. ნუ ვიძლევით ჴორცთა გულისთქუმითა, რამეთუ რომლისაგანცა ვინ ძლეულ More…
შედეგი ურჩობისა
„შუენიერ იყო ხილვად ნერგი იგი და კეთილ საჭმლად ნაყოფი იგი. არამედ დაფარულად ხრწნილებაჲ შემოიყვანა, რამეთუ ზეშთა ბუნებისაობისაგან ბუნებისა გარეგანობად გარდამომიყვანა მე და უხრწნელებისაგან More…
შეზავებული გვამი
წმ. ექვთიმე მთაწმიდელის „წინაძღუარში“, ერთი მხრივ, მოცემულია განსაზღვრებანი: ქრისტე „არა ერთი ბუნებაჲ არს, ორთაგან შეზავებული, არამედ ერთი გუამი ორითა ბუნებითა და ორნი ბუნებანი ერთსა შინა More…
შეკითხვის მიზანი
„მეგობარნი სწავლისათჳს იკითხვენ და მტერნი გამოძიებისათჳს აღიძრვიან“ (უდაბნოს მრავალთავი (IX-X სს.), აკაკი შანიძისა და ზურაბ ჭუმბურიძის რედაქციით, ტექსტი გამოსაცემად მოამზადეს: ლ. ბარამიძემ, More…
შემეცნება
გნოსეოლოგიური პრინციპი ასე განისაზღვრება: „ოდეს ყოვლითა კრძალულებითა დავიცვნეთ ჩუენ სულნი და განვიწმიდნეთ გონებანი და დავსთესოთ სიმართლჱ, ამისსა შემდგომად, ვითარცა დავით და სოლომონ და More…
შემეცნების ორი წყარო
(ბიბლია და ბუნება) „აწ უკუე სწავლისაგანცა წერილთაჲსა და საქმეთაგანცა ბუნებითთა უწყით, ვითარმედ არს ჭეშმარიტად ღმერთი, ყოველთა დამბადებელი და მპყრობელი და განმგებელი“ (წმ. ეფთვიმე More…
შემოქმედი
„წმიდამან სამებამან ერთღმრთეებამან არარაჲსაგან და რაჲთურთით ყოვლად არასადა მყოფისაგან შექმნა ხილულნი და უხილავნი“ (თეოდორე აბუკურა, ტრაქტატები და დიალოგები, თარგმნილი ბერძნულიდან არსენ More…
შემწეობა ღმრთისა
„რომელი-იგი მეცნიერ არს საიდუმლოთა გულისა ჩუენისათა, რაჟამს ცნას, ვითარმედ ყოვლითა გულითა განმზადებულ ვართ ჩუენ ბრძოლად მტერისა ჩუენისა, განჰმარტოს მარჯუენაჲ თჳსი და განმაძლიერნეს ჩუენ და More…
შესაქმე კაცისა
„არა თუ ღმრთეებისაგან რაჲმე მისცა, არამედ ბრძანებით უჴორცოჲ იგი სული მისცა და გონიერი. და ამისთჳს თქუა, ვითარმედ თავისა თჳსისა მიერ მისცა. ესე იგი არს, ვითარმედ უჴორცოჲ და უნივთოჲ More…
შესაქმე ცისა და ქვეყანისა
ღმერთმა, მისი ბუნების მსგავსი ანგელოზების შექმნის შემდეგ, მისგან სრულიად განსხვავებული ნივთიერი სამყარო შექმნა: „რაჟამს განემზადა კეთილად მის მიერ საქმჱ იგი პირველი, იზრახა მეორისა ამისთჳს More…
შესაქმის მიზეზი
„სახიერმან მან და ყოვლად ტკბილმან ღმერთმან გარდამატებულითა მით სახიერებითა სათნო-იყო ქმნაჲ დაბადებულთაჲ მხილველად სახიერებისა მისისა, ამისთჳს არაარსისაგან არსებად მოიყვანნა ყოველნივე More…
შესაქმის ჟამი
„ვინაჲთგან მან (ღმერთმან) იგი ცაჲ შექმნა, არღა არს ექუს ათასი წელი“ (უდაბნოს მრავალთავი (IX-X სს.), აკაკი შანიძისა და ზურაბ ჭუმბურიძის რედაქციით, ტექსტი გამოსაცემად მოამზადეს: ლ. ბარამიძემ, More…
შესახედავი
„შესახედავი ითქუმის არსებითთა განყოფილებათაგან, ვითარ-იგი გამოიხატოს რაჲ და შეისახოს არსებაჲ, მოასწავებს სახესა სახოვანსა გუამისაგან სულიერისა და გრძნობადისა და სრულ-ჰყოფდე თუ ცხოველსა, More…
შექმნა და დაბადება
წმიდა წერილში „შემდგომად შექმნისა დაწესებულ არს სახელი ესე დაბადებისაჲ და გუასწავებს, ვითარმედ სიტყუაჲ ესე დაბადებისაჲ მრავალსა ადგილსა განახლებისა და კეთილად შეცვალებისათჳს თქუმულ არს“ More…
შექმნა ქვეყნისა და კაცისა
„დაბადებაჲ ამის ქუეყანისაჲ დიდებულისაჲ იქმნა ოთხთა ამათგან ნივთთა მწრაფლ. და არსებად მოვიდა ძალითა ღმრთისაჲთა და აღემართა ბრძანებითა ღმრთისაჲთა მეყსეულად. ხოლო შესაქმესა კაცისასა განზრახვაჲ More…
შეცვალება და ვნება
„შეცვალებაჲ ვნებაჲ არს, ხოლო უვნებელი იგი უცვალებელცა არს“ (წმ. ეფთვიმე მთაწმიდელი, წინამძღუარი (სარწმუნოებისათვის), ტექსტი გამოსაცემად მოამზადეს თორნიკე ჭყონიამ და ნანა ჩიკვატიამ; More…
შვება და ტანჯვა
„ვითარცა რაჟამს ჴორცნი იშუებდენ და აღძრულ იყვნენ ვნებათა მიერ, მაშინ სული იტანჯების და დაბნელებულ არს. რაჟამს სათნოებათა წესი და ნათელი გულისჴმისყოფისაჲ წარვიდენ, ეგრეთვე კუალად რაჟამს სული More…
შვება და ურვა
„კაცსა შუებასა თანა მოუჴდის ურვაჲცა“ (სინური მრავალთავი 864 წლისა, სასტამბოდ მოამზადეს ძველი ქართული ენის კათედრის წევრებმა აკაკი შანიძის რედაქციით, წინასიტყვაობით და გამოკვლევით (კათ. More…
შვილება ღმრთისა
„თქუენ, ნათელღებულთა, რომელთა მოგიღებიეს ბეჭედი იგი ნათლისღებისაჲ, დაიმარხენით თავნი თჳსნი დაცვად ბეჭდისა მის, რომლითა აღიბეჭდენით, რაჲთა ჰძწოდით საიდუმლოჲსა მისთჳს, რომელი მოცემულ არს More…
საღმრთისმეტყველო ლექსიკონი-ცნობარი ლექსიკონები
to main page Top 10FeedbackLogin top of page
© 2008 David A. Mchedlishvili XHTML | CSS Powered by Glossword 1.8.9