მონასტერი (ქც 4: 547,13,21). იხსენიება შემდეგ წერილობით წყაროებში: ვახუშტი ბაგრატიონის „აღწერა სამეფოსა საქართველოსა“ (ქც 4: 547,13,21; 571,23; 572,10; 576,2), ბერი ეგნატაშვილის „ახალი ქართლის ცხოვრება“ (ქც 2: 353,12,14; 492,15,22), არჩილ მეფის „გაბაასება თეიმურაზისა და რუსთაველისა“ (არჩილი 1989: 397, 398), ფარსადან გორგიჯანიძის „ისტორია“ (გორგიჯანიძე 1926: 20), XVI-XVIII სს-ის ისტორიული საბუთები (ქრონიკები 1967: 24, 387; ქართლ-კახეთის ... 1903: 234; მასალები საქ. ისტ. გეოგ. 1964: 246; ქართ. სამართ. ძეგ. 1965: 536), იოანე ბაგრატიონის „ქართლ-კახეთის აღწერა“ (ბაგრატიონი 1986: 68). შუამთა მოხსენიებულია რუსი ელჩების მუხლობრივ ჩანაწერებშიც (რუს. ურთ. კავკ. 1889: 382, 397, 460, 464; მიშეცკი, ტატიშჩევი 1935: 51, 52, 65; მიშეცკი, კლუჩარევი 1928: 121, 122, 127-129, 139-142, 156, 160; მასალები საქართველო-რუსეთის ... 1937: 290, 291).
ვახუშტი ბაგრატიონი შუამთის შესახებ გადმოგვცემს: თურდოს „ხევი არს საზღვარი ჰერეთისა და კახეთისა. ამ ხევის სათავეს ზეით, მთაში, არს შუამთას მონასტერი კეთილი, გუმბათიანი, რომელ აღაშენა ე (მეხუთე) მეფის ლევანის ცოლმან, გურიელის ასულმან თინათინ, და დაეფლა მუნვე ... შუამთა ეწოდა საშუალობისათვის გზისა გარდასულთა სამებიდამ თელავს“ (ქც 4: 547,10-15,21,22).მდებარეობს თელავის მუნიც-ში, თელავიდან ორიოდე კმ-ის დაშორებით.ახალი შუამთის მონასტერი ააშენა ლევან კახთა მეფის (1520-1574) მეუღლემ, გურიელის ასულმა თინათინმა XVI ს-ის 30-იან წლებში. დედოფალს მონასტრისათვის დაუდგენია მოძღვართ-მოძღვარი და შეუწირავს მის მიერვე ნაყიდი დაბები. თინათინი იქვე დაუკრძალავთ (ქც 4: 547,10-13, 577,10-13). XVI ს-ის ბოლოს თინათინის ასულს თეკლე მონაზონს, ეკლესიისათვის მიუშენებია ეგვტერი. 1603 წ. თეკლე მონაზონს შუამთისათვის შეუწირავს გრემში მოსახლე ნადირა სახლითა და მამულითურთ. 1637 წ. შუამთაში მოსახლე ვაჭრების ბაჟი თეიმურაზ I-მა (1606-1648) მონასტერს შესწირა (მასალები საქ. ისტ. გეოგ. 1964: 246). ეკლესია, მასზე არსებული წარწერის მიხედვით, შეუკეთებია ერეკლე II-ს (1744-1798) (ბარნაველი 1961: 136).შუამთა არქეოლოგიურად შეუსწავლელია.ახალი შუამთის ეკლესია გუმბათიანი ნაგებობაა (18X13X24 მ), აფსიდიანი საკურთხევლითა და ორი თავისუფლად მდგომი გუმბათქვეშა სვეტით. შესასვლელი დასავლეთიდან, სამხრეთიდან და ჩრდილოეთიდანაა. გუმბათი რვასარკმლიანია. ნაშენია აგურით. ფასადები დამუშავებულია ბრტყელი ისრულ-თაღოვანი ნიშების სისტემით. აგურის წყობით ფასადზე გამოყვანილია ჯვრები. ინტერიერში შემორჩენილია აშენების დროინდელი მხატვრობის ფრაგმენტები და სხვადასხვა ხასიათის წარწერები. მათ შორის რელიგიური ხასიათის ბერძნული წარწერებიცაა. XIX ს-ის შუა წლებში ეკლესია და სამრეკლო შეუთეთრებიათ. მონასტერს შემოუყვება ქვით ნაშენი გალავანი (ჩუბინაშვილი 1959: 246-255; ბერიძე 1974: 127-130; ყაუხჩიშვილი 1951: 322-326).ახალი შუამთიდან დაახლოებით 1 კმ-ის დაშორებით მდებარეობს ძველი შუამთა, რომელიც „ქართლის ცხოვრებაში“ მოხსენიებული არაა. ძველი შუამთა არქეოლოგიურად შეუსწავლელია. იქ სამი ეკლესიაა. V ს-ის ეკლესია დარბაზულია (10,8X8,9X5,7მ), VII ს-ს მიეკუთვნება ჯვრის ტიპის (11,5X9,2X12მ) და მცირე გუმბათიანი ეკლესია (7,5X7,0X7,5მ). ეკლესია ნაშენია რიყის ქვით. შირიმის ქვები კუთხეებშია გამოყენებული (ბერიძე 1974: 109, 110). ჯვრის ტიპის ეკლესიის კარზე შემორჩენილია ასომთავრული წარწერები: „ღმერთო შეიწყალე პატაი რაშაგულ, ესე კარი მან ქნა“; „წმიდაო ღმერთო და ყოვლადწმიდაო შეიწყალენ მოძღვარი ნიკოლოზ და ხურონი მიქელ და დემეტრე“; „წმიდაო ღმერთო შეიწყალე ბიჭიკური შიო, ამინ“. ეკლესიის საკურთხეველში მარცხნივ წარწერაა: „ქრისტე შეიწყალე ამშენებელი იოვანე თემას ძეი (?)“. ალებასტრის კანკელზე – „ღმერთო შეიწყალე ფრიად ცოდვილი ალავერდელი არსენი“ (ბარნაველი 1961: 144, 145).სოფ. შუამთა, რომელიც არ მოიხსენიება „ქართლის ცხოვრებაში“ და არქეოლოგიურად შეუსწავლელია. ცნობილია აგრეთვე ვანის რაიონიდან. შუამთაში შემთხვევით აღმოჩნდა ტრაპეზონის ფული იოანე მეორისა. მონეტა ინახება საქართველოს ეროვნულ მუზეუმში (ს.ჯანაშიას სახ. საქართველოს მუზეუმი) (აბარამიშვილი 1959: 113, 117).