წა წე წვ წი წმ წო წრ წუ წყ
წა- წად წამ წარ

წარმო-ება // წარ-მოობა

Gk. πρόειμι (πρόεισιν)
ნეოპლატ.
ემანაცია, გამომავლობა, წარმოება (წარმო)
 
ყოველნი მყოფნი იწარმოებვიან ერთისა მიზეზისაგან, პირველისა (პრ., კავშ., პეტრ. 11; 11.9); თუ ვისგანცა იწარმოებს, მისდა მიმართცა უკუნ-იქცევის, დასაბამისადვე უკუ-ახებს და შეაერთებს დასასრულსა (პრ., კავშ., პეტრ., 33; 26.25-26); [წარმონაარსი] ერთბამად მსგავს (ὅμοιον) რაჲთვე იგივეობითა (ταὐτόν), და კუალად – სხუათაცა (ἕτερον), ვინაჲ ჰგიეს (μένει) ერთბამად და იწარმოებსცა (πρόεισιν), და არცა სხუაჲ სხჳსა თჳნიერ (პრ., კავშ., პეტრ., 30; 25.25-27); ყოველი წარმოჩენილი ვისგანვე, არსებით უკუნ იქცევის მისდადვე, სადაჲთ იწარმოებს (პრ., კავშ., პეტრ., 31; 26.4-5); უდარესობისადმი [არს] ყოველი გზავნაჲ საკუთართაგან არსებითთა მიზეზთაჲსა: ყოვლად სრულ¬თაგან – სრული, და ამათითა საშუვლობითა იწარმოვბვიან უსრულნი კეთილწესიერად (εὐτάκτος) (პრ., კავშ., პეტრ., 64; 42.10-12); სიმრავლემან გონებათამან ერთის მიერ გონებისა იწარმოა, და მისდადვე უკუნ იქცევის (პრ., კავშ., პეტრ., 21; 19.20-21);προΐημι (προϊέναι) – უკუეთუ არს ყოველსა წესსა შორის რაბამი კეთილობისაჲ, ჯერ-არს, რაჲთა მამებრივ იყოს ყოველთა შორის წესთა და იწარმოებდეს მამებრივისა შეერთებისა მიერ თითოეული (პრ., კავშ., პეტრ., 151; 91.31–92.1-2);προόδον ἔχειν – ყოველი ვიდრემე სული გონებისა მიერ იწარმოებს (პრ., კავშ., პეტრ., 193; 115.25)
Source: ძველქართულ-ძველბერძნული ფილოსოფიურ-თეოლოგიური ტერმინოლოგიის დოკუმენტირებული ლექსიკონი = Old georgian-greek documented dictionary of philosophical-theological terminology: (მასალები) / [ქართველოლ., ჰუმანიტ. და სოც. მეცნ. ფონდი რუსთაველის ფონდი; პროექტის ავტ. და სამეცნ. ხელმძღვ. დამანა მელიქიშვილი; პ/მგ რედ. ანა ხარანაული, ბერძნ. ტექსტის რედ.: ლევან გიგინეიშვილი, ვიქტორია ჯუღელი]. - I-ლი გამოც.. - თბ.: ბაკურ სულაკაურის გამ-ბა, 2010. - 29სმ.
to main page Top 10FeedbackLogin top of page
© 2008 David A. Mchedlishvili XHTML | CSS Powered by Glossword 1.8.9