შ. მიუწვევიათ თბილისში ვახტანგ V-ის სასახლის კარზე გამართულ ნადიმზე. მას განსაკუთრებული ყურადღება მიუქცევია ძვირფასი ლითონების ნაკეთობებზე. „მთელი დარბაზი ორმოცი დიდი ჩირაღდნით იყო განათებული, ოთხი მათგანი, რომელიც მთავართან (ე. ი. მეფესთან) ახლოს იდგა, ოქროსი იყო, დანარჩენი კი ვერცხლისა“; მას სუფრაზე აღურიცხავს ვერცხლის დიდი ლანგრები, დაახლოებით ასოცი ფიალა, ათასი ხელადა და ყანწი, სამოცი სურა და თორმეტი აზარფეშა, ამასთანავე, აზარფეშა ვერცხლისა, ოქროს სურები სადა ან მომინანქრებული ყოფილა, თასები და ხელადები ზოგი ოქროთი იყო დაფერილი, ზოგიც ოქროთივე მოხატული, ზოგსაც ძვირფასი ქვები და ვერცხლის მოჭედილობა ამშვენებდაო.
შ-ს საინტერესო დაკვირვებები აქვს ქართ. სუფრის თაობაზე. იგი განცვიფრებული დარჩენილა ქართ. სუფრისათვის დამახასიათებელი წესრიგით და მომსახურებით: „კერძები საოცარი წესრიგითა და უხმაუროდ შემოჰქონდათ. ყველა უხმოდ ასრულებდა თავის საქმეს. ერთ მაგიდაზე მსხდომი სამი ევროპელი უფრო მეტს ხმაურობს, ვიდრე ამ ნადიმზე მყოფი ას ორმოცდაათი კაცი“.
შ. ამბობს, რომ თბილისში არის თოთხმეტამდე ეკლესია. ეს უდავოდ ბევრია ისეთი ქვეყნისათვის, სადაც ღვთისმოშიშობა ესოდენ დაკნინებულიაო. თბილისში არც ერთი მეჩეთი არ არის. სპარსელები არაფერს იშურებდნენ, რომ აქ მეჩეთი აეშენებინათ, მაგრამ... ხალხი, მაშინვე აღდგებოდა იარაღით ხელში, ანგრევდა ნაგებობას და სასტიკად უსწორდებოდა მშენებლებსო. ყოველივე ეს სპარსელებს ხელს უშლის უკიდურესი ზომები მიიღონ და თბილის ქალაქსა და მთელ საქართველოს სრულ ნებას აძლევენ შეინარჩუნონ თავიანთი რელიგიის ყველა გარეგნული ნიშანი. ყველა ეკლესიის სამრეკლოს ზემოთ გაკეთებული აქვს ჯვრები და მრავალრიცხოვანი ზარები, რ-ებსაც რეკავენო. შ-ს თან ახლდა მხატვარი გრელო, რ-საც ეკუთვნის თბილისის პირველი გრაფ. ჩანახატები.
პუბლ.: ჟან შარდენის მოგზაურობა სპარსეთსა და აღმოსავლეთის სხვა ქვეყნებში (ცნობები საქართველოს შესახებ), ფრანგ. თარგმანი გამოკვლევა და კომენტარები მ. მგალობლიშვილისა, თბ., 1975.
to main page | Top 10 • Feedback • Login | top of page |
© 2008 David A. Mchedlishvili | XHTML | CSS | Powered by Glossword 1.8.9 |