წარმოიქმნება პიროვნების არა შინაგანი შეზღუდვის შედეგის, არამედ მას განაპირობებს გარემოდან მოსული რაიმე ფაქტორის ზემოქმედება, რომლის გასაკონტროლებელი საკმარისი რესურსი პიროვნებას არ გააჩნია. ასეთ მადეპრივირებელ სიტუაციაში ხანგრძლივი ყოფნის შედეგად, ბავშვებს ექმნებთ სირთულეები, რომლებც დაკავშირებულია პედაგოგიურ და სოციალურ მიშვებულობასთან, მათ არ ეძლევათ საშუალება, განავითარონ თავიანთი ასაკის შესაბამისი უნარ-ჩვევები: თვითმომსახურება, თამაში, სწავლა, კომუნიკაცია, რის გამოც ხშირია განსვლა ბავშვების მენტალურ და ქრონოლოგიურ ასაკს შორის.
Source: გელოვანი მარინა, თავართქილაძე თამარ ოკუპაციური თერაპია / მხატვ.: ბუბა ოჩიაური - თბ.: სიესტა, 2004