Turk. არაზ ZAaBCqDE, არზ Cab.Arm. მაკადირ ZAaB, პატაჰუმ CDE. (შემთხუჱვითი Z; შემთხვევითი ABCqDE) (+ 4 კათიღ. A) შემთხვევითი არს, რომელი იქმნებოდეს (იქმნებოდის CDE) და უჩინო იქმნებოდეს (იქმნებოდის BCDE) თვინიერ განხრწნისა ქვე(დ)მდებარისა და კვალად, რომლისა შესაძლებელ არს მის(ი)ვე ყოფაჲ და არაყოფაჲ, რამეთუ შესაძლებელ არს კაცისა(ჲ) თეთრ ყოფა(ჲ)ცა და არა–თეთრ ყოფაჲ. ეგრეთვე გრძელ და ცნობილ და ნიშნოვან ყოფაჲ. ესეცა შემთხვევითი განიყოფების ორად: საზოგადოდ განყოფილებად და განთვისებულად განყოფილ(ებ)ად. საზოგადო ვიდრემე განყოფილებაჲ არს განშორებადი შემთხვევითი, ვითარ–იგი ჯდის ვინმე და სხვა(ჲ) დგის, შესაძლებელ არს უკვე აღდგომა(ჲ) მჯდომარისა(ჲ) მის და დაჯდომა(ჲ) მდგომარისა(ჲ) მის და განშორებაჲ განყოფილებათა მათთაჲ და მიღებაჲ მათი სხვისაგან ნაცვლად (ნაწილად E) სხვისა. (+ და E) თავისა თვის(ის)აგანცა (+ იქმნების B; + ვინმე იქმნების CDE) განყოფილად განშორებისაებრ (განშორებადისაებრ BC) შემთხვევითისა, რამეთუ განეყოფ(ვ)ის თავსა თვისსა დაჯდომითა და აღდგომითა, ჭაბუკობითა და დაბერებითა, (+ და CDE) სნეულობითა (სნეულებითა BCDE) და განმრთელებითა და ეგევითარითა. ხოლო განთვისებული განყოფილებაჲ არს განუშორებელი შემთხვევითი, ვითარ–იგი იყვის ვინმე ნიშნოვან, რამეთუ შეუძლებელ არს განშორებაჲ მისგან ნიშნოვანებისაჲ. ეგრეთვე სიჩხიისა და ეგევითარი(თა) ეგევითართაჲ CqDE) (+ და ZA) ამათ უკვე განუშორებელთა (განშორებულთა B) შემთხვევითთაებრ განუკვეთელი განუკვეთელსაჲ (განუკვეთელთაჲ E), ესე იგი (+ არს ZABCqDE) გვამსა და გვამოვანსა (გვამოვნებასა CDE) ხოლო თვით თავსა თვისსა განეყოფ(ვ)ის არა ოდეს, არამედ ესენი არა შეისრულებიან განსაზღვრებისა თანა, რამეთუ შესაძლებელ არს კაცისა ნიშნო(ვ)ან ყოფაჲ და არაყოფაჲ, (+ და DE) განეშორის რაჲ სიჩხიე, არა უდარეს (ჰ)გიეს კაცადვე კაცი1(+ შემთხვევითი ქმნული და უჩინო ქმნული ვითარცა სიჩჩოება E) ZABCDE.
- 1განმარტება აღებულია იოანე დამასკელის "კათიღორიიდან" (S-1463, 43 r).
See also: განთჳსებული,
მყოფი,
მთხუევა,
თჳსი,
ცოდვა შემთხუევითი,
ხუთნი ჴმანი,
[განუშორებელი,
[განშორებადი,
[საზოგადო განყოფილება,
ზოგი,
[შორ,
შემთხვევითი,
შემთხუჱვითი