ბ-ვის განვითარების შესწავლის ერთ–ერთი მეთოდი. შემოტანილია ფს-გიაში რუსი მეცნიერის ა. ფ. ლაზურსკის მიერ. ბ. ე-ტს უჭირავს საშუალო ადგილი ჩვეულებრივ დაკვირვებასა და ლაბორატორიულ ფს-გიურ ექსპერ-ტს შორის. ლაბორატორიული ექსპერ-საგან განსხვავებით მისთვის დამახა. ის, რომ ბ-ვმა არ იცის, რომ მასზე ცდას აყენებენ. მკლევარ-ექსპერიმენტატორი წინასწარ ამუშავებს ცდის გეგმას (გაკვეთილი, თამაში, ტანვარჯიში, ექსკურსია და სხვა). ისე, რომ ნებისმიერად გამოიწვიოს ბ-ვში მისთვის საინტერესო ფს-კური პროცესი და ჩვეულებრივ ბუნებრივ პირობებში დააკვირდეს მას. ამით განსხვავდება იგი რ-რც ჩვეულებრივი დაკვირვებისაგან, ისე — ლაბორატორიული ექსპერ-საგან.