1 2 3 4 5 6 7 8 9

ხა ხე ხვ ხი ხლ ხმ ხო ხრ ხს ხუ
შერჩეული ტერმინები: 170 გვერდი: 4 / 9
ხაფი
რიხიანი, ძლიერი, მკვახე ხმა =51. წიგნი ნესტან-დარეჯანისა საყვარელთან მიწერილი; ; 1301; ; (ა) აწ საყვარელსა მიუწერს გულ-ამოსკვნილი, მტირალი,; (ბ) მისმანვე ცრემლმან დაუვსის, ვის ედებოდის, [სრულად »»]
ხაფითა
რიხიანით, მძლავრით =18. ტარიელისაგან ხატაეთს წასლვა და დიდი ომი; ; 426; ; (ა) „დილასა შევჯე, ვუბრძანე: „ჰკარით ბუკსა და ნობასა!“ ; (ბ) სრულთა სპათასა ვერ გითხრობ არ შესასხდომლად მზობასა, ; [სრულად »»]
ხე, ედემს ხებული
ხე, ედემის ხედ გაზრდილი (მეტაფორული აღნიშვნაა წერწეტა ტანისა; აქ ლაპარაკია ნესტანზე) =19. წიგნი ტარიელისა ინდოთ მეფის წინაშე და გამარჯვებით შემოქცევა; ; 469 ; ; (ა) „წიგნი დავწერე: „მეფეო, [სრულად »»]
ხებული
ხედ გაზრდილი =24. ტარიელისა და ნესტან-დარეჯანის თათბირი და გამორჩევა.; ; ; 523; ; (ა) „მეტმან სევდამან მიმწურა გულსა დაცემად დანისად.; (ბ) ასმათის მონა შემოდგა, მე ვჯე ლაღი და ჯანი სად; ; [სრულად »»]
ხედ არად
არაფერ ხედ, ვერაფერ ხედ =; 9. შეყრა ტარიელისა და ავთანდილისა; ; 286 ; ; (ა) „ქალი ადგა და წავიდა მის ყმისა მოსაყვანებლად; ; (ბ) „არ ეწყინაო“, უამბობს, არს მისად მაგულვანებლად, ; (გ) ხელი [სრულად »»]
ხედვა
განყენებული აზროვნება სამყაროს პირველსაწყისებზე, მორალზე და ა.შ. (ფილოსოფიური ტერმინია, ბერძნული „თეორია”–ს თარგმანი) =30. ამბავი ავთანდილისა არაბეთს შექცევისა ; ; 677 ; ; (ა) იგი მუნით [სრულად »»]
ხედვიდა
ხედავდა =10. ტარიელისაგან თავის ამბვის მბობა ავთანდილთანა; ; 315 ; ; (ა) „ისმენდი, მოეც გონება ჩემთა ამბავთა სმენასა, ; (ბ) საუბართა და საქმეთა ვითა ძლივ ვათქმევ ენასა! ; (გ) იგი, ვინ [სრულად »»]
ხევა
უკან დახევა, შეყოვნება =1. დასაწყისი ; 1; (ა) რომელმან შექმნა სამყარო ძალითა მით ძლიერითა, ; (ბ) ზეგარდმო არსნი სულითა ყვნა ზეცით მონაბერითა, ; (გ) ჩვენ, კაცთა, მოგვცა ქვეყანა, გვაქვს [სრულად »»]
ხევით
ხევიდან =8. ამბავი ავთანდილისა ასმათს რომ ეუბნების ქვაბს შიგან; ; 235 ; ; (ა) ჩამოვიდა, ცხენი ახსნა, მისგან ხესა გამობმული, ; (ბ) ზედა შეჯდა, გაემართა, ქვაბი დაჰხვდა კარ-განხმული. ; (გ) [სრულად »»]
ხეზითა
ხეზიდან, წვრილი საბლიდან =7. ავთანდილისაგან მის ყმისა ძებნად წასლვა; ; 182 ; ; (ა) ამ საქმესა მემოწმების დიანოსი ბრძენი, ეზროს: ; (ბ) საბრალოა, ოდეს ვარდი დაეთრთვილოს, და-ცა-ეზროს, ; [სრულად »»]
ხელ-აუპყრობელსა
უმწეოს, მშველელის არმყოლს =51. წიგნი ნესტან-დარეჯანისა საყვარელთან მიწერილი; ; 1301; ; (ა) აწ საყვარელსა მიუწერს გულ-ამოსკვნილი, მტირალი,; (ბ) მისმანვე ცრემლმან დაუვსის, ვის ედებოდის, ვის, [სრულად »»]
ხელ-განპყრობით
ხელგაშლით, სალოცავად ხელ-აღმართული =53. წასლვა ავთანდილისა გულანშაროთ და ტარიელის შეყრა ; ; 1336 ; ; (ა) გამოვლნა ზღვანი ავთანდილ მგზავრითა რათმე ნავითა;; (ბ) პირ-მხიარული აცორვებს [სრულად »»]
ხელ-განპყრობილი
(სალოცავად) ხელაპყრობილი, ხელებგაშლილი. (აქ ეს გამოთქმა აღნიშნავს არა ავთანდილის ფიზიკურ მდგომარეობას, არამედ მის სულიერ განწყობილებას) =53. წასლვა ავთანდილისა გულანშაროთ და ტარიელის [სრულად »»]
ხელ-გახსნილი
ვენაგაჭრილი =11. ამბავი ტარიელის გამიჯნურებისა, პირველ რომ გამიჯნურდა; ; 346 ; ; (ა) კვლა დაიწყო თქმა ამბისა მან, რა ხანი მოიტირა: ; (ბ) დღესა ერთსა მე და მეფე მოვიდოდით, გვენადირა; ; (გ) [სრულად »»]
ხელ-მანდილი
ხელსახოცი =60. სამთაგანვე ქვაბსა მისლვა და მუნით არაბეთს წასლვა; ; 1500 ; ; (ა) ამ საქმესა დაფარულსა ბრძენი დივნოს გააცხადებს:; (ბ) ღმერთი კეთილს მოავლინებს, მით ბოროტსა არ დაჰბადებს,; [სრულად »»]
ხელ-მქმნა
გამახელა, გამაშმაგა =14. წიგნი ტარიელისა ხატაელთ თანა და კაცის გაგზავნა; ; 393; ; (ა) „გავგზავნე კაცი ხატაეთს და წიგნი ჩემ-მაგიერი; ; (ბ) მივსწერე: „მეფე ინდოთა არისმცა ღმრთულებრ ძლიერი! ; [სრულად »»]
ხელ-მქმნელმან
გამხელებელმა, გამაგიჟებელმა =1. დასაწყისი ; 1; (ა) რომელმან შექმნა სამყარო ძალითა მით ძლიერითა, ; (ბ) ზეგარდმო არსნი სულითა ყვნა ზეცით მონაბერითა, ; (გ) ჩვენ, კაცთა, მოგვცა ქვეყანა, გვაქვს [სრულად »»]
ხელ-მქმნელსა
გამხელებელს, გამაგიჟებელს =40. წასლვა ავთანდილისაგან ფრიდონისასა; ; 960; ; (ა) ვა, სოფელო, რაშიგან ხარ, რას გვაბრუნვებ, რა ზნე გჭირსა?; (ბ) ყოვლი შენი მონდობილი ნიადაგმცა ჩემებრ ტირსა!; [სრულად »»]
ხელ-ქმნილსა
გახელებულს, შმაგს, რეტდასხმულს =12. წიგნი ნესტან-დარეჯანისა საყვარელსა თანა მიწერილი პირველი; ; 382; ; (ა) „წიგნი ვნახე, მისი იყო, ვისი მდაგავს ალი გულსა; ; (ბ) მოეწერა მზისა შუქსა: „ნუ [სრულად »»]
ხელ-ყო ...გზებად
იწყო დანთება =8. ამბავი ავთანდილისა ასმათს რომ ეუბნების ქვაბს შიგან; ; 235 ; ; (ა) ჩამოვიდა, ცხენი ახსნა, მისგან ხესა გამობმული, ; (ბ) ზედა შეჯდა, გაემართა, ქვაბი დაჰხვდა კარ-განხმული. ; [სრულად »»]
"ვეფხისტყაოსნის" ლექსიკონი ლექსიკონები
ძირითად გვერდზე 10 საუკეთესოდაგვიკავშირდითLogin გვერდის დასაწყისი
© 2008 David A. Mchedlishvili XHTML | CSS Powered by Glossword 1.8.9