პა პე პი პლ პო პრ
შერჩეული ტერმინები: 17 გვერდი: 1 / 1
პამფლეტი
ნაწარმოები, რომელიც გამოხატავს დაცინვას საზოგადოებრივი ცხოვრების რაიმე უარყოფითი მოვლენისადმი ან ცალკეული პიროვნებისა და მისი სახით ადამიანთა მთელი ჯგუფისადმი. პამფლეტი მოგვაგონებს [სრულად »»]
პარალელიზმი
დამოუკიდებელი და თანაბარი მნიშვნელობის მოვლენათა შეფარდება. ბერძნულად „პარალელიზმოს” ნიშნავს პარალელს, ორი საგნის ერთად დაყენებას. თავისი ბუნებით პარალელიზმი ახლოს არის მხატვრულ [სრულად »»]
პასკვილი
ლიტერატურული ნაწარმოები, რომელიც წარმოადგენს განგებ შეთხზულ ცილისმწამებლურ დაცინვას რომელიმე პიროვნების (ჯგუფის, ორგანიზაციის) წინააღმდეგ (პასკვინო ეწოდებოდა ქანდაკებას რომელიც რომში იყო [სრულად »»]
პეიზაჟი
ბუნებაში რაიმე ადგილის საერთო ხედი, ბუნების სურათი. პეიზაჟს მწერლები არ ხატავენ როგორც უბრალო ფონს, მოქმედების სარბიელს. პეიზაჟი დაკავშირებულია ადამიანის განწყობილებასთან და [სრულად »»]
პეონი
ოთხმარცვლიანი ტერფი. იმისდა მიხედვით, რომელ მარცვალს მოუდის მახვილი, შემდეგი სახის პეონები გვხვდება. პეონი I – (გაიხედა). პეონი II – (სასიყვარულო). პეონი III [სრულად »»]
პერიოდი
სინტაქსური ფორმა, რომელშიც მოვლენის გამოსახვის საშუალებად რთული ან გავრცობილი წინადადებები არის გამოყენებული. პერიოდის საშუალებით ადვილი ხდება რთული მოვლენის გამოხატვა და თვით [სრულად »»]
პერიფრაზი
აზრის გავრცელებულად გამოთქმა, რომელსაც საფუძვლად უდევს მეტონიმია. „პერიფრაზი” ბერძნულად აღწერას ნიშნავს. ერთი სიტყვის გამოყენებით მოვლენის დასახელების ნაცვლად ზოგჯერ მიმართავენ [სრულად »»]
პირაპირი
ტაეპის დამამთავრებელი და მისი მომდევნო ტაეპის დამწყები ბგერების დამსგავსება. მაგ: „პატარა სევდა, პატარა დარდი, დიდხანს ქუჩაში დამატარებდა.”(კ. ნადირაძე). იხ. აგრეთვე: [სრულად »»]
პირდაპირი დახასიათება
გმირის უშუალო დახასიათება ავტორის, ან სხვა მოქმედი პირის მიერ. ზოგიერთ შემთხვევაში მწერალი უშუალოდ, თავისი პირით გვიხასიათებს მოქმედ პირებს. მაგ: „ხალიჩაზე ორი პატიოსანი [სრულად »»]
პირდაპირი ექსპოზიცია
ნაწარმოების დაწყება ექსპოზიციით, როდესაც ავტორი იმთავითვე გვაცნობს მოქმედების დროს, ადგილს, მოქმედ პირებს და სხვ. პირდაპირი ექსპოზიციის ნიმუშია ლ. ქიაჩელის მოთხრობის „ტარიელ გოლუას” [სრულად »»]
პლეონიზმი
ზედმეტი სიტყვების ან გამოთქმების ხმარება ამა თუ იმ მოვლენის გამოსახატავად. (ბერძნულად „პლეონაზო” ნიშნავს „ვუხვობ”). მაგ: ჩვენ სოფელს ირგვლივ მთები აქვს გარშემორტყმული. ირგვლივ შემორტყმა [სრულად »»]
პოემა
ლექსად დაწერილი დიდი მოცულობის ნაწარმოები. იგი უმთავრესად ეპიკური, ანუ თხრობითი გვარის სახეობაა, მაგრამ პოემას არ ახასიათებს მარტო ერთი გვარის სახეობა. პოემის ავტორი ლიტერატურის [სრულად »»]
პოეტური სინტაქსი
წინადადების თავისებური აგებულება აზრის მხატვრულად გამოსახვის მიზნით. მწერალი ამა თუ იმ ლიტერატურული ენის კანონებს ემორჩილება, უმეტეს შემთხვევაში ლიტერატურული ენის კანონების [სრულად »»]
პოეტური თვითნებობა
მწერლის მიერ ლექსთაწყობის წესების დარღვევა. მხატვრულ ნაწარმოებში, უმთავრესად ლექსში, ზოგჯერ სიტყვები შეკვეცილად არის ნახმარი, ზოგჯერ წინასწარი განზრახვით შეგნებულად არის [სრულად »»]
პორტრეტი
მოქმედი პირის გარეგნობის, სახის, ტანსაცმლისა და მოძრაობის აღწერა. ნაწარმოების გმირის გასაცნობად, მის შინაგან თვისებებთან ერთად, მწერალი, აგრეთვე გვიხატავს მის გარეგნობას: [სრულად »»]
პროლოგი
ნაწარმოების მხატვრული წინასიტყვაობა (ბერძნული „პრო” – „წინ, წინა” და „ლოგოს” – „სიტყვა, აზრი”). ზოგჯერ მხატვრული ნაწარმოების შინაარსის ან მისი მთავარი აზრის (იდეის) უფრო ნათლად [სრულად »»]
პროფესიონალიზმი
სიტყვები და გამოთქმები, რომლებიც დამახასიათებელია მხოლოდ განსაზღვრული პროფესიის ადამიანთა ჯგუფისათვის. მაგ. რკინიგზელის ლექსიკა მოიცავს სიტყვებს, რომლებიც მის პროფესიულ [სრულად »»]
სიტყვიერებისა და ლიტერატურის თეორიის ლექსიკონი ლექსიკონები
ძირითად გვერდზე 10 საუკეთესოდაგვიკავშირდითLogin გვერდის დასაწყისი
© 2008 David A. Mchedlishvili XHTML | CSS Powered by Glossword 1.8.9