ბელგიელი ოსტატის ა.საქსის მიერ 1845 წელს შექმნილი ლითონის ჩასაბერი საკრავი, რომელიც სიმფონიურ ორკესტრში პირველად გამოიყენა ჟორჟ ბიზემ (მუსიკა ალფონს დოდეს პიესისათვის „არლელი ქალი“). [სრულად »»]
ლითონის ჩასაბერი საკრავი, მაღალი რეგისტრის მქონე, გამოიყენება როგორც სოლო და საორკესტრო საკრავი, წარმოადგენს ერთხელ შემოხვეულ ცილინდრულ მილს, რომელიც ბოლოში უცებ ფართოვდება. უვენტილო, [სრულად »»]
მცირე ფორმის მუსიკალური ნაწარმოები, რომელიც თავდაპირველად, ღამით სრულდებოდა სათაყვანებელი ქალის სახლის ფანჯრების ან აივნის წინ. ძირითადად ეს იყო სატრფიალო ლირიკული სიმღერა მანდოლინის ან [სრულად »»]
არქიტექტურაში იმ კომპოზიციურ საშუალებათა პალიტრის მთელი ნაირფეროვნება, რომელსაც იყენებენ არქიტექტურული ობიექტებისა და კომპოზიციების შექმნისას. სივრცითი ფორმების ძირითადი თვისებებია: ფორმათა [სრულად »»]
სიმფონიური ორკესტრის მიერ შესასრულებლად განკუთვნილი მუსიკაა. მისი საორკესტრო ჟანრები ჩამოყალიბდა XVII-XVIII სს.-ებში. სიმფონიური მუსიკის ურთულესი ჟანრია სიმფონია, რომლის კლასიკური ნიმუშებიც [სრულად »»]
ვოკალური ხელოვნება - ხმით მუსიკის შესრულება. შეიძლება იყოს სოლო, საანსამბლო, საგუნდო, საკრავიერი - თანხლებით ან მის გარეშე (ა კაპელა), სიტყვებით ან უსიტყვოდ (ვოკალიზი); ◊ [სრულად »»]
ასოციაციები, კავშირები სმენისა და მხედველობის აღქმებს შორის. ცნობილი იყო ჯერ კიდევ ძველ აღმოსავლეთში, ჩინეთში, ინდოეთში. მაგ., მაჟორული კილო აღიქმება როგორც „ნათელი“, მინორული კი - როგორც [სრულად »»]
მსახიობის გადაღება დასადგმელად მიღებული სცენარის რომელიმე ეპიზოდში, რათა მოქმედებაში გამოვლინდეს, თუ რამდენად შეესაბამება მსახიობის გარეგნული და შინაგანი მონაცემები შესასრულებელ როლს [სრულად »»]
(suite რიგი, თანმიმდევრობა) ციკლური ნაწარმოები, რომელიც შედგება რამდენიმე დასრულებული, ერთმანეთისაგან განსხვავებული, კონტრასტულობის პრინციპით დალაგებული მუსიკალური პიესისაგან. პროფესიულ [სრულად »»]
ერთმანეთთან დაკავშირებული ცხოვრებისეული მოვლენების თანმიმდევრული განვითარება. სიუჟეტი შეადგენს ეპიკური, ლირიკულ-ეპიკური ან დრამატული ნაწარმოების შინაარსს. მასში აისახება ადამიანთა [სრულად »»]
(ხუმრობა) მუსიკალური პიესა სწრაფი ტემპის, სამწილადი ზომის. თავდაპირველად წარმოადგენდა სახუმარო ხასიათის ვოკალურ ან საკრავიერ პიესას (XVI-XVII სს.), ბეთჰოვენმა დაამკვიდრა სკერცო [სრულად »»]
ადამიანის უნარი - აღიქვას, წარმოიდგინოს და გაიმეოროს მოსმენილი მუსიკალური ბგერის სიმაღლე. სმენა შეიძლება იყოს: აბსოლუტური - ცალკეული ბგერის სიმაღლის განსაზღვრა სხვა უკვე გაჟღერებული, [სრულად »»]
ქართული მრავალღეროვანი (ძირითადად, ექვსღეროვანი) ჩასაბერი საკრავი. გავრცელებულია ძირითადად გურიაში (სოინარი) და სამეგრელოში (ლარჭემი). ღერები სხვადასხვა სიგრძისა აქვს. საკრავი [სრულად »»]
მუსიკალური ნაწარმოები, განკუთვნილი ერთი ხმის ან საკრავისათვის თანხლებით ან მის გარეშე; ◊ სიმფონიურ, საგუნდო ან სხვა დიდი ფორმის ნაწარმოებში - დამოუკიდებელი პარტია, ეპიზოდი, [სრულად »»]
კამერული მუსიკის ჟანრი. XVIII ს-დან წარმოადგენს სონატური ფორმის ნაწარმოებს ერთი ან ორი საკრავისათვის. პირველი სონატები (კორელი - XVII ს.) ახლოა სიუიტასთან. კლასიკური ციკლური (3-4 ნაწილიანი) [სრულად »»]
ზანგური მუსიკალური ფოლკლორის ძირითადი ჟანრი - სასულიერო მუსიკა. წარმოიშვა ზანგთა მონობის ეპოქაში. ხასიათით ძალზე ლირიულია, ხშირად ტრაგიკულიც, თან ახლავს რიტმული მოძრაობები. უპირატესობა [სრულად »»]
კინოგადაღება და ჩვენება სპეციალური საშუალებებით, რომელთა გამოყენების შედეგადაც მაყურებელი ხედავს სამგანზომილებიან მოცულობით გამოსახულებას და რომელიც ეკრანის სიბრტყით არაა შემოფარგლული. [სრულად »»]
სპეციალური დანიშნულების ნაგებობა, რომელშიც დასათვალიერებლად გამოიფინება მხოლოდ ან უმეტესწილად ფერწერის ნიმუშები, სურათების გალერეას უწოდებენ აგრეთვე ფერწერის განყოფილებებს მუზეუმებში, [სრულად »»]
ფერწერის დაზგური ნაწარმოები, რომელსაც დამოუკიდებელი მნიშვნელობა აქვს. ეტიუდისა და ესკიზისაგან განსხვავებით, სურათი წარმოადგენს დასრულებულ ნაწარმოებს, მხატვრის დაკვირვებების, მისი ფიქრებისა [სრულად »»]