პირველი კლასის მათემატიკის პროგრამის დამატება უნარშეზღუდული ბავშვის ინკლუზიური განათლებისათვის


საბიბლიოთეკო ჩანაწერი:
ავტორ(ებ)ი: ბერიშვილი გურამ, კოტეტიშვილი იათამზე, ცარციძე ნანა
თემატური კატალოგი განათლება|ინკლუზიური განათლება
წყარო: ბერიშვილი გურამ და სხვ. კოტეტიშვილი იათამზე ცარციძე ნანა
    პირველი კლასის მათემატიკის პროგრამის დამატება უნარშეზღუდული ბავშვის ინკლუზიური განათლებისთვის / გურამ ბერიშვილი, იათამზე კოტეტიშვილი, ნანა ცარციძე - თბ. : გაეროს ბავშვთა ფონდი, 2004 - 24გვ. ; 20სმ. - ISBN 99940-0-158-2 : [ფ.ა.]   [MFN: 22464]
 
UDC:  51(072) + 376.02
K 245.499/3 - საერთო ფონდი
K 245.500/3 - საერთო ფონდი
F 85.401/3 - ხელუხლებელი ფონდი

საავტორო უფლებები: © გაეროს ბავშვთა ფონდი
თარიღი: 2004
კოლექციის შემქმნელი: სამოქალაქო განათლების განყოფილება
აღწერა: თბილისი 2000 პუბლიკაციაში გამოხატული მომოსაზრებანი სრულიად არაა აუცილებელი ასახავდეს გაეროს ბავშვთა ფონდის ოფიციალურ თვალსაზრისს. ერისთავის ქ. 9, გაეროს შენობა 0179, თბილისი, საქართველო ტელ: 25 11 30, 23 23 88 ელ. ფოსტა: Tbilisi@unicef.org www.unicef.org დეკემბერი, 2004



1 შესავალი

▲ზევით დაბრუნება


საზოგადოებრივი აზრი უნარშეზღუდულთა განათლებაზე პოლარულად იყოფა. ერთნი ამბობენ, რომ ყველა მოსწავლე ზოგადსაგანმანათლებლო სკოლაში, ერთ კლასში უნდა სწავლობდეს (ინკლუზია). მეორეთა თვალსაზრისით, ზოგადსაგანმანათლებლო სკოლაში მხოლოდ ის ბავშვი უნდა სწავლობდეს, რომელიც სავალდებულო სტანდარტს აკმაყოფილებს. პროფესიონალთა უმრავლესობის შეხედულება ამ ორ ტრადიციულ აზრს შორის თავსდება.

ინკლუზიის დამცველთა არგუმენტია, რომ ყოველ ბავშვს აქვს განათლების მიღების უფლება თავის თანატოლებთან ერთად. ეს კი მხოლოდ ზოგადსაგანმანათლებლო სკოლაშია შესაძლებელი. ინკლუზია თითოეული მოსწავლის პოტენციას ააქტივებს, მათ უფლებებს პასუხობს და ამგვარად საუკეთესო არჩევანია.

ინკლუზიურ სკოლებში სპეციალური კორექციული პედაგოგი პასუხისმგებელია უნარშეზღუდული მოსწავლის სწავლების უზრუნველყოფაზე, შეიმუშავებენ და ადგენენ მოსწავლეთა ინდივიდუალურ გეგმას, რათა უზრუნველყონ მოსწავლის მიერ თავიანთ თანატოლებთან ერთად კურუკულუმის მოთხოვნების დაძლევა.

ამგვარი გამოცდილება ჩვენთან არ არსებობს, მსოფლიოს კი გააჩნია ინკლუზიური სწავლების ოცდაათწლიანი გამოცდილება. ყველაზე გავრცელებული (დიდი ბრიტანეთი, აშშ.) და ჩვენი სინამდვილისათვის მისაღები მოდელია, როდესაც უნარშეზღუდული მოსწავლე სწავლობს თავის თანატოლებთან ერთად, მაგრამ მას დამატებით წინასწარ ვამზადებთ მომავალი გაკვეთილისთვის. პრაქტიკულად ეს ასე ხდება: ყოველ გაკვეთილს წინ უსწრებს მეცადინეობა, რომელიც ემსახურება გაკვეთილის მასალის ათვისებისათვის აუცილებელი უნარ-ჩვევების გამომუშავებას. ეს მეცადინეობა ტარდება სპეციალურ ოთახში, რომელსაც რესურს ოთახს უწოდებენ. ამ მეცადინეობის შედეგიანობისათვის აუცილებელია სასწავლო ხელმძღვანელობასთან მისადაგებული სპეციალური პროგრამა. თქვენ წინაშე ამგვარი პროგრამის შედგენის პირველი მცდელობაა.

ამ პროგრამით გათვალისწინებულია შემდეგი მოთხოვნები:

  • მეცადინეობები სპეციფიკური უნდა და სისტემატურად ტარდებოდეს. იგი პირდაპირ კავშირში უნდა იყოს კლასში ჩასატარებელ უახლოეს გაკვეთილთან და ამ გაკვეთილისთვის საჭირო უნარ-ჩვევებს ანვითარებდეს. ეს განსაკუთრებით საჭიროა, რადგან უნარშეზღუდულ ბავშვს მასალის ასათვისებლად მეტი ძალისხმევა სჭირდება.

  • ჩვეულებრივ კლასში მეცადინეობა, რომ ნაყოფიერი იყოს, წინმსწრებ რესურს-მეცადინეობაზე უნდა შემოწმდეს ჩვეულებრივი გაკვეთილის აღქმისათვის მზაობა.

  • არავითარ შემთხვევაში არ უნდა ჩატარდეს ჩვეულებრივ კლასში ჩასატარებელი მომავალი გაკვეთილი. წინმსწრებ მეცადინეობაზე არ ხდება იმ მასალის გაცნობა რაც მოსწავლეს ელის ჩვეულებრივ კლასში. ამ მეცადინეობაზე მოსწავლე მხოლოდ მზადდება გაკვეთილის შედეგიანად აღსაქმელად.

  • არ უნდა გამოვეკიდოთ ბევრ სხვადასხვა ქცევის ფიქსაციას. უნდა ვიზრუნოთ მცირე რაოდენობის ჩვევებზე და მათ მყარ ფიქსაციაზე. ამისათვის ბევრი სავარჯიშო უნდა ჩატარდეს ერთი და იგივე ჩვევის ირგვლივ.

  • ამ მეცადინეობებზე მუდმივი ყურადღების ქვეშ უნდა გვქონდეს ჩვეულებრივ კლასში გავლილი მასალის ათვისების დონე. ამისათვის ხშირად უნდა შევამოწმოთ გავლილი მასალის ათვისება და საჭიროების შემთხვევაში გავიმეოროთ ჩვეულებრივი გავლილი გაკვეთილები.

  • ყველა მეცადინეობაზე უნდა შევამოწმოთ იმ ყოფითი სიტყვების ცოდნა, რომელთაც გამოიყენებს მომავალი გაკვეთილი ჩვეულებრივ კლასში. საჭიროების შემთხვევაში მრავალფეროვან მასალაზე უნდა ავათვისებინოთ სიტყვის მნიშვნელობა.

  • მეცადინეობაზე უნდა ვიზრუნოთ მოსწავლეთა მაღალ აქტივობაზე, რასაც თვით მოსწავლე გააკეთებს ის არის სწორედ ფასეული და არა მასწავლებლის ნაკეთების ყურება.

  • პროგრამა აღწერილია როგორც შესასწავლი თემების, ისე ცალკეული გაკვეთილის მიხედვით. თემების მიხედვით აღწერისას ყურადღება გამახვილებულია ამ თემისათვის მნიშვნელოვან ასპექტებზე. გაკვეთილების მიხედვით მოცემულია კონკრეტული, ამ გაკვეთილის გაგების დასახმარებლად საჭირო სავარჯიშოთა აღწერა.

  • I კლასის მათემატიკის პროგრამის ,,დამატებითი პროგრამის“ შედგენის აუცილებლობა უნარშეზღუდული ბავშვის ინკლუზიური განათლებიდან მოდის. ამ დარგის სპეციალისტები აღნიშნავენ, რომ უნარშეზღუდულ ბავშვს თავისი შესაძლებლობიდან გამომდინარე არ შეუძლია ზოგადსაგანმანათლებლო სკოლის კურუკულუმით გათვალისწინებული მოთხოვნების დაძლევა. ამდენად საჭირო შეიქმნა დამატებითი ღონისძიებების გატარება, რაც საბოლოო ჯამში ,,დამატებითი პროგრამის“ სახით ჩამოყალიბდა.

  • დამატებითი პროგრამა სამი ნაწილისაგან შედგება: შესავალი, ძირითადი თემები და კონკრეტული გაკვეთილების სავარჯიშოების აღწერა.

  • შესავალში ყურადღება გამახვილებულია ინკლუზიურ განათლებაზე, მის პრიორიტეტებზე და იმ ძირითად მოთხოვნებზე, რომელიც დამატებით პროგრამას უნდა დაედოს საფუძვლად.

  • ძირითად თემებში ჩამოთვლილი და დახასიათებულია ის თემები, რომელიც I კლასის მათემატიკის პროგრამით არის გათვალისწინებული და შეჯერებულია უნარშეზღუდული ბავშვის თავისებურებიდან გამომდინარე საჭირო დამატებითი აქტივობით.

  • კონკრეტულ გაკვეთილებში მოცემულია იმ სავარჯიშოთა აღწერა, რომელიც უნდა განახორციელოს კორექციულმა პედაგოგმა ,,რესურს კლასში“, რათა უნარშეზღუდულმა ბავშვმა ძირითად გაკვეთილზე შეძლოს სწავლების პროცესში აქტიურად ჩართვა და კურუკულუმით გათვალისწინებული მოთხოვნების დაძლევა.

2 თვლა

▲ზევით დაბრუნება


ამ თემის მიზანია საგნებით მოწოდებული რაოდენობის დადგენა, გამოთქმა და ჩაწერა. ვიწყებთ მცირე რაოდენობებით და მათი ვიზუალური ცნობით. მოსწავლეს უნდა შეეძლოს მცირე რაოდენობის და გადათვლით (იგულისხმება რაოდენობები 9-მდე). უნდა ვეცადოთ გამოვიყენოთ რაც შეიძლება სხვადასხვაგვარი მასალა. გაცლილებით მეტი ვარჯიში და მრავალფეროვნებაა საჭირო უნარშეზღუდული ბავშვისათვის. ცნობილი ფაქტია, რომ ამ კატეგორიის ბავშვებს დაზიანებული აქვთ ფსიქიკა. ამის გამო, მათემატიკის დაუფლება მხოლოდ მრავალფეროვანი, თვალსაჩინო, ყოფითი მსალის გამოყენებით არის შესაძლებელი.

ბავშვები რიცხვებს, რომლებიც საგნებს მიეწერება, მათ სახელებად აღიქვამენ და არ ესმით თუ ბოლო რიცხვი რატომ გამოხატავს გროვის რაოდენობას. ამიტომ კარგია საგნების ყუთში ან ჯამში ჩაყრა, რათა მოსწავლემ დაინახოს გადათვლასთან ერთად რაოდენობის ზრდა. კიდევ უფრო გართულებულად მიმდინარეობს ეს პროცესი უნარშეზღუდულ ბავშვთან. სპეციალურმა პედაგოგმა ძალიან დიდხანს და სხვადასხვა მასალაზე უნდა ავარჯიშოს მოსწავლე, რომ მათ რიცხვი დაუქვემდებარონ გროვას. ამისათვის უნდა გამოიყენოს ძირითადად ყოფითი, ნაცნობი ნივთები: ყუთი, ჯამი, ქვაბი და სხვა, რომელშიც მოაგროვებს გადათვლილ საგნებს და დააფიქსირებს გროვისა და რიცხვის თანადობას.

ამ თემაში ყველაზე რთული მომენტია ციფრების შემოტანა. მასწავლებლის წიგნში განმარტებულია, თუ რატომ ვიწყებთ ციფრების გაცნობას ოთხიანით. სიმბოლოთი, ნიშნით რაიმეს აღნიშვნა, და მით უმეტეს გროვის, ერთობლიობის, რაიმეს ჩანაცვლება ბავშვის ფსიქიკის ახალ ეტაპზე გადაყვანას ნიშნავს, გარკვეული ნახტომია, ამიტომ დამატებითი შემზადებაა საჭირო. წარმოვიდგინოთ, რა რთულია ეს პროცედურა უნარშეზღუდულთან.

კორექციულმა პედაგოგმა უნდა გამოიყენოს ყოფით ვითარებაში არსებული ყველა აღნიშნული (შუქნიშანი, მეტროს სიმბლო, აბრევიატურა, ბგერითი სიგნალი, უნიფორმა, სპეციალური დანიშნულების მანქანების ნიშნები, საგზაო ნიშნები და სხვა).

სიმბოლო, ნიშანი ადვილად წყდება თავის აღსანიშნს და დამოუკიდებელ ობიექტად წარმოჩინდება. ამიტომ არც ერთ შემთხვევაში არ უნდა ფიგურირებდეს ნიშანი მისი შესატყვისი საგნობრივი რეალიზაციის გარეშე.

ერთობლიობის, გროვის რაოდენობის აღნიშვნა ციფრებით გაცილებით ადვილი პროცედურააა, ვიდრე შებრუნებული ოპერაცია, ანუ ციფრის შესაბამისი გროვის შექმნა. კორექციულმა პედაგოგმა განსაკუთრებული ყურადღება უნდა მიაქციოს ამ პროცედურებს. რაც შეიძლება ბევრი და სხვადასხვა ყოფითი საგნების გროვებზე უნდა ავარჯიშოს მოსწავლე.

მოსწავლე უნდა მიეჩვიოს მცირე რაოდენობათა ვიზუალურ აღქმას. მან ერთბაშად, გადათვლის გარეშე უნდა დაასახელოს გროვის შესაბამისი რაოდენობა. ამავე დროს უნდა გავითვალისწინოთ, რომ ბავშვის გონება ადვილად ეწებება ერთი ტიპის გარკვეულ კონფიგურაციას და ამის გამო უჭირს იცნოს სხვა კონფიგურაციაშიც იგივე რაოდენობა. ეს განსაკუთრებით დამახასიათებელია უნარშეზღუდული ბავშვისთვის. იგი ბევრად უფრო რიგიდულია, ვიდრე მისი თანატოლი, ნორმალური განვითარების ბავშვი. ამიტომ გროვები არ უნდა მივაწოდოთ ერთი გარკვეული კონფიგურაციით, უნდა ხშირად ვცვალოთ იგი და რაც შეიძლება მრავალფეროვანი გავხადოთ.

3 შედარება

▲ზევით დაბრუნება


როგორც ცნობილია, ამ ასაკის ბავშვმა არ იცის სიმრავლეთა შედარება, მეტობის ან ნაკლებობის დადგენა, თუმცა საგნების შედარება მისთვის ნაცნობია. ეს სიძნელე მით უფრო იჩენს თავს უნარშეზღუდულ ბავშვთან. კორექციული პედაგოგი უნდა დარწმუნდეს არის თუ არა მოსწავლე შედარების იდეას დაუფლებული. ამის გაკოტრება შეიძლება საგნების შედარებით: ,,შეადარე და მითხარი, რომელია უფრო გრძელი ფანქარი?“, ,,შეადარე, ეს კარადა უფრო მაღალია თუ ის?“. მხოლოდ ამის შემდეგ გადავდივართ რაოდენობათა შედარებაზე. აქ უკვე რაოდენობათა შორის მიმართების წვდომაზეა საუბარი და სათანადო ნიშნებიც შესატყვისი მიმართების გამოხატვას ემსახურება. მოსწავლემ იცის სიტყვები ,,ბევრი“ და ,,ცოტა“, მაგრამ ისეთი მიმართებითი სიტყვები, როგორიცაა ,,მეტი“, ,,ნაკლები“ მისთვის არც თუ ნათელია.

ბუნებრივია, ძალიან ძნელია უნარშეზღუდული ბავშვისათვის ,,მეტია“, ,,ნაკლებია“-ს გაგება და გააზრება. აქ კორექციულმა პედაგოგმა აუცილებლად უნდა გამოიყენოს მრავალფეროვან საგანთა გროვები (ძირითადად ყოფითი) და ამ გროვათა შჱდარებაზე ავარჯიშოს მოსწავლე. კერძოდ, კამფეტები, თხილები, კაკლები, ფანქრები, კენჭები, ღილები, წიგნები, სკამები და სხვ.

დასაწყისში რაოდენობათა შორის განსხვავება უნდა იყოს დიდი და მოსწავლისთვის ადვილად შესარჩევი. შემდეგ ეტაპზე შემოდის ერთმანეთისგან ნაკლებ განსხვავებული რაოდენობები და მათ ჭეშმარიტების ვიზუალურად დადგენა უჭირთ. პედაგოგი აცნობს მათ დაწყვილების პროცედურას, რომელიც ნათელს ხდის გროვათა შორის რაოდენობის განსხვავებას. ამ პროცედურის ათვისება კიდევ უფრო რთულია უნარშეზღუდული ბავშვისთვის. ამიტომ რაოდენობათა ახვაობა უნდა იყოს ძალიან კონსტრასტული (ძალიან ბევრი - ძალიან ცოტა). როდესაც მოსწავლე ვეღარ არჩევს გროვებს შორის რაოდენობრივ განსხვავებას, დაწყვილების პროცედურა მისთვის დამხმარე იარაღი ხდება. ამ ეტაპისთვის მოსწავლე უკვე გაცნობილი უნდა იყოს თვით დაწყვილების იდეას. მისთვის კორექციულმა პედაგოგმა უნდა გამოიყენოს ყოფითი სიტუაცია: ლამბაქი - ფინჯანი, დანა - ჩანგალი, ბავშვი - თეფში და სხვა ამგვარი ჩვეულებრივი ვითარება. მხოლოდ ამგვარი ხშირი ვარჯიშით უნარშეზღუდული ბავშვი გაიგებს დაწყვილების მნიშვნელობას.

კერძო შემთხვევაა ტოლობა. ტოლობის ნიშანი შემოდის, როდესაც ვერც მეტობის ვერც ნაკლებობის ნიშნების გამოყენება ვერ ხერხდება. ტოლობის შემთხვევაში მეტობისა და ნაკლებობის ნიშნების გამოყენების მცდელობით მოსწავლე კიდევ უფრო კარგად იგებს შედარების არსს.

4 გეომეტრია

▲ზევით დაბრუნება


ეს თემა იწყება სიბრტყეზე (ფურცელზე, დაფაზე ან მაგიდის ზედაპირზე) ორიენტაციით. გეომეტრიული ფიგურები, რომელთაც ტრადიციულად ასწავლიან, საკმაოდ რთული ობიექტებია. მათ შეცნობამდე, როგორც გეომეტრიის ობიექტი, საკმაო გზაა გასავლელი. რაც დაბალ კლასებში ტრადიციულად გეომეტრიად იწოდებოდა სინამდვილეში არის საგნის, ფიგურის ცნობის პრობლემა. ეს პრობლემა თავის თავად საჭიროა, მაგრამ მისი დაძლევა გაცილებით ადვილია გეომეტრიისგან სრულიად განსხვავებულ მასალაზე (თუნდაც ყოფით საგნებზე).

თუ გეომეტრიის პირველი ცნებები, ,,შიგნით“, ,,გარეთ“ ნორმალური განვითარების ბავშვისთვის სიძნელეს არ წარმოადგენს, უნარშეზღუდულ ბავშვთან ამან შეიძლება დამატებითი სირთულე შექმნას, ამიტომ კორექციულმა პედაგოგმა უნდა ჩაატაროს დამატებითი ვარჯიში ამ ცნებების დასაზუსტებლად. ამისთვის უნდა გამოიყენოს ყოველგვარი ყოფითი სიტუაცია, სახლის შიგნით, სახლის გარეთ, ბავშვების წრის შიგნით, ბავშვების წრის გარეთ, ეზოში, ეზოს გარეთ, ღობის შიგნით. სასარგებლოა გამოიყენოს გრძელი თასმა, თოკი, დადოს იგი მაგიდაზე ისე, რომ შეიქმნას შეკრული წრე და ავარჯიშოს სხვადასხვა საგნების ამ წრის შიგნით ან გარეთ დადებით.

ასევე უნდა მოიქცეს პედაგოგი ცნების ,,საზღვარზე“ მიმართ. ან უნდა გამოიყენოს ყოფითი სიტუაცია, ,,ეზოს შიგნით“, ,,ეზოს გარეთ“, ,,ღობეზე“ და სხვა ამგვარი. წრის ნაცვლად პედაგოგს შეუძლია გამოიყენოს თოკი, რომელსაც დადებს მაგიდაზე, სხვადასხვაგვარად, ხან ბოლოებს მიუახლოებს ერთმანეთს, ხან კი არა. ამგვარად მოსწავლე ადვილად გაიგებს რას ნიშნავს ,,შეკრული წირი“, ,,გახსნილი წირი“. ,,შეკვრა“ ნიშნავს ბოლოების დამთხვევას და არა განასკვას.

5 ცხრილი

▲ზევით დაბრუნება


ცხრილის შესწავლისას ორი პრობლემის წინაშე ვდგავართ. ერთია თვით ცხრილის სტრუქტურის გაგება, გააზრება და მეორეა მასში მოთავსებული მასალის შინაარსი. ამ უკანასკნელის გარეშე ცხრილის სტრუქტურის ახნა ძნელია. ამიტომ საჭიროა დავიწყოთ ისეთი მასალით, რომელიც მოსწავლეს შინაარსეულ პრობლების წინაშე არ აყენებს, მისთვის სრულიად გასაგები და ადვილი აღსაქმელია. ეს გვკარნახობს ამ ეტაპზე საგნების გამოყენებას. ეს ვითარება კიდევ უფრო მძაფრია უნარშეზღუდულ ბავშვთან. კორექციულმა მასწავლებელმა უნდა დაამზადოს დიდი ზომის ცხრილი, რომელსაც დადებს მაგიდაზე და ამ ცხრილის უჯრებში მოათავსებს რეალურ საგნებს.

შემდგომი ეტაპი იქნება ორი ფერის განზოგადებული ფიგურების (შაშის კოჭები) გამოყენება.

მხოლოდ ამ ეტაპის დაძლევის შემდეგ გადადის იგი ნახატებით და ბარათებით მუშაობაზე.

6 შეკრება

▲ზევით დაბრუნება


კორექციული მასწავლებელი პირველყოვლისა უნდა დარწმუნდეს, რომ მოსწავლეს კარგად ესმის სიტყვა ,,შეკრების“ - შინაარსი, ამისთვის ისევ და ისევ უნდა გამოიყენოს ყოფითი ვითარება. უნდა ისაუბროს თემებზე რომელშიც იგულისხმება შეკრება, ,,ბავშვები ეზოში სათამაშოდ შეიკრიბნენ“, და სხვ. შემდეგ გადადის მაგიდაზე დაყრილი საგნების შეგროვებაზე, შეკრებაზე და მხოლოდ, როდესაც დარწმუნდება, რომ ეს ყველაფერი მოსწავლისთვის ნათელია, გადადის საგანთა და ორი გროვის შეკრებაზე.

აქაც მოსწავლემ შეკრიბა ყოფით რეალობაზე უნდა გაიგოს: ,,ბავშვები შეიკრიბნენ, მოგროვდნენ ეზოში“, ,,მასწავლებელმა შეკრიბა, მოაგროვა რვეულები“ და სხვა ამგვარი. ამის შემდეგ მოწოდება ,,შეკრიბე ეს ორი გროვა“ სრულიად გასაგები გახდება მისთვის. განსაკუთრებით ბევრი ვარჯიშია საჭირო უნარშეზღუდული ბავშვისთვის. კორექციული პედაგოგი უნდა ეცადოს რაც შეიძლება მრავალფეროვან ყოფით მასალაზე ავარჯიშოს მოსწავლე.

მოქმედების ნიშნის შემოტანამდე ისევ უნდა გაახსენოთ ყოფითი სიმბოლოები.

7 გამოკლება

▲ზევით დაბრუნება


შეკრებისგან განსხვავებითგამოკლების სირთულეა მაკლების რეალურად მოცემის შეუძლებლობა. თუ შეკრებისას ორივე გროვა მაგიდაზეა და მხოლოდ მოქმედებაა შესასრულებელი, გამოკლებისას მხოლოდ საკლებია მაგიდაზე და მოქმედებაც და მაკლებიც მხოლოდ იგულისხმება. ეს ვითარება ქმნის დამატებით სირთულეს. ამ პრობლემის დასაძლევად უნარშეზღუდული მოსწავლე უნდა ვავარჯიშოთ მაგიდაზე დაყრილ საგანთა გროვას მოაკლოს, გამოაკლოს ჯერ საგნების გაურკვეველი რაოდენობა. როდესაც დარწმუნდებით ამის სრულყოფილ გაგებაში, გადავდივართ მცირე რაოდენობის მოკლებაზე. აქაც ჯერ მხოლოდ არარიცხობრივი მითითებით უნდა ვისარგებლოთ, ,,მოაკელი ერთი მუჭა“, ,,მოაკელი, აიღე რამდენიმე“.

სასარგებლოა შემდეგი მოქმედება. როდესაც მოსწავლე თქვენი მითითებით მაგიდაზე დაყრილ გროვას მოაკლებს ნაწილს, ეს ნაწილი დავტოვოთ მაგიდაზე მოშორებით. ამით მოსწავლე უფრო ნათლად დაინახავს რა მოვაკელით, რა დარჩა.

8 გროვებით თვლა

▲ზევით დაბრუნება


გროვების თვლა ერთობლიობის რაოდენობის გამოსახვის ახალი ეტაპია. დასაწყისში კორექციულმა მასწავლებელმა კარგია ჩაატაროს ვარჯიში საგანთა რაიმე ერთობლიობის გადათვლაში. ეს ერთობლიობები მოსწავლისთვის ბუნებრივად გამოყოფილი უნდა იყოს, ,,სამი ყუთი ბორჯომის ბოთლი“, ,,ოთხი თარო წიგნი“ და სხვა ამგვარი. ამის შემდეგ ვყრით მაგიდაზე რაიმე საგნებს და ვთხოვთ გამოყოს რამდენიმე გროვა, ვათვლევინებთ ამ შექმნილ გროვებს, ,,რამდენი გროვა გამოგივიდა?“

გავიცნობიეროთ ის გარემოებაც, რომ ბავშვს ძალიან უჭირს ბევრ საგანზე თქვას ,,ერთი“. ეს კიდევ უფრო საგრძნობია უნარშეზღუდულ ბავშვთან. ამიტომ ისევ ყოფითი რეალიების დახმარებით უნდა დავძლიოთ ეს სირთულე. ,, დაყარე ორი მუჭა ლობიო. რამდენი გროვაა?“, ,,გააკეთე სამი გროვა, სამი მუჭა“ და სხვა ამგვარი. გამოიყენეთ სხვდასხვა მასალა: რვეულების შეკვრა, ორი ურემი შეშა, სამი ყუთი მანდარინი, ორი კალათა ყურძენი და სხვა ამგვარი.

ნათელია, რომ არ არის ადვილი გადასვლა სიტყვებზე ,,ხუთეული“, ,,ოთხეული“. ამ სიტყვების გათავისებას და გროვის ერთ ერთეულად დანახვას ეხმარება გამჭვირვალე პარკის გამოყენება. რამდენიმე პარკში ვაწყობთ ხუთ-ხუთ საგანს და ვეკითხებით ,,რამდენი პარკია?“, ,,რამდენი რვეულია?“, ,,რამდენი საგანია?“. ამ უკანასკნელ შეკითხვაზე ვცდილობთ მივიღოთ პასუხად ,,სამი ხუთეული ღილი“.

ყოველ გაკვეთილზე შემოდის რაიმე ახალი თემა. კორექციულმა მასწავლებელმა უნდა გაითვალისწინოს მომავალი გაკვეთილის ახალი თემატიკა და მოამზადოს მოსწავლე მის აღსაქმელად. ქვემოთ მოტანილია გაკვეთილების მიხედვით, ამ გაკვეთილების წინ ჩატარებული კორექციული მეცადინეობის ძირითადი საქმიანობა. ამ საქმიანობის გარდა კორექციულმა მასწავლებელმა უნდა გაიმეოროს უკვე ჩატარებული გაკვეთილები. მასწავლებელი უნდა დარწმუნდეს, რომ მისმა მოსწავლემ ყველაფერი სწორად გაიგო, თუ საჭიროება შეიქმნება უნდა გამოასწოროს მცდარად გაგებული.

9 ვარჯიშის აღწერა სათანადო გაკვეთილების წინ

▲ზევით დაბრუნება


1. მეტ-ნაკლებობის ვიზუალური დადგენა

ამ ეტაპის დასაუფლებლად მოსწავლემ უნდა იცოდეს ძირითადი ფერების გარჩევა და მეტ-ნაკლებობის ვიზუალური დადგენა. კორექციის პედაგოგი უნდა დარწმუნდეს, რომ მის მოსწავლეს ეს შეუძლია. მისთვის უნდა გამოიყენოთ სხვადასხვა მასალა, განსხვავებული ფერითა და სიდიდით. შესადარებელი გროვები ერთმანეთთან მკაფიოდ უნდა განირჩეოდეს როგორც ფერით, ისე ოდენობით.

2. მცირე რაოდენობის დადგენა გადათვლით

გაარკვიეთ იცის თუ არა მოსწავლემ თვლა თუნდაც ხუთამდე, თუ აღმოჩნდა, რომ მან არ იცის ეს სიტყვები, შეასწავლეთ.

3. შიგნით, გარეთ

უნდა დარწმუნდეთ, რომ მოსწავლეს კარგად ესმის სიტყვები ,,შიგნით“, ,,გარეთ“ ყოფითი შინაარსი. ამისთვის ავარჯიშეთ მოსწავლე სხვადასხვა ვითარებისას ამ სიტყვების გამოყენებაში.

4. მეტობის და ნაკლებობის ნიშანი

ვარჯიში ყოფით სიმბოლოებით: საგზაო შუქ-ნიშანი, მეტროს აღმნიშვნელი, მაკდონალდსის სიმბოლო. მოსწავლემ უნდა გაიგოს აღნიშვნის აზრი.

5. ცხრილის სვეტი, ცხრილის სტრიქონი

გაარკვიეთ კარგად ესმის თუ არა თქვენს მოსწავლეს სიტყვების ,,სტრიქონი, სვეტი“ მნიშვნელობა. ამისთვის გამოიყენეთ სხვადასხავამაგალითები: ,,მაჩვენე ამ წიგნში სტრიქონი“, ,,მაჩვენე ამ გაზეთში სვეტი“, კალენდარში და სხვა ამგვარი.

6. რთული წირი

მესამე გაკვეთილის ,,შიგნით“, ,,გარეთ“ გამეორება. როგორც თვით თემის აღწერაშია ავარჯიშეთ თქვენი მოსწავლე თოკით მაგიდაზე სხვადასხვა წირების შექმნაში და მის შიგნით და გარეთ რაიმე საგნის დადებაში.

7. ცხრილის უჯრა

გაკვეთილზე ცხრილის უჯრის აღსაქმნელად საჭიროა გავარჯიშება სიტყვის ,,უჯრა“ ყოფით ხმარებაში: კარადის უჯრა, საგანთა მოწესრიგებული ერთობლიობაში ცალკეული საგნის ადგილი, გაზეთის გვერდზე სურათის ადგილი.

8. მცირე რაოდენობის რეალიზაცია

ვარჯიში მცირე რაოდენობების დასახელებაზე. მაგიდაზე აწყობთ საგანთა მცირე რაოდენობას (არა უმეტეს ხუთისა) და ეკითხებით: ,,აქ რამდენია? აქ?“

9. დაწყვილება

დაწყვილების გააზრება ყოფით საგანზე: ფინჯანი და ლამბაქი, დანა და ჩანგალი...

10. შეკრება, როგორც გროვების შეერთება

უნდა დავრწმუნდეთ, რომ თქვენს მოსწავლეს კარგად ესმის სიტყვის ,,შეკრება“ ყოფითი შინაარსი. ამისთვის უნდა მოაყოლოთ რაიმე შეკრების შჱსახებ. დაუსვით შეკითხვები: ,,ვინ იკრიბება თქვენთან დაბადების დღეებზე?“, ,,თქვენს ეზოში იკრიბებიან თუ არა ბავშვები? ვინ?, ამგვარი შეკითხვები გაარკვიეთ ესმის თუ არა მას ამ სიტყვების შინაარსი.

11. ციფრი 4 - ის გაცნობა

გაიმეორეთ ამ პროგრამის მე-4 გაკვეთილი. გააცანით ერთობლიობის აღნიშნული რაიმე ყოფითი სიმბოლო, მაგალითად მაკდონალდსის სიმბოლო.

12. სვეტების და სტრიქონების აღმნიშვნელთა ჩანაცვლება

გაიმეორეთ ამ პროგრამის მე-5 და მე-7 გაკვეთილები.

13. შეკრების ნიშანი

გაიმეორეთ ამ პროგრამის მეოთხე გაკვეთილი. გააცანით მოქმედების აღმნიშვნელი რაიმე ყოფითი სიმბოლო მაგალითად მაკდონალდსის სიმბოლო.

14. ტოლობის ნიშანი

გაიმეორეთ ამ პროგრამის მე-4, მე-11 და მე-13 გაკვეთილები. ისევ აღმნიშვნელებზე, სიმბოლოებზე ვარჯიში.

15. 4-ის შესაბამისი გროვის შექმნა

მცირე რაოდენობის რეალიზაციაზე ვარჯიში. თქვენს მიერ დასახელებული რაოდენობის საგნებს დებს მოსწავლე მაგიდაზე.

16. რამდენიმე გროვა

მაგიდაზე საგანთა ერთობლიობიდან მოსწავლემ უნდა გამოყოს რამდენიმე გროვა. არ არის აუცილებელი გროვებში იყოს ერთი და იგივე რაოდენობა, სასურველია გროვები იყოს მცირე, არა უმეტეს ხუთი საგნისგან შემდგარი.

17. წერტილი წირზე

გაიმეორეთ პროგრამის მე-3 და მე-6 გაკვეთილები.

18. ციფრი 2-ის გაცნობა

მე-11 და მე-15 გაკვეთილების გამეორება.

19. შესაკრები

ავარჯიშეთ თქვენი მოსწავლე სიტყვების ,,ასაღები, ჩასაწყობი, შესაღები,...“ მნიშვნელობის გაგებაზე.

20. 2-ის შესაბამისი გროვის შექმნა

გაიმეორეთ ამ პროგრამის მე-11, მე-15 და მე-18 გაკვეთილები.

21. ოთხეული, სამეული

ავარჯიშეთ თქვენი მოსწავლე დიდი გროვიდან მცირე გროვების გამოყოფაში. გამოყოფილში რაოდენობის დაფიქსირება (ოთხი, სამი და არა ოთხეული, სამეული).

22. ორი უძრავი გროვის შედარება

შეამოწმეთ, რაოდენ ათვისებულია სახელმძღვანელოს მე-9 გაკვეთილი და გაიმეორეთ იგი.

23. ციფრი 3-ის გაცნობა

სახელმძღვანელოს გაკვეთილების 11, 15, 18, 20 თემის ირგვლივ რაც შეიძლება მეტი სხვადასხვაგვარი სავარჯიშო.

24. გახსნილი წირი

მაგიდაზე თოკით ქმნით სხვადასხვა წირებს, დებთ საგნებს და ეკითხებით: ,,შიგნითაა თუ გარეთ?“

25. შედარების შედეგის სიმბოლოებით ჩაწერა

დაწყვილების თემაზე ვარჯიში. სახელმძღვანელოს გაკვეთილების 9 და 22 გამეორება.

26. 3-ის შესაბამისი გროვის შექმნა

მრავალფეროვანი ვარჯიში სახელმძღვანელოს გაკვეთილების 11,15, 18 და 22 თემატიკაზე, საჭიროების შემთხვევაში მათი გარემოება.

27. მცირე რაოდენობათა შეკრების შედეგი

ახსენებთ შეკრებას ყველა მასთან დაკავშირებული სავარჯიშოებით.

28. ერთგვაროვან გროვათა რაოდენობა

დიდი გროვიდან მცირე გროვების გამოყოფა, მათი რაოდენობის დაფიქსირება ( რამდენია ამ გროვაში? ოთხი, სამი) და გამოყოფილი გროვის დასახელებაც (რა ჰქვია ამ გროვას? ოთხეული სამეული).

29. გახსნილი წრის ბოლოები

თოკის ბოლოებზე გააკეთეთ კვანძები და ავარჯიშეთ ამ თოკით შექმნილ წირებზე (კვანძებზე ყურადღების დაფიქსირება საჭირო არ არის)

30. ციფრი 1-ის გაცნობა

სახელმძღვანელოს გაკვეთილების 11, 15, 18, 20 თემის ირგვლივ რაც შეიძლება მეტი სხვადასხვაგვარი სავარჯიშო.

31. ციფრებით გროვის შექმნა

საგნებით შესრულებული შეკრება ჩააწერინეთ ციფრებით, მოქმედების და ტოლობის ნიშნით (ბარათები).

32. 1-ის შესაბამისი გროვის შექმნა

ავარჯიშეთ ყველა განვლილ რაოდენობაზე, როგორც ციფრიდან გროვის შექმნაზე, ისე გროვის სათანადო ციფრის მითითებაზე (ერთიანი მხოლოდ გროვიდან ციფრისკენ).

33. ოთხეულის დათვლა

დიდი გროვიდან მცირე გროვების გამოყოფა, მათი რაოდენობის დაფიქსირება (რამდენია ამ გროვაში? ოთხი, სამი) და გამოყოფილი გროვის დასახელებაც (რა ჰქვია ამ გროვას? ოთხეული სამეული).

34. 4-ის წერა

ვარჯიში წერაზე

35. ორეულებით თვლა

დიდი გროვიდან მცირე გროვების გამოყოფა, ათი რაოდენობის დაფიქსირება (რამდენია ამ გროვაში? ოთხი, სამი) და გამოყოფილი გროვის დასახელებაც (რა ჰქვია ამ გროვას? ოთხეული, სამეული).

36. 1-ის წერა

ვარჯიში წერაზე. მაგიდაზე დადეთ ოთხი საგანი გროვა და დააწერინეთ ამ რაოდენობის შესაფერისი ციფრი.

37. გროვისა და ციფრის შეფარდება

დაწყვილების თემაზე ვარჯიში. სახელმძღვანელოს გაკვეთილების 9, 22, 25 გამეორება.

38. სამეული როგორც სათვლელი ერთეული

დიდი გროვიდან მცირე გროვების გამოყოფა, მათი რაოდენობის დაფიქსირება (რამდენია ამ გროვაში? ოთხი, სამი) და გამოყოფილი გროვის დასახელებაც (რა ჰქვია ამ გროვას? ოთხეული, სამეული).

39. 3-ის წერა

ვარჯიში წერაზე. მაგიდაზე გროვების გამოყოფა, მათი რაოდენობის დაფიქსირება (რამდენია ამ გროვაში? ოთხი, სამი) და საგანთა გროვა უნდა იმ რაოდენობის რა ციფრების წერაც მოსწავლემ უკვე იცის.

40. ციფრი 5-ის გაცნობა

სახელმძღვანელოს გაკვეთილების 11, 15, 18, 20 თემის ირგვლივ რაც შეიძლება მეტი სხვადასხვაგვარი სავარჯიშო.

41. გროვა და რიცხვის შედარება დაწყვილებით

დაწყვილების თემაზე ვარჯიში. სახელმძღვანელოს გაკვეთილების 9, 22, 25 და 36 გამეორება.

42. 5-ის შესაბამისი გროვის შექმნა

ავარჯიშეთ ყველა გავლილ რაოდენობაზე, როგორც ციფრიდან გროვის შექმნაზე, ისე გროვისათვის სათანადო ციფრის მითითებაზე.

43. 2-ის წერა

ვარჯიში წერაზე. მაგიდაზე დადეთ საგანთა გროვა და დააწერინეთ ამ რაოდენობის შესაბამისი ციფრი. საგანთა გროვა უნდა იყოს იმ რაოდენობის რა ციფრების წერაც მოსწავლემ უკვე იცის.

44. შეკრების ცხრილის შევსება

გაახსენეთ და ავარჯიშეთ ცხრილთან დაკავშირებულ სავარჯიშოებზე. ზეპირად ეკითხებით? ,,რას უდრის ორს მიმატებული სამი?“ პასუხის შემდეგ სთხოვეთ დასაბუთება, შემოწმება, ანუ დადოს მაგიდის ერთ მხარეს ორი საგანი, მეორე მხარეს სამი, შეკრიბოს და დათვალოს მიღებული.

45. გროვის დაშლა მცირე გროვებად

ახსენებთ და ავარჯიშებთ დიდი გროვიდან მცირე გროვების გამოყოფაზე. რწმუნდებით, რომ უშეცდომოდ გეუბნებათ როგორც გამოყოფილ გროვათა რაოდენობას, ისე თვით მცირე გროვაში შემავალ საგანთა რაოდენობას და ამ გროვის სახელს (სამეული, ოთხეული და სხვა).

46. 5-ის წერა

ვარჯიში წერაზე. მაგიდაზე დადეთ საგანთა გროვა და დააწერინეთ ამ რაოდენობის შესაბამისი ციფრი. საგანთა გროვა უნდა იყოს იმ რაოდენობის რა ციფრების წერაც მოსწავლემ უკვე იცის.

47. ორი შიდა არე

ახსენებთ და ავარჯიშებთ შიდა და გარე არის მითითებაზე.

48. რიცხვების შედარება

დებთ მაგიდაზე ორ მცირე გროვას (მაგალითად, სამ წითელს და ხუთ ლურჯს) და სთხოვეთ შეადაროს. სთხოვთ დააწყვილოს და ამით დაგისაბუთოს. ,,ლურჯები დარჩა წყვილის გარეშე“.

49. ციფრი 6-ის გაცნობა

სახელმძღვანელოს გაკვეთილების 11,15,18,20 თემის ირგვლივ რაც შეიძლება მეტი სხვადასხვაგვარი სავარჯიშო.

50. ჯამის და რიცხვის შედარება

ახსენებთ და ავარჯიშებთ შეკრებასა და მის ჩაწერაზე.

51. 6-ის შესაბამისი გროვის შექმნა

ავარჯიშეთ ყველა გავლილ რაოდენობაზე, როგორც ციფრიდან გროვის შექმნაზე, ისე გროვისათვის სათანადო ციფრის მითითებაზე.

52. რამდენიმე არე

გაახსენეთ და ავარჯიშეთ წირებზე და არეებზე. გააფერადებინეთ წირების შიდა არეები.

53. 6-ის წერა

ვარჯიში წერაზე. მაგიდაზე დადეთ საგანთა გროვა და დააწერინეთ ამ რაოდენობის შესაბამისი ციფრი. საგანთა გროვა უნდა იყოს იმ რაოდენობის რა ციფრების წერაც მოსწავლემ უკვე იცის.

54. დაშლილი გროვის ჩანაწერი (გამოსახულება)

მაგიდაზე ათავსებთ საგანთა სხვადასხვა რაოდენობას და სთხოვთ გამოყოს ხუთეულები, ექვსეულები, ოთხეულების, ათვლევინებთ გამოყოფილ გროვებს.

55. ციფრი 7-ის გაცნობა

სახელმძღვანელოს გაკვეთილების 11,15,18,20 თემის ირგვლივ რაც შეიძლება მეტი სხვადასხვაგვარი სავარჯიშო.

56. გროვიდან ნაწილების მოკლება

მაგიდაზე მოთავსებული გროვიდან თქვენი მითითებით იღებს რამდენიმე საგანს. ,,მოაკელი სამი ცალი“, ,,ამ გროვიდან აიღე ორი ცალი“

57. 7-ის შესაბამისი გროვის შექმნა

ავარჯიშეთ ყველა გავლილ რაოდენობაზე, როგორც ციფრიდან გროვის შექმნაზე, ისე გროვისათვის სათანადო ციფრის მითითებაზე.

58. გამოკლების ნიშანი

მაგიდაზე მოთავსებული გროვიდან თქვენი მითითებით იღებს რამდენიმე საგანს. ,,მოაკელი სამი ცალი“, ,,ამ გროვიდან აიღე ორი ცალი“.

59. 7-ის წერა

ვარჯიში წერაზე. მაგიდაზე დადეთ საგანთა გროვა და დააწერინეტ ამ რაოდენობის შესაბამისი ციფრი. საგანთა გროვა უნდა იყოს იმ რაოდენობის რა ციფრების წერაც მოსწავლემ უკვე იცის.

60. ციფრი 8-ის გაცნობა

სახელმძღვანელოს გაკვეთილების 11,15,18,20 თემის ირგვლივ რაც შეიძლება მეტი სხვადასხვაგვარი სავარჯიშო.

61. არეების საზღვარი

გაიმეორეთ სახელმძღვანელოს 51-ე გაკვეთილის ძირითადი ნაწილი. დახატეთ დაფაზე და მოსწავლესაცდაახატინეთ რამდენიმე წირი. დაუსვით შეკითხვები წერით გამოყოფილი არეების შესახებ, წერტილების შესახებ. თვით მოსწავლეს დაასმევინეთ წერტილები შიდა არეში, გარე არეში.

62. 8-ის შესაბამისი გროვის შექმნა

ავარჯიშეთ ყველა გავლილ რაოდენობაზე, როგორც ციფრიდან გროვის შექმნაზე, ისე გროვისათვის სათანადო ციფრის მითითებაზე.

63. 8-ის წერა

ვარჯიში წერაზე. მაგიდაზე დადეთ საგანთა გროვა და დააწერინეთ ამ რაოდენობის შესაბამისი ციფრი. საგანთა გროვა უნდა იყოს იმ რაოდენობის რა ციფრების წერაც მოსწავლემ უკვე იცის.

64. არეები და ცხრილი

ამ გაკვეთილებისათვის მომზადება მდგომარეობს ცხრილისა და არეების გახსენებაში. გაიმეორეთ სახელმძღვანელოს გაკვეთილების ცხრილის შესახებ 51-ე გაკვეთილების ძირითადი ნაწილი.

65. გამოსახულების შესაბამისი გროვა

ათავსებთ მაგიდაზე საგანთა გროვას. მოსწავლე აწესრიგებს მათ თქვენ მიერ მითითებული ფუძით და ჩაწერს გამოსახულების სახით.

66. გამოსახულებისა და რიცხვის შედარება

იმეორებთ სახელმძღვანელოს 64-ე გაკვეთილის ძირითად ნაწილს და ყველაფერს რაც დაწყვილებას შეეხება.

67. ციფრი 9-ის გაცნობა

სახელმძღვანელოს გაკვეთილების 11,15,18,20 თემის ირგვლივ რაც შეიძლება მეტი სხვადასხვაგვარი სავარჯიშო.

68. შეკრების შედეგის გახსენება

იმეორებთ ყველაფერს რაც შეკრებას შეეხება, ასევე შეკრების პროცედურას, როგორც გროვებით, ისე ციფრებით. არ მოგერიდოთ სულ თავიდან დაწყებაც. დადეთ მაგიდაზე ორი გროვა და მათ შორის შეკრების ნიშანი. გაახსენეთ რას მოითხოვს ეს ნიშანი. შეასრულებინეთ სათანადო მოქმედება. დაწერეთ დაფაზე 3+4. ,,დაასახელე შესაკრებები“, ,,რას უდრის ჯამი?“, ,,დადე მაგიდაზე გროვები, შეკრიბე და შეამოწმე შენი პასუხი“.

69. 9-ის შესაბამისი გროვის შექმნა

ავარჯიშეთ ყველა გავლილ რაოდენობაზე, როგორც ციფრიდან გროვის შექმნაზე, ისე გროვისათვის სათანადო ციფრის მითითებაზე.

70. 9-ს წერა

ვარჯიში წერაზე. მაგიდაზე დადეთ საგანთა გროვა და დააწერინეთ ამ რაოდენობის შესაბამისი ციფრი. საგანთა გროვა უნდა იყოს იმ რაოდენობის რა ციფრების წერაც მოსწავლემ უკვე იცის.

71. საკლები

მაგიდაზე მითითებული გროვიდან თქვენი მითითებით იღებს რამდენიმე საგანს. ,,მოაკელი სამი ცალი“, ,,ამ გროვიდან აიღე ორი ცალი“, ,,ამ გროვას გამოაკელი ოთხი“ და სხვა ამგვარი მითითება.

72. რთული გამოსახულება

გაახსენეთ და გაიმეორეთ სახელმძღვანელოს გაკვეთილების 21, 28, 33, 37, 44, 53 და 64 ძირითადი ძირითადი სავარჯიშოები.

73. საზღვარს გამორჩეული წერტილი

გაიხსენეთ და გაიმეორეთ წირი და მს მიერ გამოყოფილი არეები, წერტილები არეებში და საზღვარზე. განსაკუთრებით გაამახვილეთ ყურადღება საზღვრის წერტილებზე.

74. წირის წვეროები

გაიხსენეთ და გაიმეორეთ წირი და მის მიერ გამოყოფილი არეები, წერტილები არეები და საზღვარზე. გაიმეორეთ სახელმძღვანელოს წინა, 72-ე გაკვეთილის ძირითადი თემა და სავარჯიშოები.

75. ნული, 0-ის წერა

სახელმძღვანელოს გაკვეთილების 11,15,18,20 თემის ირგვლივ რაც შეიძლება მეტი სხვადასხვაგვარი სავარჯიშო.

76. რთული გამოსახულების შესაბამისი გროვა

გაიმეორეთ სახელმძღვანელოს 71-ე გაკვეთილის ძირითადი თემა და სავარჯიშოები.

77. ორი ჯამის შედარება

ამ გაკვეთილისათვის საჭიროა გაიხსენოთ შეკრება, როგორც გროვების ისე გამოსახულებით და ციფრებით ჩაწერილი. გასახსენებელია აგრეთვე, როგორც გროვების, ისე რიცხვების შედარების პროცედურა.

78. ციფრებით ჩაწერილი გამოკლება

საჭიროა გაახსენოთ მოსწავლეს ყველა ციფრი და მისი შესაბამის გროვის შექმნა. ასევე საჭიროა გროვიდან გამოკლების პროცედურის აღდგენა.

79. სხვადასხვაგვარად ჩაწერილი რაოდენობების შედარება

ამ გაკვეთილისათვის მომზადებაში იგულისხმება რაოდენობათა სხვადასხვაგვარად ჩაწერის გახსენება.

80. არეების საზღვრები და ცხრილი

გასახსენებელია როგორც წირი, მისი ელემენტები (წვერო, გამორჩეული წერტილი, წიბო), ასევე ცხრილი (სტრიქონი, სვეტი, უჯრა).

81. სხვაობისა და რიცხვის შედარება

გაახსენეთ და ავარჯიშეთ სხვაობაზე, როგორც გროვიდან, ისე ციფრებით ჩაწერილი გამოსახულების რეალიზაცია. გაიმეორეთ სახელმძღვანელოს 77-ე გაკვეთილი.

82. ორი სხვაობის შედარება

გაახსენეთ და ავარჯიშეთ სხვაობაზე, როგორც გროვიდან, ისე ციფრებით ჩაწერილი გამოსახულების რეალიზაცია. გაიმეორეთ სახელმძღვანელოს 77-ე და წინა, მე-80 გაკვეთილი.

83. ცხრილი, არეები და საზღვრები

გაიმეორეთ სახელმძღვანელოს 79-ე გაკვეთილი და დამატებით ავარჯიშეთ არეების გამოყოფაზე და მათში წერტილების მითითებაზე. დახაზეთ და შეავსებინეთ შეკრების ცხრილის ფრაგმენტი.

84. გამოკლების ცხრილი

გაიმეორეთ სახელმძღვანელოს 43-ე გაკვეთილი. დახაზეთ და შეავსებინეთ შეკრების ცხრილი.

85. ჯამისა და სხვაობის შედარება

ვარჯიში შეკრებისა და გამოკლების მაგალითზე. არ გამოტოვოთ მათი საგნებით რეალიზაცია. ასევე სასარგებლო იქნება თუ თქვენ ჩაატარებთ შეკრებას ან გამოკლებას გროვებით და მოსთხოვთ მოსწავლეს ჩაწეროს რაც მოხდა.

86. რიცხვის ჩაწერა გამოსახულების სახით

გაიმეორეთ ციფრები, მატი გროვებით რეალიზაცია და სახელმძღვანელოს 75-ე გაკვეთილი. დაწერეთ დაფაზე გამოსახულება. მაგალითად, 7.3+4. მოსთხოვეთ მოსწავლეს დადოს მაგიდაზე ამდენი საგანი. რამდენიმე ამგვარი მაგალითი.

87. ათი

გაიმეორეთ ციფრები, მათი გროვებით რეალიზაცია. მოსწავლემ მაგიდაზე დადოს თქვენ მიერ დასახელებული ან ნაჩვენები ციფრის შესაბამისი გროვა. გაავარჯიშეთ შებრუნებულზეც. დადეთ მაგიდაზე რამდენიმე საგანი და ჰკითხეთ ,,რამდენია?“, ,,რომელი ციფრით ჩაიწერება ეს რაოდენობა?“.

88. ჯამის დათვლა ახალი ფუძით

გაიმეორეთ სახელმძღვანელოს 75-ე გაკვეთილი, ასევე შეკრების პროცედურა, როგორც გროვებით, ისე ციფრებით.

89. რამდენიმე შესაკრები

გასახსენებელია მხოლოდ შეკრების პროცედურა და მისი ჩაწერა. არ მოგერიდოთ სულ თავიდან დაწყებაც. დადეთ მაგიდაზე ორი გროვა და მათ შორის შეკრების ნიშანი. გაახსენეთ რას მოითხოვს ეს ნიშანი. შეასრულებინეთ სათანადო მოქმედება. დაწერთ დაფაზე 3+4. ,,დაასახელე შესაკრები“, ,,რას უდრის ჯამი?“, ,,დადე მაგიდაზე გროვები, შეკრიბე და შეამოწმე შენი პასუხი“.

90. გამოსახულების გადაწყობა

გაიმეორეთ სახელმძღვანელოს 75-ე გაკვეთილი. დაწერეთ დაფაზე გამოსახულება. მაგალითად, 7.3+4. მოსთხოვეთ მოსწავლეს დადოს მაგიდაზე ამდენი საგანი. რამდენიმე ამგვარი მაგალითი.

91. ნარჩენიანი გამოსახულების გადაწყობა

გაიმეორეთ სახელმძღვანელოს 75-ე გაკვეთილი. დაწერეთ დაფაზე გამოსახულება. მაგალითად, 7.3+4. მოსთხოვეთ მოსწავლეს დადოს მაგიდაზე ამდენი საგანი. რამდენიმე ამგვარი მაგალითი.

93. გამოსახულებების შეკრება

გაიმეორეთ სახელმძღვანელოს 75-ე გაკვეთილი, ასევე შეკრების პროცედურა, როგორც გროვებით, ისე ციფრებით. არ მოგერიდოთ სულ თავიდან დაწყებაც. დადეთ მაგიდაზე ორი გროვა მათ შორის შეკრების ნიშანი. გაახსენეთ რას მოითხოვ ეს ნიშნები. შეასრულებინეთ სათანადო მოქმედება. დაწერეთ დაფაზე 3+4. ,,დაასახელე შესაკრებები“, ,,რას უდრის ჯამი?“. ,,დადე მაგიდაზე გროვები, შეკრიბე და შეამოწმე შენი პასუხი“.

94. ათეულებით დათვლა

გაახსენეთ გროვებით დათვლის პროცედურა და მათ შორის ათეულებიც. მაგიდაზე დადეთ საგნების გროვა. დაათვალიერეთ ეს გროვა ექვსეულებად და შედეგი ჩააწერინეთ, მაგალითად 6.3+5. რამდენიმე ამგვარი მაგალითი. მათ შორის ათეულებადაც. ათეულებად დათვლილი არ ჩაწეროთ, ამას გაკვეთილზე გაიგებს. დაწერეთ დაფაზე გამოსახულება და დააწყობინეთ მაგიდაზე მისი შესაბამისი გროვა.