სოინარი : ლექსები



სოინარი: ლექსები

გ. თავართქილაძის წიგნის მაღაზიის გამოცემა № 34

იაფი საყმაწვილი ბიბლიოთეკა

ს ო ი ნ ა რ ი

(ლექსები)
ოზურგეთი

Типографія Таварткиладзе

1894


ფასი ორი შაური

მოგება ამ პატარა წიგნისა გადადებულია ერთი სამძღვარ გარეთ ღარიბ მოსწავლის სასარგებლოდ.  

სოინარი: ლექსები

შეკრებილი  კ. ოცხანელის მიერ

Дозволено Цензурою Тиф. 23 Марта 1894 г.

1 სარჩევი

▲back to top


სარჩევი

1) დედა ენას, გუგუნავასი
2) ადამიანს — მ, გურიელისა
3) ობლის მოთქმა რუს იმერელი
4) სამშობლო ხევსურისა რ. ერისთ.
5) „ეარდის“ ხმაზედ — აკაკისა
6) დედა ენა — რ. ერისთავისა
7) იაენანა..აკაკისა.
8) კვალი — სილოვანისა
9) სამშობლოს სიყვარული — დავით.
10) მოგონება —სილოვანისა
11) მისთვის მომცა ღმერთმაენა—დავ.
12) დათვი და მელა — აკაკისა
13) გლეხ კაცის ტანჯვას – -ლომაურისა
14) ვინ შეედრება — გრემელისა.
15) ხუთი სწავლა —დავითაშვილისა
16) ელეგია — ი. ჭავჭაეაძისა
17) სამშობლო – ლომაურისა
18) გლეხის პასუხი — დავითაშვილისა.
19) ბებიას ნაამბობი — აკაკისა
20) გუთნის დედა — ი. ქაეჭავაძის
21) ქართლის დედას — მისივე
22) შოშია -მ, გურიელისა
23) მუშა ბოქულაძე — გრ, ორბელიან .
24) მხდალი — შ. მღვიმელისა 25) ხურჯინი —ჩიხელიძისა,
26) გასწი გაფრინდი ჩემო ფიქრებო — ლ. ცაველისა.
27) ჩემს პერანს—ბარათაშვილისა
28) კაცი ის არის — რ. ერისთავისა
29) სპარსელებს - აკაკისა.

2 სოინარი: ლექსები

▲back to top


2.1 დედა ენა

▲back to top


გუგუნავა სიმონ

დედა ენა

 

ჩემო ამზრდელო ენაო,
აჰყვავდი, იწყე ფრენაო,
გისურვებ, სხვათა ენები
შემოგნატროდნენ შენაო.

ავტორი

 

ენა ცხოვრების წყაროა, უკვდავი, დაუშრობელი,
ენა კოკორი ვარდია ხალხისთვის დაუჭკნობელი,
ენა წარსულის მოწმეა და მომავლისა მშობელი,
ენა სიბრძნეა აწმყოსი, ლამპარი გაუქრობელი.

ენა აქვს კაცობრიობას კედლად და საფუძველადა,
ენა სვეტია ერისა, მასზედ სდგას იგი მრთელადა,
ენა აზრს დაასაბუთებს და შეიქმს ხორციელადა,
ენაში გამოიხატვის ბუნების ძალა ვრცელადა.

ენაა ხალხის დიდების სალარო შესანახავი,
წარსულთა საუკუნეთა შენს წინა გამომსახავი;
ენა სიწმინდის კვერთხია, უზადო, დაუზრახავი,
ენაში მოინახების ყოველი მოსანახავი.

რა ბავშვი შობოს დედამა, ძუძუ აქვს საწოვებელი,
ერთად ძუძუსთან ენაა იმისი მსაზრდოებელი;
ენა თან დასდევს, მსახურობს ვითა ერთგული მხლებელი,
ენაა მისი საკვები და მისი მაცოცხლებელი.

ენაა მანათობელი გვირგვინი ხალხოსნობისა,
ენა სულია ცხოველი იმისი არსებობისა,
ენა ჯილდოა ღვთიური კაცობრივისა გრძნობისა,
ენა ერობის ხიდია და კავშირია ძმობისა.

ბავშვი ენაში გაიცნობს თავისა გარეშემოსა,
სულიერის და უსულოს საგანთ სახელს და გემოსა,
ვინც რომ ზამთარი გაძარცვა და გაზაფხული შემოსა,
მოქალაქობის, სამართლის კერძოსი, გინდ სათემოსა.

დედას რომ შვილი მოსტაცო, აღარ აჩვენო თვალითა,
მშობლურის გრძნობით ნაწლევნი დაეწვას ცეცხლის ალითა,
ვერ შეუმცირებ სატანჯველს ვერა ყინულის წყალითა,
მაგრამ მეორეს დაბადებს ბუნებრივისა ძალითა.

თუ ხალხს სამშობლო წაართვით, განსდევნეთ სხვაგან ბნელშია,
ხალხი კვლავ ხალხად დარჩება, არ დაინთქმება ხვრელშია;
ან შეიქმს ახალ სამშობლოს უდაბურს ტყე და ველშია,
ან დაიბრუნებს თავისას, მტერს გამოსტაცებს ხელშია.

რაცა აქვს ყველა წაართვით, ნუ შეეხებით ენასა,
და როცა ენას წაართმევთ, დაჰკარგავს ხედვა-სმენასა;
ვერ დაიბრუნებს წართმეულს, დაიწყებს კბილთა ღრჭენასა,
ბოლოს გაქრება, მოკვდება, მოსპობს სულისა ქშენასა.

არიან ზოგი ქალ-ვაჟნი ჩვენივე მიწის შვილები,
სასწავლებელში გავლილნი, სიყრმიდგან ნაცოდვილები,
აღარ მოგვანან ქართველებს, გგონიათ გამოცვლილები,
თავის ენაზედ საუბარს ირცხვიან დალოცვილები.

ენა გვაქვს წინაპართაგან, ვით განძი გადმონაცემი,
და როგორც სჯული, ენაა უმაღლეს პატივსაცემი,
ვინც ენას დაამახინჯებს, იქნება მისი დამცემი,
ის ჩაითვლება საეროდ, ვითა იუდა გამცემი.

რომელიც გასცვლის უცხოზედ მშობლიურს ანაბანასა,
ის თავის ძმასაც უმუხთლებს, გულში ჩაასობს დანასა,
ვინც დედა ენით არ უმღერს თავის სამშობლოს ნანასა,
ქების წილ ზიზღით ვიხსენებ ქართველსა ამისთანასა.

სვიმონ გუგუნავა

   

2.2 ადამიანს

▲back to top


გურიელი მამია

ადამიანს

ვინც გინდა იყო ჩემი მკითხეელი,
ქალი, კაცი გინდ გასათხოეარი,
შენთან მაქვს, ერთი შესახეეწელი,
გთხოვ აღმისრულო. ეს სათხოვარი.

ცხოვრებაში რა შესვლას იწყებ
და ბედიკეთილ-გონებიანი
თან დაგდეეს, იმ დროს წუ დაივიწყებ,
რომ შენ ხარ, მხოლოდ ადამიანი

იყავი ტურფა, იყავ უსწორო,
მდიდარი, ბრძენი, მხნე და ჭკვიანი,
მაგრამ ფიქრისგან არ განიშორო,
რომ შენ ხარ, მხოლოდ ადამიანი!

შემთხეევამ მოგცა ბევრი ქონება,
ხელმწიფედ დაგსვა, გქმნა სრულ სვიანი,
მაშინაც გმართებს, უფრო ხსოვნება,
რომ შენ ზარ, მხოლოდ ადამიანი

შგებ, კეთილო, ბედს არ უყეარდი,
მოგიკლა გული, გყო სველიანი,
ნუ დაეცემი, დასდეგ გამაგრდი,
გახსოედეს, რომ ხარ ადამიანი!

დაე, იცუალოს გარემოება,
თუნდ ხალხის ხმამაც მოგცეს ზიანი,
თვით ნუ იცვლები, მოვა დროება,
გიცნობენ, რომ ხარ ადამიანი!

ცხოვრების მიზნათ სიმართლე გქონდეს,
და სიყვარული მოძმეთა ეხლად;
სამშობლო შენი, მარად გახსოვდეს
თუ კი გსურს — გახდე ადამიანი
                                               

2.3 ობლის მოთქმა

▲back to top


რუს იმერელი

ობლის მოთქმა

სად ხარ ჩემო ტკბილო დედავ!
რად დამტოვე მარტო, ობლად?
ნუ თუ ფიქრობ, არ მიყვარხარ
და არ მწამხარ ნამდვილ მშობლად?

გეფიცები ამასთან ლხინს
მირჩევნია შენთან ჭირი.
მაგრამ, ჩემთვის დაკარგულო,
დღეს შენ გიგლოვ, შენთვის ვსტირი.

ის მიკლავს გულს, ის მაღონებს,
ის მიკიდებს ცეცხლის ალებს
შენს სატრფოს შვილს რომ შენ ნაცვლად
ეს აშარი დამტრიალებს.

და უნდა რომ თავის რჯულზედ
მან პიჯვარი მაწერინოს,
შენს ლეჩაქს რომ ზედ ჩირქსა სცხებს,
მე გულგრილად მაცქერინოს?

ნუ თუ ეს რომ კისრად იღოს
შენმა შვილმა, შვენის განა?
სხვა იწამოს თვისად მშობლად,
დედა დაგმოს შენისთანა?

დაივიწყოს მან ამაგი,
წამებით და ტანჯვით შობა,
ამ სასყიდლით შეიძინოს
დედი-ნაცვლის თანაგრძნობა!

არა, არა, არ მოვასწრებ
აღვიარო იგი მშობლად,
გულში შური გაეიქარწყლო
იმის პირქვე დასამხობლად!
                                  რუს-იმერელი

2.4 სამშობლო ხევსურისა

▲back to top


ერისთავი რაფიელ

სამშობლო ხევსურისა

სადაც ვშობილვარ, გავზრდილვარ
და მისროლია ისარი,
სად მამა-პაპა მეგულვის,
იმათი კუბოს ფიცარი,
სადაც სიყრმითვე ვჩვეულვარ, -
ჩემი სამშობლო ის არი.
არ გავცვლი სალსა კლდეებსა
უკვდავებისა ხეზედა,
არ გავცვლი მე ჩემს სამშობლოს
სხვა ქვეყნის სამოთხეზედა!..
მე მირჩევნია შავი კლდე,
თოვლიან-ყინულიანი,
ორბი რომ ბუდობს, ჩაჩქარით
გადმოჰქუხს ბროლიწყლიანი,
ჯიხვი და არჩვი მეყოფა,
ხორცი აქვს მარილიანი...
არ გავცვლი სალსა კლდეებსა
უკვდავებისა ხეზედა,
არ გავცვლი მე ჩემს სამშობლოს
სხვა ქვეყნის სამოთხეზედა!..
ბარად რომ ვიყო ლაღადა,
სული მთისაკენ იხარის,
სალი კლდე ანდამატივით
გულს სულ იქითკენ იხარის,
იქ მიშობს შავი სიკვდილი,
ბარში სიცოცხლეც იმწარის!..
არ გავცვლი სალსა კლდეებსა
უკვდავებისა ხეზედა,
არ გავცვლი მე ჩემს სამშობლოს
სხვა ქვეყნის სამოთხეზედა!..
ბარად რომ მომცე დიდება,
ქონება უთვალავია,
სასახლე ოქროს ტახტითა,
ჯარი და ზღვაზე ნავია,
არა ვინდომო ეგენი,
არ მოკვდეს ჩემი თავია...
არ გავცვლი სალსა კლდეებსა
უკვდავებისა ხეზედა,
არ გავცვლი მე ჩემს სამშობლოს
სხვა ქვეყნის სამოთხეზედა!..
სამშობლო,დედის ძუძუი,
არ გაიცვლების სხვაზედა,
ორივ ტკბილია, ძმობილო,
მირჩევნის ორსავ თვალზედა,
როგორც უფალი, სამშობლოც
ერთია ქვეყანაზედა...
არ გავცვლი სალსა კლდეებსა
უკვდავებისა ხეზედა,
არ გავცვლი მე ჩემს სამშობლოს
სხვა ქვეყნის სამოთხეზედა!..

2.5 „ვარდის“ ხმაზედ

▲back to top


წერეთელი აკაკი

„ვარდის“ ხმაზედ

მე ჩანგური მისთვის მინდა,
რომ სიმართლეს მსახურებდეს,
განამტკიცოს აზრი წმინდა,
გულს სიწმინდით ახურებდეს!

ერთი ჰქონდეს მას საგანი:
ჰარმონია მისი ხმების
ცხოვრებაში იყოს ბანი
ხან ლხენის, ხან მწუხარების!

აღტაცებით სიმთა ჟღერა
გამოსცემდეს მაგნიტის ხმას
და მაზედაც ჩემი მღერა
ორხმოვანად გამოისმის,

რომ დაჩაგრულს იმ სიმღერით
თვალთ ცრემლები ეშრობოდეს
და მჩაგვრელს კი გულში ძგერით
ისარივით ესობოდეს!

მაშინ მხოლოდ ამ ჩემ ჩანგურს
აშორდება უქმად გდება
და, ვინც გრძნობით დაუგდებს ყურს,
ვფიცავ, არც ის მოსტყუვდება!

გამიქვავდეს მაშინ ენა,
თუ რომ ვისმე მივეფერო,
და გამიხმეს ეს მარჯვენა,
თუ სიმრუდით სიმთ ვაჟღერო!...

რაგინდ ბედით ვიყო კრული,
საშინელიც მექნეს ბოლო, -
არ შედრკება ჩემი გული,
გინდა ქვითაც ჩავიქოლო!

სხვისი ლხინით ხომ ვიხარებ,
თუ რომ ჩემ თავს დავრჩი ავად,
და მაინც არ აღვიარებ
შავს თეთრად და თეთრსა შავად!

მე ჩანგური მისთვის მინდა,
რომ სიმართლეს მსახურებდეს,
განამტკიცოს აზრი წმინდა
და გულს წრფელად ახურებდეს!

2.6 დედა ენა

▲back to top


ერისთავი რაფიელ

დედა ენა

ღვთისგან გაჩენილს ყოველს სულიერს
ორფეხს თუ ოთხფეხს, სუსტსა თუ ძლიერს
მცურავს თუ ფრინველს, მღილსა მიწიერს
ფუმფულას თუ მწერს, მძრომსა ბიწიერს

მის-მისდა გვარად ებოძა სმენა
ებოძა ღვთისგან მათ მათი ენა.

რომელი როგორ ხმარობს ენასა
როგორ გვამხილებს თვისსა ლხენასა
ან მწუხარებას, ჭირს და წყენასა
ვაებას, ჩივილს, გულის ტკენასა, -

გამგებელია ამისი ზენა.
ვინც გვიწყალობა ჩვენ დედაენა…

ეს ვიცით მხოლოდ, რომ ღვთის ნებასა
ვინც კი გადავა, - შეჰხვდეს ვნებასა…

ვერც ვუღალატებთ ჩვენ ბუნებასა
მისსა კანონსა, განჩინებასა…
მაშ რას გვარგია იმისი წყენა
რომელმაც მოგვცა ჩვენ დედაენა?..

მტრედი ვერ შესძლებს კატის ჩხავილსა
ბულბული - ყროყინს, თევზი - კნავილსა
კრავი უმანკო - მელის ხავილსა
გვრიტი - ჭიხვინსა, ბუზი - ბღავილსა!…

ამ წესსა ვხედავთ ღვთიურსა ჩვენა
აქ სჩანს ბუნება და დედაენა!..

მიყვარს მე ენა ჩემის მშობლისა
რომლითაც ,,ნანას” მეტყოდა ისა
ალერსს მაგონებს დედისას ტკბილსა
ჩემის ტოლების მღერა - ჟღივილსა!…

ენით ვცოცხალვარ, მით მიყვარს ლხენა
მიყვარს სამშობლოს მე დედაენა!

ნუ გრცხვენის, ძმაო, როცა გაქვს წყენა
მშობელს ენაზედ მოთქმა, ცრემლთ დენა…
აკვანს და საფლავს ნუ ჰკარგავ შენა
თორემ დაგწყევლის შენ დედაენა!..

ენით ცოცხალვარ, მით მიყვარს ლხენა
მიყვარს სამშობლოს მე ტბილი ენა!

2.7 იავ-ნანა

▲back to top


წერეთელი აკაკი

იავ-ნანა

ბაფუჩქვნილო ახალ ნორჩო, შენ პაწაწინაო
ეგრე ტკბილად, უდარდელად რამ დაგაძინაო
დედის მკერდში მიგიგნია შენ ტკბილი ბინაო...
დაიძინე, იავ-ნანა, იავ-ნანინაო!..

დაიძინე, გენაცვალოს შენი მშობელიო
ძუძუებში ჩაგივლია პაწაწა ხელიო!
შენს მომასწრებს მე ღეთის-მშობელიო,
თავის უფლების სხივები ცით მოგეფინაო.
იავ-ნანა, ვარდო ნანა, იავ-ნანინაო!

გაივსე და გაიზარდე პატარა მთვარეო!
შეიტკბე და შეისწავლე სამშობლო მხარეო!
ანუგეშე, სადაც ნახო, მოძმე მწუხარეო!
შვილო მამულის გულისთვის სისხლიც დაღვარეო!
ჩვენმა ძველებმაც მაგ რიგად მტერი აშინაო
იავ-ნანა, ვარდო ნანა,იავნანინაო.

იადონო. და ვარდის კონაო!
ყური უგდე და ისწავლე ჩემი ნანინაო;
თვალ-ხილულად დაუკვირდი, იცან ქვე-ყანაო,
რომ გაიგო. ამ ქეეყნისა ცრუ გამოცანაო!
მაგრამ ჯერ კი დაიძინე! ადრე განა?...
იავ ნანა, ვარდო-ნანა, იავ-ნანინაო!.

2.8 კვალი

▲back to top


სილოვან

კვალი

ბევრი გზა გვაქვს გასავლელი,
ხრამ-კლდიანი ჯერ უვალი,
ის მომავალს გავუკაფოთ, —
ყველას გვმართებს ჩვენ ეს ვალი,
მაშ მარადის მას ეცადე,
კაცი იყო, თუ გინდ ქალი,
რომ აღბეჭდო ცხოვრებაში
სასარგებლო რამე კვალი.
მიკვირს ბევრი რატომ არის
ძმა ორგული და მტარვალი!
მშობელ მხარეს რად ღალატობს,
მტრისკენ რად აქვს მიწყივ თვალი?
რად არ ფიქრობს, რომ საფლავში
შეძრწუნდება მისი ძვალი,
როს ხალხიდგან დაიკრულვის
მისი გზა და მისი კვალი?!.
გადიკითხონ ისტორია —
თუ გინდ ძველი, გინდ ახალი:
ქვეყნის მტერი არ ყოფილა
შვება ლხენით მარად მთვრალი,
დღეს განცხრომით უცხოვრია—
ხვალ უხილავს ღმერთი მწყრალი,
რადგან იმას მოყვასთ სისხლით
შეუღებავს თვისი კვალი,
ქვეყნისათვის დამაშვრალი,
მართალია, ხალხის ტანჯვით
იწვის, ცრემლები შეუმშრალი,
მაგრამ ეს წვა და ეს ცრემლი
სხვაში არ არს გასაცვალი:
შარავანდიდ მოფენილი
რჩება იმას უკან კვალი!
ერთგული კი, თავ-დამდები,
ქვეყნისათვის დამაშვრალი,
მართალია, ხალხის ტანჯვით
იწვის, ცრემლები შეუმშრალი,
მაგრამ ეს წვა და ეს ცრემლი
სხვაში არ არს გასაცვალი:
შარავანდიდ მოფენილი
რჩება იმას უკან კვალი!
მას სჯობს გულში გიღვიოდეს
ღვთაებრივი ნაპერწკალი,
კეთილისთვის ღია გქონდეს
გული ბოროტ შეუვალი:
მხოლოდ მაშინ შეგიყვარებს
შენ აწმყო და მომავალი,
და მარადის სათაყვანო
შეიქმნება შენი კვალი!“

2.9 სამშოგლოს სივარული

▲back to top


დავითაშვილი იოსებ
სამშოგლოს სივარული

სამშობლოს სიყვარულმა
ამიმღელვარა გული,
განამხნევ — განამტკიცა
სული დაობლებული!

კაცი არსად მოვკალი
არსად რა მოვიპარე;
რაც რომ შრომით მოვიგე,
მით მოძმე გავახარე.

მათი გადანარჩენი
სწავლაზედ მოვიხმარე;
გარყვნილი კაცის ქცევა
ახლოს არ მოვიკარე.

სადაც ცუდ საქმეს შევხვდი,
ავდექ და გავიპარე;
დავჯექ, წიგნი ვიკითხე,
მით გული გავახარე.

გაზეთი და წიგნები
მუდამ ჯიბით ვატარე,
და იმათ შემაყვარეს
ჩემი სამშობლო მხარე.

აწ კი დავალ ნაღვლითა:
აღარ მინათებს მთვარე,
წყვდიადით მოცულია
ეს ჩემი არემარე;

მაგრამ ვითმენ, არ ვშიშობ,
ვიცი გამოვა მთვარე,
და კვალად განათდება
ეს ბნელი ჩჟმი მხარე!

ამ ნატვრამ თუ მიმტყუნა,
სიცოცხლე დამრჩეს მწარე;
არ დაგნანდე მშობელო.

2.10 მოგონება

▲back to top


 სილოვან

მოგონება

რაც რომ ვიცოცხლო, დედა მე არ დამავიწყდება:
მე მისი სახე ახლაც ცოცხლათ წარმომიდგება.
მახსოვს მე დედა ღამით გულზე მიმიხუტებდა
და წმინდა ლოცვებს ტკბილათ, წყნარათ მიფუჩუნებდა.
ყველაზედ უფრო მე ვისმენდი მის დარიგებას, —
მისი სიტყვები გრძნობიერნი დარჩნენ გონებას:
ისწავლე, შვილო, რომ შეიქნე კარგი წსავლული
და შენის სწავლით ასარგებლო შენი მამული.
იცოდე, რომე მამულისთვის ის ძე ფუჭია,
რომელს ნაყოფი ტკბილი მისთვის არ მოუცია.
ეცადე ენას, მამულისა შენ აღდგინებას,
თუ გინდ ამისთვის მოელოდე ცემას, გინებას.
„ნათქვამი არის: ის მარადის კურთხეულია,
ვისიცა სისხლი სამშობლოსთვის დაქცეულია“
ამ სიტყვებისთვის მე მიყვარდა გამოუთქმელათ
დედასთან ყოფნა, მუსაიფი მარად გულწრფელათ;
ამისთვის დედა მე მიყვარდა გულით და სელით,
დედას-მე, რომე ყურადღებით ვუსმენდი სრულით.
მაგრამ უწყალომ მომაშორა ბედმა მე დედას,
ისე რომ ყური მას ვერ უსმენს, თვალი ვერ ხედავს.
მახსოვს შავი დღე, როცა ედამ შეწუხებულმა
მიმიკრა გულზე, მითხრა სულით აშფოთებულმა:
,,გიკვდები, შვილო, —მით სიცოცხლე გამმწარებია,
რომ შენი სწავლა, შენი აზრდა არ მომსწრებია...
ვკვდები... სამშობლოს, შენს უფროსსა დედას გაბარებ...
იმედია, რომ... ჩემზედ უფრო... მას შეიყვარებ...
რაც, რომ გმართებდა, შვილო, ჩემი... პატივისცემა
უმეტეს გმართებს. მამულისთვის თავის გაცემა!
გახსოვდეს, შვილო, რაც რომ შენმა თ დედამ გასწვალა...
ვკვდები... სიკვდილმა ამის მეტი აღარ მაცალა...“

2.11 * * * (მისთვის მომცა ღმერთმა ენა)

▲back to top


დავითაშვილი იოსებ

* * *

მისთვისთვის მომცა ღმერთმა ენა,
სიმართლისთვის გავიწირო;
ჩაგრულ მოძმეს მივეხმარო,
თუნდა ქვითაც დავიკირო.

ბევრჯელ ვნახო დღენი ტკბილი
და ბევრჯელაც გავიწბილო;
მცირეს ვჯერდე ოფლით ნაშოვნს,
მრავლისათვის არ ვიტირო.

მოძპის ვიყო შემწე ჭირში,
ვიხარო და გავახარო;
რაც კი ვნახო მასში ცუდი,
გამოვსთქვა და არ დავფარო,

დეე, მტანჯონ მართლისათვის,
მე იგი არ გავიკვირო;
მხოლოდ მინდა რომ რითიმე
ბოროტები დავიჭირო:

ვინც რომ მშობელს და ტვირთ-მძიმეს
ხელთ მოსაწყობ ნივთად სთვლიან,
იმათ ნაშრომს, ოფლით ნაშოვნს,
გასთვლიან და გამოსთელიან .
                                                 ი. დავითაშვილი

2.12 დათვი და მელა)

▲back to top


წერეთელი აკაკი

დათვი და მელა


(მონადირის ნაამბობი)

დიდსა დათვსა დათუნასა,
პირ-მყრალსა და მტორიანსა,
უკუდოსა, ბანჯგვლიანსა,
უზარ-მაზარ მძორიანსა,

სადათვეში გალაღებულს,
ნადირობა გაეძრახა, —
შემდგარიყო. მაღლა სერზე
და დაეღო ცუდათ ხარხა.

იქაურმა ნადირებმა
ეს მხეცი რომ დაინახეს: —
გაუმარჯოს ბატონ დათესო!
უნებურად დაიძახეს!

მიაშურეს სათაყვანოდ,
მოწიწებით ფეხს ჰკოცნიდნენ,
ერთმანეთის დაბეზღებით
და განწირვით თავს იხსნიდნენ.

ეს იმათი მორჩილება
დათუნამ რომ დაინახა,
შეიფერა, გაიბერა,
უფრო დიდათ აღო ხარხა.

ერთი კიდეც დიაბღავლა,
ბანს აძლევდა მთა და ბარი, და
პირუტყვებს მითი წელში
გაუყენა შიშის ქარი.

სასიკვდილოდ დაემზადნენ
პირუტყვები მაშინ ყველა;
მარტო, მხოლოდ გულს არ იტეხს
გატყაული კუდა-მელა.

მიიპარა გაცუნცულდა,
გადავიდა სერს გადღმა,
იქ უეცრად ყური მოკრა,
რომ დაჰყეფა სადღაც ძაღლმა,

მიიხედა დაინახა
მონადირე მომავალი,
მეძებრები მოჰყეფავდნენ,
ამოეღოთ კურდღლის კვალი.

ეს რომ ნახა, გაიხარა,
თითქოს ჰქონდა რამ განძრახვა,
უცბად მაღლა ქვაზე შეხტა.
ძაღლებს თავი დაანახვა.

მონადირემც თვალი მოჰკრა,
სიხარულით მიაშურა,
მაგრამ ჩვენი მელა-კუდა
თვალსა და ხელს შუა გაძვრა.

მონადირეს გული დაწყდა.
სახეზედ დაეტყო წყენა,
ძაღლებს თავი მოუყარა,
მელას კვალში ჩაუყენა.

მაგრამ მელამ ხერხიანად
დათვისაკენ მიაშურა,
მონადირეც კვალში სდევდა,
ბევრი ოფლი მოიწურა.

მეძებრებიც დაიქანცნენ,
გამოაგდეს მათ გრძლად ენა,
და ბოლოს კი მონადირე
მელამ დათვზე მიაყენა.

დათვი დაფრთხა, წამოვარდა,
გულ-მოსულმა დაიყვირა;
მაგრამ მონადირემ თოფი
მომართა და მიაშურა.

გაისროლა ამონიშვნით,
შუბლში ტყვია მიაჭედა, —
ძირს დაეცა დათუნია,
აუტირდა მაშინ დედა.

დააგორეს თავდაღმართში
კოტრიალა, კოტრიალა...
თურმე ტყუილი ყოფილა.
უხერხულად დიდი ძალა.
                                          აკაკი

2.13 * * * (გლეხ-კაცის ტანჯვას ვინ მოსთვლის)

▲back to top


ლომაური ნიკო

* * *

გლეხ-კაცის ტანჯვას ვინ მოსთვლის?
ვინ მისცემს მის სენს. წამალსა?
– იგი რომლისაც არსება
გაუნათლია სწავლასა.
რომელიც ჰხედავს თავის ძმად
კაცსა ტანჯულსა, საწყალსა,
– იგი ვინც საქმით ვინც შრომით
ელვტის კაცთ თანასწორობას;
ნამდვილის სწავლით შეჭურვილ
რისხვას სცემს უსამართლობას,
–-იგი ვინც ამ გვარ სულითა
გლეხ-კაცსა გვერდზედ უდგება,
ლხინში ის მიჰყავს პირველი
ჭირში თვით წინა უძღვება!“

2.14 * * * (ვინ შეედრება ბედნიერებით)

▲back to top


დ. გრემელი

* * *

ვინ შეედრება ბედნიერებით
მას, ვინც ძმისათვის დღე-და-ღამ შრომობს
ვინცა სულ მთელათ, სრულის არსებით
მხოლოდ მისია და მისთვის სცხოვრობს:

მისაც ვალად აქვს ძმის სამსახური,
მისი სიკეთე უღელვებს გულსა,
ვალად აქს შრომა პატიოსნური,
რომ მით შესძინოს რამე მამულსა...

ვისიც სიცოცხლე ამ წმინდა ვალის,
გარდახდას მხოლოდ მოსდომებია
ვისც მაგალითი პატიოსანის,
სიტყვის და საქმის უჩვენებია!...

ვინ შეედრება ბედნიერებით,
ოფლში გაწურულს ამ გვარ მუშასა,
ვინ იტყვის: ვით ის მეც ნეტარებით,
ვსტკბები ყოველ—დღე და ყოველ ჟამსა!

2.15 ხუთი სწავლა

▲back to top


დავითაშვილი იოსებ

ხუთი სწავლა


(სიბრძნე სიცრუიდამ)

ძმაო, ხუთ სწავლას გასწავლი,
გახსოვდეს და ნუ შესცდები:
უმეცარსა და უგბილსა
ნურაოდეს მიენდობი;

შეუმცნებელს გაუფრთხილდი,
უსუსურად არ ეჩვენო;
მსწავლული ხარ ცუდს არ მიჰყვე,
ცრუ გვერდით არ მიიყენო:

არ დაივიწყო გახსოვდეს,
მშიერს სტუმრად არ ეწვიო;
გლახაკისგან ჩუქებასაც
არაოდეს დაეჩვიო.
ი. დავითაშვილი

„თავზედ დამეცეს ცა რისხვით,
სხივი ვერ ვნახო მზისა მე,
მაღალი ღმერთი გამიწყრეს,
თუ რამ ვინდომო სხვისა მე!"

2.16 ხუთი სწავლა

▲back to top


ჭავჭავაძე ილია

ელეგია

 მკრთალი ნათელი სავსე მთვარისა
მშობელს ქვეყანას ზედ მოჰფენოდა
და თეთრი ზოლი შორის მთებისა
ლაჟვარდ სივრცეში დაინთქმებოდა.

არსაიდამ ხმა, არსით ძახილი!..
მშობელი შობილს არრას მეტყოდა,
ზოგჯერ კი ტანჯვით ამოძახილი
ქართვლის ძილშია კვნესა ისმოდა!

ვიდექ მარტოკა... და მთების ჩრდილი
კვლავ ჩემ ქვეყნის ძილს ეალერსება
. ოხ, ღმერთო ჩემო! სულ ძილი, ძილი,
როსღა გვეღირსოს ჩვენ გაღვიძება?!.

2.17 ხუთი სწავლა

▲back to top


ლომაური ნიკო

სამშობლო

 

(„პოემიდამ ლევან ბატონიშვილი“ )

დასაბამითვე ჩვენო სამშობლოვ,
შენა ყოფილხარ ველი ბრძოლისა,
შენზედ მრავალ ხალხს შეუბრალებლად
უყენებიათ გუბე სისხ:ისა.
იმავ თავითვე შენა ყოფილხარ,
საჩხუბრო. ლუკმა მძლავრი მტრებისა,
თავში საცემი და მეოხება,
შენი საწყალი მცხოვრებლებისა,
ხან ეცემოდა და მტერთა ჯარი,
ამ დროს გლეწავდა შეუბრალებლად;
და ხან უეცრივ ფეხზე დგებოდა
მრავალი მტერის შესამუსრავად,
ამ დროს ისმოდა განძვიბრებული
ინეოეთამდის ქართველის ხმაი:
ოსმალთ შემუსრვა –– სპარსთა განდევნა ––
შინაურ მტრებზე გამარჯეებაი.
მაგრამ ეს მძლავრი დიდებული ხმა,
დიდ-ხანს, სამშობლოე, არ გრძელდებოდა,
ორიოდ სამი, ოთხი წლის შემდეგ,
ეს ხმა სრულიად სადღაც ჰქრებოდა,
აქ ისევ შენა წინანდებურად
ურიცხვი მტრების ლუკმა ხდებოდი,
წინად მამაცი, გმირი ქვეყნისა;
მტრის მონების ქვეშ იკაკვებოდი.“

2.18 ხუთი სწავლა

▲back to top


დავითაშვილი იოსებ

გლეხის პასუხი

მჭადითა გამოზრდილია,
უქუდო ჩოხის ამარა,
სოფლელი გლეხის შეილი ვარ.
ქალამნებ გაცვეთილია.

ობოლი დავრჩი დედ მამას,
დრო მადგა გასაჭირია:
სადაცა ვარდსა დავეძებ,
იქ მხვდება ეკლის ძირია.

მამაც ამ რიგად ტანჯულა,
ვით ვიტანჯები შვილია:
თუმცა სათქმელი ბევრი მაქვს,
ვერ გამიღია პირია,

მე ვინ მომაცლის იმდენსა,
გლეხმა ვისწავლო ან-ბანი,
დავჯდე და წიგნი ვიკითხო,
გავიგო ქვეყნის აბავი!

მიწაა ჩემი ქაღალდი,
გუთანი — ბასრი კალამი
და მელნად ტანჯვა წვალებით
ოფლი უზომოდ ნაღვარი,

ანკი რად მინდა ან-ბანი,
რად მინდა თქვენი დავთარი:
უნებურ მუნჯი შევქნილვარ,
ვერ მითქვამს ერთი მართალი,

თავზედ დამეცეს ცა რისხვით,
სხივი ვერ ვნახო მზისა მე,
მაღალი ღმერთი გამიწყრეს,
თუ რამ ვინდომო სხვისა მე!
                                          ი. დავითაშვილი

2.19 ხუთი სწავლა

▲back to top


წერეთელი აკაკი

ბებიას ნაამბობი

ოცნებით გატაცებული
ჩრდილში დამჯდარა ბებია;
ჰფიქრობს: რაც ადრე უნახავს,
ან ახლა რა ამბებია.

ხან იცინის და ხან ტირის,
თითქო ჭკუაზედ იშლება,
და მისი სახე დამჭკნარი
არტის დღესავით იცვლება.

ხშირ ყვავილებში მახლობლად
ყმაწვილი დასდევს პეპელას;
ის არის მისი სურვილი,
მას ანაცვალებს სუყველას...

– ბებია, ბები! მიშველე;
პეპელა გამიფრინდაო! —
მე ჩემი დარდი მეყოფა,
შვილო ეგ რაღად მინდაო!

– ბებილო, დიდი ხანია,
მინდა რამ გკითხო შენაო,
მე ნუ მოგიკვდე, მითხარი,
დასძარი ჩემთვის ენაო!

შენ გენაცვალოს ბებია,
რად მინდა თხოვნა ფიციო!
შენზედ უკეთესს ვის ვეტყვი,
თუ კი მე რამე ვიციო!

არ გაჯავრდები? მაშ კარგი!
ყური დამიგდე, დიდ-დედა:
როცა ბაზრიდამ მოვდივართ
მე და შენ ხოლმე ხიდზედა,

ყოველთვის ფერი გეცვლება,
გული დაგიწყებს ძგერასა,
და შენ რაღაცა ბუდბუტით
ახშირებ პიჯვრის წერასა,

და ხიდის ყურთან რომა სდგას
ვიღაცა აყუდებული,
თვალ-ცრემლიანი შეჰყურებ
მას, სახე გაბრწყინვებული!

ხიდის ჩატეხას თუ ფიქრობ,
გაშინებს დიდი მტკვარიო?
ან ერიდები იმ ბოჩას,
ხიდთან რომ შავად არისო?

ბებიამ უთხრა: – „გატყობ, ხარ
რაღაცა უცნაურიო!
გეტყვი ჩემ გულის პასუხებს და
შენ დამიგდე ყურიო:

შენ რომ ბოჩოლას ეძახი,
ის არის ძეგლი გმირისა.
ხომ ხედავ, ქუდ მოხდილია,
თითქოს რაღაცას სტირისა!

ჰხედავ, დამდგარა მტკვრის პირად,
ყურს უგდებს მწარე ნანასა
ესმის, რაც ტანჯვა უნახავს,
საბრალო ჩვენ ქვეყანასა!

იმას უამბობს მღელვარე
მტკვარი დუდუნით მთხრობელი,
რაც ქართველთ ცრემლი უღვრიათ
თვალთაგან შეუშრობელი.

ერობის, ენის, სჯულისთვის
ვით შეუნახავთ პირობა
და მარად, საშვილი-შვილოდ
გადაუხდიათ გმირობა.

ან რა მიუძღვისთ მათ ღვაწლი
ქრისტიანობის წინშე,
რომ შეუწირავთ ქვეყნისთვის
იმათა სისხლის ზედაშე.

ძველი ამბისა მოთრობას
ყურს უგდებს გაოცებული,
ნიშნათ პატივის ცემისა
ქუდს იხდის მოხუცებული,

და ასე ამბობს:
„ამაღლდეს ქვეყანა უძლეველიო!
და წყეულ იყოს, ვინც მტრულად
იმას შეახოს ხელიო!

ის შემცდარია სრულიად
ჭკუით და გონებითაო,
ვინც ჰფიქრობს იმის დაჩაგვრას
შიშით და გონებითაო!

მე ვიცი კარგად, რა არის
მისი კავშირი სრულიო:
„სიმართლით გულის მოგება
ძმობა და სიყვარულიო

აი რას ფიქრობს ის გმირი,
შენ რომ ბოჩოლა გგონია,
ვისიც სახელი სუყველა
ქართველ კაცს გაუგონია!

მას ეძახოდნენ ვარანცოვს!
ის იყო გმირთა გმირიო...
მის დროს ვიგონებ მოხუცი,
და შვილო. იმტომ ვსტირიო!“
                                               აკაკი

2.20 ხუთი სწავლა

▲back to top


ჭავჭავაძე ილია

გუთნის დედა

"გადი-გამოდი, გუთანო,
ღირღიტავ, ბანი უთხარო".

ერთს ბედ-ქვეშა ვართ, ლაბავ, მე და შენ,
წილად გვარგუნეს შავი მიწა ჩვენ.
ერთგულად ვჭიმოთ ჭაპანი ჩვენი,
უსიხარულოდ დავლიოთ დღენი,
ბელტი ბელტზედა გადმოვაწვინოთ
და შრომის ოფლი მიწას ვაწვიმოთ.
ნუ დამიღონდი!.. შენი უღელი
ჩემს უღელზედა არ არის ძნელი:
მეც შენებრ მიწას დავყურებ თვალით,
რადგანაც ზეცა წამართვეს ძალით;
შენებრ მეც მელის მიწა, ვით მსხვერპლსა,
სიკვდილის შემდეგ დასავიწყელსა.
შენ პირუტყვი ხარ და მე მეტყველი?!..
ეგ, ჩემო ლაბავ, ნუ შეგშურდება...
რად მინდა ხმალი, თუნდ იყოს მჭრელი,
თუ სიმართლისთვის დამიჩლუნგდება?
აბა, რას გვარგებს ჩვენ ის გუთანი,
რომე აჩეჩოს მარტო მიწანი
და არ მოსთხრიდეს ძირით იმ ბალახს,
რომელიც უშლის თესლსა ამოსვლას

მე ჩემის ჭირის, ჩემის წუხილის,
ჩემის კაცობის გულის დუღილის
სიტყვანი გულში მებადებიან,
მაგრამ გულშივე უხმოდ ჰკვდებიან.
შენ ვერ გაიგებ მეტყველის ტანჯვას,
როცა სიტყვასა მართალს გულში ჰკლავს!...
აქ მენდე, ლაბავ, ჩემი უღელი
შენს უღელზედა უფროა ძნელი.
მაშ რა გაღონებს?.. გასწი ჭაპანსა
და გაიტანე გუთანი ბოლოს,
ნუ უღალატებ ძველს ამხანაგსა,
ის შენ აცხოვრე, მან შენ გაცხოვროს!..

2.21 ხუთი სწავლა

▲back to top


ჭავჭავაძე ილია

ქართლის დედა

ქართვლის დედაო! ძუძუ ქართვლისა
უწინ მამულსა უზრდიდა შვილსა;
დედის ნანასთან ქვითინი მთისა
მას უმზადებდა მომავალ გმირსა...
გაჰქრა ის დროცა!.. დიდმა ნაღველმა,
კირთების ქვეშე დაჩაგრულ ბედმა
სრულად მოგიკლა სიცოცხლის ძალა,
თვით შენი შვილიც ჩრდილად შესცვალა,
მითხარ, სადღაა მამაპაპური
მხნეობა, ხმალი,მკლავი ქველური,
სახელისათვის ამაყი თრთოლა,
მამულის მტერთან მედგარი ბრძოლა?
მას ნუღარ ვსტირით, რაც დამარხულა,
რაც უწყალოს დროთ ხელით დანთქმულა;
მოვიკლათ წარსულ დროებზე დარდი...
ჩვენ უნდა ვსდიოთ ეხლა სხვა ვარსკვლას,
ჩვენ უნდა ჩვენი ვშვათ მყოობადი,
ჩვენ უნდა მივსცეთ მომავალი ხალხს...
აქ არის, დედავ, შენი მაღალი
დანიშნულება და საღმრთო ვალი!
აღზარდე შვილი, მიეც ძალა სულს,
საზრდოდ ხმარობდე ქრისტესა მცნებას,
შთააგონებდე კაცთა სიყვარულს,
ძმობას, ერთობას, თავისუფლებას, -
რომ სიკეთისთვის გული უთრთოდეს
და მომავლისთვის ბედთანა ბრძოდეს...
მენდე, მიიღებს ნერგს, შენგან დარგულს,
და მოგვცემს ნაყოფს, ვით კაცი კაცურს.
დედავ! ისმინე ქართვლის ვედრება:
ისე აღზარდე შენ შვილის სული,
რომ წინ გაუძღვეს ჭეშმარიტება,
უკან ჰრჩეს კვალი განათლებული

2.22 ხუთი სწავლა

▲back to top


გურიელი მამია

შოშია

ჩვეულის სევდით აღმევსო გული,
მან დამაღონა;
უკურნებელი გამეხსნა წყლული
და მომაგონა:
ქარიშხლიანი ყმაწვილობა
ჩემი წასული,
საწრმუნოებით სავსე გრძნობა
მოტყუებული;
როცა ჟჭკუო ვიგულებდი
ყოველსა სულსა
მამულის შვილად, პატივს ვსცემდი,
როგორც ერთგულსა
როცა მიყვარდა მე ყოველი
დასანახავი,
ბაღი, მწვანილი, ხე და ველი,
მიწაც ნახნავი,
როცა ღვთისადმი მქონდა
ერთი მხოლოდ ვედრება:
ჩემი საყვარლის სამშობლოის
ბედნიერება.
ვეღარ გაუძლ ძველებურსა
სისხლის დუღილსა,
და დავეშურე დაგებულსა
ქვეშაგებს ლბილსა.
მწოლარს ზედ მაწვნენ უთვალავნი
მწარე ფიქრები,
როგორც მაღალს მთას დილით შავნი
ავდრის ღრუბლები.
დავსუსტდი, დავბნდი, დამიბნელდა
თვალთა სინათლე
ვგრძნობდი სიკვდილსა,
თან მიმდეედა მარტო სიმართლე.
უკანასკნელად ამ სოფელსა
ვუთხარ მშვიდობა,
და მიხაროდა სიკვდილის წინ
უტანჯველობა,
ამ დროს შორიდგან მოისმოდა
ხმა მშვენიერი. —
მისი სიამე არ ითქმოდა,
იყო ძლიერი!
თურმე შოშია შინაური
სტვენდა, გალობდა:
მეყურებოდა მისი მოთქმა,
ამას ამბობდა;
ყმაწვილობიდამ გალიაში
უხსნელ ტყვედ ვზივარ,
ჩემსა აღმომზდელს სიმშობლოში
შეპყრობილი ვარ;
თუმცა ხანდახან გამიშვებენ
ვითომ ნებაზე:
მაგრამ მაშინაც თვალს მავლებენ
მცირე ფრენაზედ.
მეუბნებიან სიტყვა სთქვიო
ჩვენებურათა:
ძლიერ ცდილობენ შევეჩვიო
გავხდე სტუმრათა;
მე ღვთისაგან მაქვს დანიშნული
მისი წყალობით;
სახლად ტყეები აღვსებული
ყოვლის ნაყოფით;
საზრდოთ ველები შემკობილნი
ხეხილებითა,
ათას ფეროვნად შეღებილნი
ყვავილებითა.
იქ მყოფი უნდა დავფრინვიდე
თავისუფლებით;
ფრთებს ნელსა ნიავს გაუშლიდე
სიამოვნებით.
კამარა შეეკრა, გარდმოვხედო
მშვენიერს ბალახს;
ტკბილის ცრემლებით გაუბედო ქება
დიდს ალლახს.

2.23 ხუთი სწავლა

▲back to top


ორბელიანი გრიგოლ

მუშა ბოქულაძე

რას მიყურებ აგრე გაკვირვებითა,
ნუთუ სახე არ გინახავს მუშისა?
მკერდი ღია, ოფლით გასვრილ, მტვრიანი,
ფერით რკინა, კისერჩაჟანგებული,
კაცი გულით, დაჩაგრული ბედითა,
სიყრმიდანვე სიღარიბით დევნილი,
ვის სიცოცხლე ტანჯვად გადაჰქცევია
შოვნისათვის მხოლოდ ლუკმა-პურისა!..

* * *
ან რა გიკვირს? — ჩემ შუბლზედა ღარები,
წვერ-ულვაში უდროდ გათეთრებული,
ნიშანია გულში ღრმათა ტკივილთა,
დიდთა შრომათ, ღრმათ ფიქრებთა მწარეთა,
უიმედოდ, უნუგეშოდ ყოფნისა!..
ჰსჩანს არ იცი, რომ არიან ღარიბნიც,
არის სადმე სიმწარითა ცხოვრება!..

* * *
ნუ გიკვირს კი, ჰსჯობს ჩემ გულში ჩახედო,
წაიკითხო სიმწარისა ამბები:
ძმის ღალატი, მოყვასთაგან დაჩაგვრა,
მეგობრისგან იუდასი ამბორი,
საყვარლისგან — წყეული სიყვარული,
ნაზის ხელით გულს დასმულნი დაღები!
სოფლის გარე უწყალოდ განდევნილსა
დამავიწყდა რაცა ვიყავ ოდესმე!..
და აწ მხოლოდ დამშთა ესე ჩემს ბედად:
ტანჯვით შრომა, ოფლით ძებნა ლუკმისა...
და მიდის დღე, მიდის ღამე ამ ყოფით!
 

* * *
ნუ მიყურებ ასე გამწარებულსა,
სიღარიბე მეტად ძნელი ყოფილა...
მე ვმუშაობ... სხვანი კი იმღერიან!..
ბედნიერნი, გულითა უზრუნველნი!..
ბაღით მესმის ჭიანურის, ლხინის ხმა,
სავათნავას გულ-დამწველი სიტყვები...
გულით მინდა მეც აქედან ხმა მივჰსცე,
მარამ მრცხვენის: მე მათი რა ტოლი ვარ?
და ღრმად ვჰმალავ გულში სიმწარის ოხრვას,
მალვით ვიწმენდ თვალში მორეულ ცრემლსა...
ეჰ, ვის ესმის, თუ სადღაც მუშა ჰკვნესის?..

* * *
მაშ ვინა ვარ, რა მჰქვიან ამ სოფელში,
თუ სიამის ერთი დღეც არ მახსოვდეს?
სიჭაბუკე ტანჯვით შრომამ წაიღო
და ვერ ვჰხედავ მომავალშიც ნუგეშსა,
მცირედ სხივსა სიხარულის ნათლისას...
წყეულ იყოს, ვინცა მუშა აკურთხა,
მოკლებული ყოველ-გვარის შვებასა,
კაცთა შორის კაცად არ მიჩნეული!..

* * *
რას მიყურებ დაღონებულს, ფერ-მიხდილს?
მოვჰხუცდი და რა მაქვს მოსაგონებლად,
თუ არ ჩემი ვაებითა ცხოვრება?
რა მიამა? რომ მოვკვდე რა ვინანო?..

2.24 მხდალი

▲back to top


წამსკდარა ღვარივით.

მამა და ორი ღვიძლი ძმა
იქ, გაგმირულნი ტყვიითა,
თავისუფლების გულისთვის
შემკვდარნი ვეშაპივითა.

მტვერი ბუქში ყრიან მტერისა
ფეხებ-ქვეშ ჭერეხივითა.
მათ სისხლი ისევ გადმოსჩქეფს,
თხოულობს შურის გებასა.

პარუნმა ვალიც, სირცხვილიც
მიჰკერძა დავიწყებასა
და უთოფ-იარაღოდა,
ცდილობს მტრის დაშორებასა,

მთლათ მოქანცული პარუნი
გზაზედ წამს არა დგებოდა...
მთვარისა შუქზედ ნაცნობი
შორით სოფელი ჩნდებოდა.
ჩუმად შევიდა სოფელში,
ყველასგან შეუმჩნეველი:
ირგვლივ სუფევდა სიწყნარე,
დუმილი დაურღვეველი.

ოფლი და სისხლი ალანძულ
სახეზედ ერთად ჩამოდის;
ბრძოლის ველიდამ უვნები
სახლში დაბრუნდა მხოლოდ ის,
მეზობლის სახლის სარკმელში
შუქს თვალი მოჰკრა თუ არა,
ფეხი წინ წადგა, შინ შესვლა
მხდალმა არ დაიუარა.

ბერმა შესული ვერ იცნო,
ვინ იყო, ვერა ხედებოდა...
მარტოთ-მარტოკა უძლური
საწოლზედ ჩუმად კვდებოდა,

* * *
— დიდ არს ალლახი: ალბად შენ
ანგელოზთ მიგაბარაო,
და სასახელოდ მტრებისგან
დაგიცვა,დაგიფარაო!

რას მეტყვი ახალს? მითხარი,
მიამბე, ნუღარ გვიანობ;
ხომ ხედავ, სული ამოდის,
ძლივს-ძლიობითა ვხმიანობ!...

და ამ სიტყვებთან მოხუცის
მიბნელებული თვალები,
რაღაც იმედით გაბრწყინდნენ,
ვით ცეცხლის ნაკვერჩხალები.
წამოიწია, წამოდგა
ტანი ნახევრად მკვდარისა;
სისხლი აღეძრა,აღელდა
კვლავ გული მეომარისა.

ორი დღე მედგრად ვიბრძოდით
მტერთან დღისით და ღამითა,
მომიკლეს ძმები ბრძოლაში
მოხუცებული მამითა.
მე კი გადავრჩი,
შევვარდი დაბურულ ტყე და ჭალებში;
როგორც დევნილი ნადირი,
ვიმალებოდი ჩალებში.

მიუვალ მთებში ნადირის
უგზოდ გამოვყე ნავალსა,
არ დავერიდე დასისხლულ
ფეხებით კლდიან სავალსა.
მტერი წინ იწევს, არ კმარობს
და აღარ გვილევს ის მტრობას,
მიმიღე სადმე დამმალე,
მოხუცო! მამა-შვილობას.

მომაკვდავს, ბრაზით,მიმქრალი
გადმოუბრუნდა თვალები
და შეუტია: – გამშორდი,
მე აქ არ მინდა მხდალები!
რაც დაგემართოს, ღირსი ხარ,
დიაცო, ყველაფერისა!
ძაღლიც ნუ შემანახვინოს
უფალმა შენი ფერისა!..

მხდალს სულთ-მაბრძოლის სიტყვები
გულს სტკენს ვით ჭრელი იარა;
ფეხი გამოდგა კარებში
და ჩუმად გამოიარა.

* * *

შერცხვენილ— შეჩვენებული
ქვემოთკენ მოეშურება,
წინ შეხვდა ახლა სხვა სახლი,
დადგა დაუწყო ყურება.

და გაახსენდა წარსულ დღეთ
ლა ტკბილ-სანეტარო დროება.
ერთხანათ გადაავიწყდა
ყოველი ტანჯვა ვაება,
გრძნობა დაუტკბა, დაუცხრა,
გულს ჩაეფინა ნათელი
ამ დროს იმ სახლით უეცრად,
როგორც წყვდიადში სანთელი, —
ვიღასიც შავმა თვალებმა
იმის წინ გაიკრიალეს,
ღიმილით მიუალერსეს
და გრძნობა აუპრიალეს.
რა გონს მოეგო, იქ შესვლა
მოიწადინა ჰარუნმა,
მაგრამ შეაკრთო სიმღერამ,
ფანდურის სიმთა-ჟღარუნმა.


* * *
სიმღერა ესმის დიდის ხნის,
თქმული ვაჟკაცობაზედა,
გაყვითლდა როგორც ფოთოლი,
ფერი ეცვალა ძალზედა...
„ლაჟვარდ ცაზედ მედიდურად
მიმოცურავს მთვარე წყნარი,
„ბრძოლის ველზედ მიისწრაფვის
ახალგაზდა მეომარი.
,,თოფსა სწმენდავს, ხმალსა ჰფერავს,
ლურჯად ელავს მის ხანჯალი
,,გზას ულოცავს, ეუბნება
წასვლის წინედ ტურფა ქალი
,,ჩემო კარგო, არ დასწყევლო
და არ დაგმო შენი ბედი,
„მტრის წინ ლაჩრად არ მოდრიკო
არც მუხლი და არცა ქედი;
,,გმირი ხარ და გმირად დარჩი,
არ უქციო მოძმეს გვერდი,
„მამულისთვის უშიშრადა,
მიუშვირე ტყვიას მკერდი!
„მტერთ სიჯაბნე არ შეგწამონ,
ეცადე, რომ წინ უყელო
მოძძის მამობი,
მტრის გამქცევი რჩება მუდამ უსახელო!
„მას სისხლიანს წყლულს არ მოჰბანს
არც წვიმა და არცა ცვარი,
,,მიწას აღარ გადააყრის
გლოვითა და ზარით ქარი,
„მთის ნადირი უსულო გვამს
სამარეს არ მიაბარებს,
„მხდალს და ლაჩარს მეგობარიც
ახლოს აღარ მიიკარებს!“.

* * *
ჰარუნს საგმირო სიტყვებით
წყლული დაერთო, წყლულზედა,
თავ-დახრის ქვემო მორბინალს,
ცრემლი ჩამოსდის გულზედა.
ნაღველით სავსე, მავალი
ნადირისავით ტყე-ველად,
თავს წაადგება მშობელ სახლს
უეცრად შეუმჩნეველად.

ჰვლავ ისეე გამხნეეებული
იწმენდს ცრემლიან თვალებსა,
და იმედიან ღიმილით
რაკუნს დაუწყებს კარებსა.
ალბად იქ დედაც ქმარ-შვილზედ
ლოცულობს, ღმერთს სთხოვს შეელასა,
ომიდგან დაბრუნებულებს
ერთად მოელის ყველასა,

— დედილო, კარი გამიღე,
შენს ჰარუნს, დაბრუნებულს მთლად,
ძლივს გადაურჩი მარტო მე
რუსების ტყვიას უვნებლად.
— მარტო ხარ? — მარტო მოგიველ,
რომ გადაგერჭო ყელი-ყელ.
— ძმები და მამა სადღაა,
თუმც შენი მოსვლა მიამა,
— იქ დააწვინა ყველანი
მტრის დაუნდობმა ტყვიამა,
— გადაუხადე? — არა! — მაშ
ისე მოხვედი შენ შინა?
—მე გამოვიქეც, რომ, დედი,
ნუგეში მეცა შენთვინა...
— ჩუ! შე ლაჩარო, შე მხდალო,
აქ მოხველ ცოცხალ თავითა?!
არ შეგძლებია სიკვდილი
სახელოვანად, ხმალითა?..
გამეცა, აღარ მეჩვენო,
არ დამენახო თვალითა!
შენ ჩემი შვილი არა ხარ,
აღარც გიწოდებ შეილადა;
ნუ მარცხვენ! ნუღარას მეტყვი,
ნუღარ მაწუხებ ტყვილადა!..
მხდალი ხარ, მხდალად იარე,
მიენდეე მთებს და კლტეებსა,
ჩირქს არ მოვაცხობ მე შენგნით
ჩემს მოხუცების დღეებსა,

* * *
დედის ხმა მისწყდა, ჰარუნი
დიდხანს გმინავდა გარეთა,
ბედს სწყევდა,
ღამის დუმილში რეს
იტანჯებოდა მწარეთა...

ვეღარ გაუძლო, სირცხვილსა,
ბოღმა ვერ გადიტრიალა.
გულში დაიცა ხანჯალი
და იქვე გადიხრიალა.

დედამ გულ-გრილად დილითა
შეხედა შვილის სხეულსა,
არც ვინ აღირსა სამარე
გულზე სისხლ—გადანთხეულსა,
მკვდრის ჭრილობიდგან ქოფაკი
ძაღლი სისხლს - ლოკდა ღრენითა,
მხდალს ცუდათ იხსენიებდნენ
თვით ბალღებიც კი ენითა.

* * *
ჰარუნის სახელს დღესაცა
ხალხი იხსენებს გმობითა,
მისი აჩრდილი იქ, მთებში,
დადის ღამ-ღამეობითა,
ვითომ დილ-დილით ფანჯრის წინ
ფარულად მიიპარება,
შველას სთხოვს დედას და ხვეწნით
შინ შესვლას ემუდარება;
მაგრამ ყურთ ესმის მას მხოლოდ
ლოცვა ღვთის სიტყვა... წყეული
კელავ გარბის, როგორც ომის დროს
ლაჩრულად, უკუ ქცეული.

2.25 ხურჯინი

▲back to top


ჩოხელიძისა (სავარაუდოა!)

ხურჯინი

(იგავ არაკი ფედრისა)

ეზოპემა სთქვა: „ყოეელ კაცს
თითო ხურჯინი ჰკიდია“
ახლა ის კი არ გეგონოსთ,
შიგ აქეს რამ გასასყიდია:
წინა თვალში ყრის ყველაფერს,
რასაც სხვა დააშავებსო;
უკანაში კი მას აწყობს,
რასაც თვითონ იქმს ავებსო.
ამიტომ თვისი-სიგლახე
კაცს უჭირს სანახავათა;
სხვისი თვალწინ აქვს ყოველთვის
საკილავ — საძრახავათა,
                                        ჩოხელიძისა

2.26 * * * (გასწი გაფრინდი)

▲back to top


ლევ ცაველი

* * *

გასწი გაფრინდი ჩემო ფიქრებო.
გადაიარე მთანი და ღრენი,
მიდით და ნახეთ ჩემი სამშობლო
მათ ვით ღმერთსა ეცით თაყვანი,

არ შეუშინდეთ არც დროს არც გზასა,
ყველგან იფრინეთ ყველა ნახევით,
შემდეგ დაბრუნდით კვალად ჩემთანა,
ტკბილი ამბები მომიტანევით,

ქალაქ ალაგებს გზა აუქციეთ,
იქ თქვენი თვალი კარგს ვერ ნახავენ,
მუნ შეგროვილნი სისაძაგლენი,
უსიამოვნოდ აგაღელვებენ.

ზედ ნუ შეხედავთ ვერცხლით მკულ გულებს
თუნდ ათასჯერაც წინ შეგეფეთონ,
წარბს ნუ გაანძრევთ მდიდრების წინა,
ეს დრო მათია და იქეიფონ,

ყურს ნუ მიუგდებ იმ ბატონებსა,
ვინც წაღმა ხნავენ უკუღმა სთესვენ,
იგინი თავის სიტყვას და სწავლას,
თვისი ცხოვრებით თვითვე აქცევენ.

თქვენ გაუდექით პირდაპირ სოფლებს,
გლეხ კაცის ბედი მუნ გაიცანით,
მისი ცხოვრება, მისი ამბავი
ყველანი კარგათ დაიხსომევით.

ვინც აქ შრომობდეს
გლეხს კაცს შველოდეს.
ის უსათუოდ თქვენ იპოვნევით,
მიდით, მიეცით მას ძმურად ხელი,
და სიყვარულით გადაკოცნევით.

ვინც ჩვენში მხოლოდ ბრძნულად ბაასობს
იგი ჯერ კიდევ არ არის კაცი,
რომელიც სიტყვას საქმედ გადაქცევს
აი, ის არის ჩვენი მამაცი.

2.27 ჩემს მერანს

▲back to top


ბარათაშვილი ნიკოლოზ

ჩემს მერანს

მირბის, მიმაფრენს უგზო-უკვლოდ ჩემი მერანი,
უკან მომჩხავის თვალბედითი შავი ყორანი!
გასწი, მერანო, შენს ჭენებას არ აქვს სამძღვარი,
და ნიავს მიეც ფიქრი ჩემი, შავად მღელვარი!

გაკვეთე ქარი, გააპე წყალი, გარდაიარე კლდენი და ღრენი,
გასწი, გაკურცხლე და შემიმოკლე მოუთმენელსა სავალნი დღენი!
ნუ შეეფარვი, ჩემო მფრინავო, ნუცა სიცხესა, ნუცა ავდარსა,
ნუ შემიბრალებ დაქანცულობით თავგანწირულსა შენსა მხედარსა!

რაა, მოვშორდე ჩემსა მამულსა, მოვაკლდე სწორთა და მეგობარსა,
ნუღა ვიხილავ ჩემთა მშობელთა და ჩემსა სატრფოს, ტკბილმოუბარსა;
საც დამიღამდეს, იქ გამითენდეს, იქ იყოს ჩემი მიწასა მე საიდუმლო!

კვნესა გულისა, ტრფობის ნაშთი, მივცე ზღვის ღელვას,
და შენს მშვენიერს, აღტაცებულს, გიჟურსა ლტოლვას!
გასწი, მერანო, შენს ჭენებას არ აქვს სამძღვარი,
და ნიავს მიეც ფიქრი ჩემი, შავად მღელვარი!

ნუ დავიმარხო ჩემსა მამულში, ჩემთა წინაპართ საფლავებს შორის,
ნუ დამიტიროს სატრფომ გულისა, ნუღა დამეცეს ცრემლი მწუხარის;
შავი ყორანი გამითხრის საფლავს მდელოთა შორის ტიალის მინდვრის,
და ქარისშხალი ძვალთა შთენილთა ზარით, ღრიალით, მიწას მამაყრის!

სატრფოს ცრემლის წილ მკვდარსა ოხერსა დამეცემიან ციურნი ცვარნი,
ჩემთა ნათესავთ გლოვისა ნაცვლად მივალალებენ სვავნი მყივარნი!
გასწი, გაფრინდი, ჩემო მერანო, გარდამატარე ბედის სამძღვარი,
თუ აქამომდე არ ემონა მას, არც აწ ემონოს შენი მხედარი!

დაე მოვკვდე მე უპატრონოდ მისგან, ოხერი!
ვერ შემაშინოს მისმა ბასრმა მოსისხლე მტერი!
გასწი, მერანო, შენს ჭენებას არ აქვს სამძღვარი,
და ნიავს მიეც ფიქრი ჩემი, შავად მღელვარი!

ცუდად ხომ მაინც არ ჩაივლის ეს განწირულის სულის კვეთება,
და გზა უვალი, შენგან თელილი, მერანო ჩემო, მაინც დარჩება;
და ჩემს შემდგომად მოძმესა ჩემსა სიძნელე გზისა გაუადვილდეს,
და შეუპოვრად მას ჰუნე თვისი შავის ბედის წინ გამოუქროლდეს!

მირბის, მიმაფრენს უგზო-უკვლოდ ჩემი მერანი,
უკან მომჩხავის თვალბედითი შავი ყორანი!
გასწი, მერანო, შენს ჭენებას არ აქვს სამძღვარი,
და ნიავს მიეც ფიქრი ჩემი, შავად მღელვარი!

2.28 კაცი ის არი

▲back to top


ერისთავი რაფიელ

კაცი ის არი

კაცი ის არი, ვინც მისდევს
დიდის მოძღვრისა მცნებასა,
ვინც მოძმეს გულსა გაუხსნის,
თავს აუცილებს ვნებასა,
ქვრივ-ობლებს ცრემლებს მოსწმენდავს,
მოუსპობს გაჭივრებასა,
იბრძვის და იბრძვის ერისთვის,
ქვეყანას მისცემს შვებასა!

* * *
კაცი ის არის, ვინც მამულს
გამოადგება შვილადა
ვისაც სამშობლო ტაძრად აქვს,
თავი — სამსხვერპლო წილადა,
ქვეყნისა ცრემლი ჭირად უჩნს,
მისი ღიმილი — ლხინადა,
ვინც მისთვის თავსა შესწირავს,
მას შამოავლებს ფთილადა!

* * *
კაცი ის არის, ვინც მამულს
ეტრფის და ეთაყვანება,
ვისაც ვერ დასძლევს მტრის ოქრო,
ვერც მისი მკაცრი ბრძანება,
ვისაც სამშობლო. ოხვრისთვის
ლომ-გული მოეფხანება,
ვინც დასთხევს მისთვის წმინდა სისხლს,
მოწამეს დაეგვანება!
                                             თ. რ. ერისთავი

2.29 სპარსელებს

▲back to top


წერეთელი აკაკი
სპარსელებს

დამეხსენი ოსმალელო!
რა მაქვს შენთან საზიარო?
თვით ოხერო მოუვლელო,
როგორ გინდა მომიარო.

ბუნებისგან დაჩაგრული
განა შესძლებ მეგობრობას?
მოშხამული ცივი გული
სხვას რას შესძლებს თუ არ მტრობას?

წლიდამ წლამდე უცნაურად,
გეყინება ტვინი თავში!..
უნდა ძალა უნებურად
ეხვევოდე დათვის ტყავში.

არაფრად ჰგავს შენს ხმელ სოროს,
მხარე ჩემი ეს მდიდარი,..
არა!.. ღმერთმა ამაშოროს,
შენისთანა ბრანძი ქმარი.

ვერ მომხიბლავ ცრუ მოყვარევ
ვერც ენით, ვერც თვალადობით,
შეგიპყრივარ, როგორც მთვარე
გველეშაპსა ძალადობით.

შენი ტყვე ვარ, მაგრამ ჩემს გულს
ანუგეშებს ის იმედი,
რომ ოდესმე შენ ცხრა კილტულს
მთლად დალეწავს ჩემი ბედი.

დამხსნის შენსა მონებასა
ცბიერებას გაგიწბილებს!..
გამიმტკიცებს გონებსა...
თავისუფლად მაქორწილებს!

დამეხსენი ოსმალელო.,
რა მაქვს შენთან საზიარო!
ნუ ნუ ფიქრობ ჩემო მწველო,
რომ მპყრობელად აღგვიარო.