![]() |
ინტელექტუალური საკუთრების განმარტებითი ლექსიკონი |
ჯორბენაძე სანდრო ინტელექტუალური საკუთრების განმარტებითი ლექსიკონი
სანდრო ჯორბენაძე ინტელექტუალური საკუთრების განმარტებითი ლექსიკონი საავტორო სამართალი T © P სამრეწველო საკუთრება
TM
Ò SM თბილისი 1998 ლექსიკონში განმარტებულია ინტელექტუალური საკუთრების ორივე სფეროსთან – საავტორო
სამართალთან და სამრეწველო საკუთრებასთან, აგრეთვე მრეწველობასთან, ეკონომიკასთან
და ბიზნესთან დაკავშირებული 3000-მდე ტერმინი. ლექსიკონი გათვალისწინებულია მეცნიერთათვის, მწერალთა და ხელოვანთათვის,
გამომგონებლებისათვის, მეწარმეებისათვის, იურიდიული ფაკულტეტის სტუდენტებისათვის,
ინტელექტუალური საკუთრებით დაინტერესებული პრაქტიკოს იურისტებისა და სხვა
პირთათვის. რედაქტორები: იურიდიულ მეცნიერებათა დოქტორი, პროფესორი
სერგო ჯორბენაძე + იურიდიულ მეცნიერებათა დოქტორი, პროფესორი
ლადო ჭანტურია იურიდიულ მეცნიერებათა კანდიდატი
დავით ძამუკაშვილი წიგნი გამოდის აშერიკის შეერთებული შტატების საერთაშორისო განვითარების სააგენტო ს
(USAID), გერმანიის ტექნიკური თანამშრომლობის საზოგადოების (GTZ), ნიდერლანდების
საგარეო საქშეთა სამინისტროს – საერთაშორისო სამართლებრივი თანამშრომლობის ცენტრის
(CILC) ხელშეწყობით. Published with financial support of United states Agency for International
Development (USAID) - Gesellschaft for Technische Zusamennarbeit (GTZ)- The
Netherlands Ministry of Foreign Affairs - Centre for International Legal
Cooperation (CILC) © სანდრო ჯორბენაძე, 1998 © გამომცემლობა „სამართალი“, 1998 ვუძღვნი შფვრფასი ისმის – სერგო მონასეს ძე ჯორბენაშისა (1926–1998) და საყვარელი
მეუღლის – ლია გივის ასულ ქავჟარაძის (1959-1998) დაუვიწყარ ხსოვნას.
![]() |
1 ინტელექტუალური საკუთრების განმარტებითი ლექსიკონი - წინათქმა |
▲ზევით დაბრუნება |
წინათქმა
ინტელექტუალური საკუთრება ყოველი ერის სიძლიერის ერთერთ ძირითად საფუძველს წარმოადგენს.
შეიძლება ითქვას, რომ იგი ერის კულტურული ცხოვრების მასაზრდოებელია. ინტელექტუალური საკუთრება აწესრიგებს საავტორო სამართლისა და სამრეწველო საკუთრების სფეროებთან დაკავშირებულ ურთიერთობებს.
სამართლებრივი რეგულირების სფეროს ინტელექტუალური საკუთრების ის ობიექტები წარმოადგენენ, რომლებიც ადამიანის გონებისა და ინტელექტის ქმნილებებია. შემოქმედების პროცესი კი ასეთი რეგულირების სფეროს ფარგლებში არ შედის.
ინტელექტუალური საკუთრების ობიექტებს წარმოადგენენ: საავტორო სამართლის დაცვის სფეროში – ლიტერატურული, მხატვრული და სამეცნიერო ნაწარმოებები, მსახიობთა საშემსრულებლო მოღვაწეობა, კომპიუტერული პროგრამები, ინტეგრალური მიკროსქემების ტოპოლოგია, მონაცემთა ბაზები, ფონოგრამები.
ვიდეოგრამები, რადიო და ტელეგადაცემები.
სამრეწველო საკუთრების დაცვის სფეროში – გამოგონებები, სასარგებლო მოდელები, სამრეწველო ნიმუშები, სასაქონლო ნიშნები, მომსახურების ნიშნები, ნოუჰაუ, არაკეთილსინდისიერი კონკურენციის აღკვეთა. მიუხედავად აღნიშნული ობიექტების სხვადასხვაგვარობისა, ყველა ისინი არის არამატერიალური ქონებრივი სიკეთე.
აუცილებელია, განვასხვავოთ ამ ობიექტების არამატერიალურობა, იმ მატერიალური (ფიზიკური) ობიექტებისაგან რომლებშიც ისინი განსახიერდება მათი შექმნის შემდეგ. მაგალითად, ლიტერატურული და მხატვრული ნაწარმოებების განსახიერება ხდება წიგნებში, სცე6ნარებში, სურათებში, დადგმებში და სხვ., გამოგონებისა კი მანქანადანადგარებში, ნაკეთობებში და ა. შ. ხოლო სასაქონლო ნიშნებისა საქონელში.
ინტელექტუალურშემოქმედებითი შრომის შედეგს ეკონომიკურ ფასეულობას ანიჭებს მისი განსახიერება მატერიალურ (ფიზიკურ) ობიექტებში.
ჩვეულებრივი საქონლისაგან განსხვავებით, შემოქმედებითი შრომის პროდუქტები, თუ ისინი არ არიან უზრუნველყოფილი სპეციალური სამართლებრივი დაცვით, ვერ მოუტანენ მათ მფლობელებს გარანტირებულ სარგებელს.
სამართლებრივი დაცვის არარსებობის შემთხვევაში, ნებისმიერი პირი ყოველგვარი პასუხისმგებლობის გარეშე შეძლებდა სხვისი შემოქმედებითი ქმნილების მითვისებას და მისგან ეკონომიკური მოგების მიღებას, რითაც ზიანს მიაყენებდა ამ ქმნილების მფლობელს.
ამის თავიდან ასაცილებლად შემოღებულია განსაკუთრებული უფლების ინსტიტუტი.
რომლის თანახმადაც, ინტელექტუალური საკუთრების ობიექტის მფლობელს ენიჭება განსაკუთრებული უფლება შესაბამისი ობიექტის გამოყენებაზე განსაზღვრული დროითა და განსაზღვრულ ტერიტორიაზე.
განსაკუთრებული უფლების მფლობელი არის ის პირი, ვისი შემოქმედებითი შრომის შედეგადაც შეიქმნა ინტელექტუალური საკუთრების ესა თუ ის ობიექტი.
მაგალითად, მხატვრული ნაწარმოებისათვის – მწერალი და არა ოპერატორი, რომელმაც კომპიუტერში შეიტანა და დააკაბადონა მისი ნაწარმოები; ფილმის სცენარისტი, რეჟისორი, კომპოზიტორი და არა გამნათებელი ან სხვა დამხმარე პერსონალი; პატენტმფლობელი და არა ის, ვინც პრაქტიკულად განახორციელა გამოგონების წარმოებაში დანერგვა. ცხადია, რომ პირველი მათგანი ქმნის ხოლო დანარჩენები, მიუხედავად მათი გაწეული შრომისა, ასრულებენ მხოლოდ ტექნიკურ და არა შემოქმედებით სამუშაოს.
აღსანიშნავია, რომ ყოფილ საბჭოთა კავშირში, ისევე, როგორც სოციალისტური ბანაკის სხვა ქვეყნებში, განსაკუთრებული უფლების მფლობელი იყო სახელმწიფო.
ნაწარმოების, გამოგონების ავტორს კი ეძლეოდა ფიქსირებული გასამრჯელო – ჰონორარი.
საბჭოთა კავშირის დაშლის შემდეგ, საქართველო იყო პირველი, მის ყოფილ რესპუბლიკებს შორის, რომელმაც მიიღო სამრეწველო საკუთრების მარეგულირებელი აქტები. მოგვიანებით მიღებულ იქნა საქართველოს სამოქალაქო კოდექსი, რომლის ნაწილსაც შეადგენს საავტორო სამართალი, რითაც საქართველო გადავიდა ინტელექტუალური საკუთრების ობიექტთა მსოფლიოში აღიარებული სამართლებრივი დაცვის თანამედროვე სტილზე. საქართველო შეუერთდა, როგორც პარიზის კონვენციას (1994), ასევე ბერნის. კონვენციას (1995). პარიზის კონვენცია. ეხება. სამრეწველო საკუთრების დაცვას. იგი მიღებულ იქნა ქ. პარიზში 1883 წელს. ბერნის კონვენცია კი ეხება ლიტერატურული და მხატვრული ნაწარმოებების დაცვას. იგი მიღებულ იქნა ქ. ბერნში 1886 წელს. ამჟამად ამ კონვენციების წევრი ორასამდე სახელმწიფოა.
1995 წლის დასაწყისში როდესაც საქართველოს სამოქალაქო კოდექსზე მუშაობა დასასრულს უახლოვდებოდა, ამ კოდექსის შემმუშავებელი კომისიის თავმჯდომარემ პროფ. სერგო ჯორბენაძემ, დასვა საკითხი, რათა შექმნილიყო ინტელექტუალური საკუთრების განმარტებითი ლექსიკონი, რომელშიც დაწვრილებით იქნებოდა განმარტებული ინტელექტუალური საკუთრების ორივე სფეროს, როგორც საავტორო სამართლის, ისე სამრეწველო საკუთრებასთან დაკავშირებული ტერმინები, გამოთქმები, მათი სამართლებრივი რეგულირების ასპექტები და სხვ., შექმნილიყო ისეთი ლექსიკონი, რომელშიც საკუთრების ამ სფეროთი დაინტერესებული პირი, ნაკლებად ჩაიხედებოდა სხვა წყაროებში და შეძლებდა ლექსიკონითვე მიეღო პასუხი მისთვის საინტერესო საკითხებზე.
წინამდებარე ლექსიკონი შედგება 3000-მდე ტერმინისაგან მასში ინტელექტუალური საკუთრების ყოველ ობიექტთან დაკავშირებული ცნებები და ტერმინები შეძლებისდაგვარად, მაქსიმალურადაა ახსნილი.
მაგალითად, ლიტერატურულ ნაწარმოებთან დაკავშირებით – წერილობითი ნაწარმოები, წერილობით ნაწარმოებთან დაკავშირებით – წიგნის განსაზღვრება, წიგნთან დაკავშირებით – სუპერი და ა. შ.
გამოგონებებთან დაკავშირებით – გამოგონების ფორმულის დამოუკიდებელი მუხლი, ამ უკანასკნელთან დაკავშირებით – არსებითი ნიშნები, არსებით ნიშნებთან დაკავშირებით – სტრუქტურული, ფორმის, ურთიერთკავშირის, შეფარდების ნიშნები და ა. შ.
საქართველოში ჯერ არ არსებობს ინტეგრალური მიკროსქემების ტოპოლოგიის მოწესრიგების სამართლებრივი ნორმები, მიუხედავად ამისა, მათთან დაკავშირებულმა ტერმინებმა და მათი დაცვის საერთაშორისო ნორმებმაც ჰპოვეს ასახვა ლექსიკონში.
ლექსიკონში განსაზღვრულია ლიცენზია, მისი ფორმები, სალიცენზიო ხელშეკრულება, აგრეთვე საქართველოს სამოქალაქო კოდექსში ასახული სახელშეკრულებო სამართლის ძირითადი ასპექტები, რითაც დაინტერესებულ პირს საშუალება ექნება, ხელშეკრულების დადებისას წინასწარ გაითვალისწინოს და თავიდან აიცილოს ყველა შესაძლო გართულება. ლექსიკონში შესულია სამოქალაქო კოდექსით განსაზღვრული მემკვიდრეობითი სამართლის ზოგიერთი ნორმა, რაც დღეისათვის მეტად აქტუალურია. რადგან შესაძლებელია ინტელექტუალური საკუთრების ობიექტებთან დაკავშირებული ქონებრივი უფლებების გადაცემა მემკვიდრეობით.
ლექსიკონში შესულია ეკონომიკური ტერმინები, აგრეთვე მოძველებული (მაგ., საგამომგონებლო სამართალი) და ისტორიული (მაგ., დედოფალ ანას სტატუტი) ტერმინები.
ინტელექტუალური საკუთრების მსოფლიო ორგანიზაციის (ისმო) სტრუქტურა და ფუნქციები.
ლექსიკონს დართული აქვს გამოგონებების, სამრეწველო ნიმუშების, სასაქონლო ნიშნების საერთაშორისო კლასიფიკაციის კლასები, ზოგიერთი ძირითადი ერთეულები, ინტელექტუალურ საკუთრებასთან დაკავშირებული ორგანიზაციები, აკრონიმები, უცხოენოვანი სიტყვები, გამოთქმები და აღნიშვნები ლათინურქართული გეოგრაფიული სახელები, ისმოს ქვეყნების ორასოიანი კოდები, EAN (European Article Numbers) საერთაშორისო სისტემაში გაწევრიანებული ქვეყნების შტრიხკოდები და ლიტერატურა, რომელიც გამოყენებულ იქნა ლექსიკონზე მუშაობის დროს.
ინტელექტუალური საკუთრების განმარტებითი ლექსიკონი პირველი ცდაა საავტორო სამართლისა და სამრეწველო საკუთრების ერთობლივი ტერმინების შექმნისა. ვფიქრობთ, იგი დიდ დახმარებას გაუწევს, როგორც იურიდიული ფაკულტეტის სტუდენტებს, ასევე პრაქტიკოს იურისტებსა და ინტელექტუალური საკუთრებით დაინტერესებულ ნებისმიერ პირს.
გულწრფელი პატივისცემა და უღრმესი მადლობა მინდა გადავუხადო პროფესორებს სერგო ჯორბენაძესა+ და ლადო ჭანტურიას, იურიდიულ მეცნიერებათა კანდიდატ დავით ძამუკაშვილს, რომელთა საქმიანმა შენიშვნებმა და რჩევებმა დიდი დახმარება გაგვიწიეს ლექსიკონის საბოლოო ვარიანტის შექმნაში.
მადლიერების გრძნობით მინდა აღვნიშნო გერმანიის მთავრობისა და ტექნიკური თანამშრომლობის საზოგადოების მხარდაჭერა ლექსიკონის გამოცემაში.
ცხადია, იდეალური წიგნი არ არსებობს. არც ეს წიგნი იქნება დაზღვეული ხარვეზებისაგან. მკითხველთა შენიშვნებს სიამოვნებით მივიღებთ და გავითვალისწინებთ მომავალ გამოცემებში.
სანდრო ჯორბენაძე
![]() |
2 ინტელექტუალური საკუთრების განმარტებითი ლექსიკონი - ა |
▲ზევით დაბრუნება |
ა
აბრევიატურა – 1. სიტყვების პირობითი შემოკლება; ქარაგმა. სასაქონლო ნიშნად
შეიძლება ასეთი სიტყვების გამოყენება. სიტყვა შედგენილი მხოლოდ პირველი
ასოებისაგან, წარმოადგენს ინიციალურ აბრევიატურას. მაგ., BMW-ს, ნაცვლად: Bayerish
Motoren werke რაც ნიშნავს: „ბაიერის საავტომობილო ქარხანა“; 2. სანოტო
დამწერლობაში მიღებული შემოკლება.
აბრეჟე – მხატვრული ან სხვა რომელიმე ნაწარმოების შემოკლებულად (მნიშვნელოვანი
ადგილების ამოწერით) გადმოცემა. აბრეჟეს პრინციპით არის აგებული ქრესტომათიების
უმეტესი ნაწილი, ზოგჯერ ანთოლოგიაც კი.
აბრისი – ლითოგრაფიაში – დედნის გამოსახულების კონტური, რომელსაც ტუშით შემოხაზავენ
გამჭვირვალე მასალაზე (კალკზე და სხვ.) და შემდეგ ლითოგრაფიულ ქვაზე გადაიტანენ.
აბროგაცია – მოძველებული კანონის გაუქმება უსარგებლოობის ან დროის მოთხოვნილებებთან
შეუსაბამობის გამო. კანონის გაუქმება შეიძლება მოხდეს თვით აბროგაციის – ახალი
კანონით ძველის მთლიანი შეცვლის; დეროგაციის – ძველი კანონის ნაწილობრივი
გაუქმების; ობროგაციის – ძველ კანონში აუცილებელი ცვლილებების შეტანის; სუბროგაციის
– ძველ კანონში დამატებების საშუალებით.
აბსოლუტური სიახლე – პატენტუნარიანობის კრიტერიუმი, რომლის დადგენისას მხედველობაში
მიიღება მსოფლიოს ნებისმიერ ქვეყანაში გამოქვეყნებული ინფორმაცია, მათ შორის,
ობიექტის გამოყენების შესახებ. იხ. აგრეთვე შედარებითი სიახლე.
აბსტრაქტული გამოსახულება – გამოსახულებითი სასაქონლო ნიშნის სახე, როგორსაც
წარმოადგენს წრფე, წირი, მათი კომბინაციები, სხვადასხვა ფიგურები
აგენტი – 1 იურიდიული მხარის წარმომადგენელი, რწმუნებული. 2. იურიდიული მხარის
საიდუმლო წარმომადგენელი, რომლის საქმიანობასაც წარმოადგენს სამრეწველო საკუთრების
ობიექტზე ინფორმაციის მიღება არაკეთილსინდისიერი კონკურენციის გზით. 3. მოქმედი
მიზეზი, რომელიც იწვევს სხვადასხვა მოვლენას ბუნებაში, ადამიანის ორგანიზმში და
სხვ. იხ. აგრეთვე სპეციალური აგენტი; მთავარი აგენტი; მეწარმე სუბიექტი.
აგრეგირება – ერთგვაროვანი მონაცემების შეჯამება, უფრო ზოგადი მონაცემების მიღების
მიზნით. გამოგონების ან სასარგებლო მოდელის ფორმულა ჩაითვლება აგრეგირებულად, თუ
მასში ჩამოთვლილია მხოლოდ კომბინაციის ელემენტები მათი ურთიერთმოქმედების მითითების
გარეშე.
ადა – კომპიუტერული ენა შექმნილი პასკალის საფუძველზე.
ადამიანური კაპიტალი –- ადამიანის ზოგადი ან სპეციალური უნარი და ოსტატობა,
შეძენილი პროფესიული მომზადებითა და საწარმოო გამოცდილებით.
ადაპტაცია – 1 გადამუშავებული ნაწარმოების ერთ-ერთი სახე, როდესაც ნაწარმოების
ტექსტი შემოკლებულია ან გამარტივებული. 2. ორგანიზმის ან ცალკეული ორგანოს შეგუება
გარემო პირობებთან.
ადაპტაციის დაცვა – იხ. გადამუშავებულ ნაწარმოებზე საავტორო უფლება.
ადაპტირებული ტექსტი – ტექსტი, რომელსაც ადაპტაცია გაუკეთეს.
ადაჯო – 1. მუსიკალური ნაწარმოების შესრულების ნელი ტემპი. ამგვარი ტემპით დაწერილი
ნაწარმოები ან მისი ნაწილი. 2. ნელი, ლირიკული ცეკვა ბალეტში.
ადგილობრივი ბაზარი – ბაზარი, რომელიც მოიცავს ქვეყნის ერთ ან რამდენიმე რაიონს.
ადგილობრივი რეკლამა – მომხმარებლისათვის მიწოდებული ზუსტი ინფორმაცია იმის შესახებ
თუ სად, როდის და რა პირობებით შეიძლება შეძენილ იქნეს რეკლამირებული საქონელი ან
მომსახურება. იგივეა, რაც საცალო რეკლამა.
ადგილწარმოშობის დასახელება – საქონლის ა. დ. ეს არის რეგიონის, ქვეყნის ან
გარკვეული ადგილმდებარეობის გეოგრაფიული დასახელება, რომელიც გამოიყენება აღნიშნულ
ფარგალ-ში წარმოებული იმ საქონლის მოსანიშნად, რომლის სპეციფიკური თვისებები ან
ხარისხი, არსებითად ან მთლიანად განპირობებულია გეოგრაფიული გარემოთი, ან მოცემულ
ადგილზე ბუნებრივი და ადამიანური (ხალხური რეწაობის) ფაქტორებით. ადგილწარმოშობის
დასახელებაში შედის იმ ქვეყნის, რეგიონის ან კონკრეტული ადგილის სახელწოდება, სადაც
დამზადებულია პროდუქცია, ა. დ-ით შესაძლებელია იმის განსაზღვრა. თუ სად და ვის
მიერაა შესრულებული პროდუქციის გამოშვება ან მომსახურება. ა. დ-ის უფლება გააჩნიათ
იმ მეწარმეებს, რომელთა საწარმოები განლაგებულია მოცემულ გეოგრაფიულ ზონაში და
რომლებიც მიესადაგება ამ ზონაში წარმოებულ კონკრეტულ პროდუქტებს (მაგ.,
„წინანდალი“, „ბორჯომი“, „შამპანური“). ადგილწარმოშობა ყოველთვის წარმოადგენს
გეოგრაფიულ სახელწოდებას, თუმცა ზოგიერთ შემთხვევაში ის შეიძლება მიანიშნებდეს
განსაზღვრულ გეოგრაფიულ ნაწილს, მისი პირდაპირი დასახელების გარეშე. საქონლის ა.
დ-ად არ ჩაითვლება ისეთი აღნიშვნები, რომლებიც შეიცავენ გეოგრაფიულ დასახელებას,
მაგრამ საყოველთაოდაა ცნობილი საქართველოს ტერიტორიაზე, როგორც სხვა სახის საქონლის
დასახელება, რომელიც არ არის კავშირში მის დამზადების ადგილთან. ადგილწარმოშობის
დასახელების დაცვა ხდება „საქპატენტში“ რეგისტრაციის გზით. „საქპატენტი“ მასზე
გასცემს მოწმობას. მოწმობა უფლებას იძლევა ამ ადგილწარმოშობის დასახელების
გამოყენებაზე. რეგისტრაცია საქონლის ადგილწარმოშობაზე, რომელიც გაუქმებულ იქნეს,
თუ: საქონელმა დაკარგა ის სპეციფიკური თვისებები, რომლებიც მითითებული იყო ამ
საქონლის ადგილწარმოშობასთან დაკავშირებით; იმ გეოგრაფიული ზონისათვის
დამახასიათებელი თვისებების დაკარგვით ან წარმოების შეუძლებლობის გამო, რომელიც
მითითებული იყო რეგისტრაციის დროს.
ადგილწარმოშობის დასახელების გამოყენება – ა. დ. გამოყენებად ჩაითვლება მისი
მითითება საქონელზე, შეფუთვაზე, რეკლამაში, პროსპექტებში, ანგარიშებში, ბლანკებზე
და სხვა დოკუმენტებზე, როდესაც იგი დაკავშირებულია საქონლის სამეურნეო ბრუნვაში
შესვლასთან.
ადგილწარმოშობის სერთიფიკატი – დოკუმენტი, სადაც მითითებულია საქონლის
ადგილწარმოშობა. იგი წარმოადგენს ერთერთ მნიშვნელოვან დოკუმენტს საერთაშორისო
ვაჭრობაში.
ადენდუმი – დანართი ხელშეკრულებაზე, რომელიც ხელშეკრულების მხარეების მიერაა
შემუშავებული.
ადლიბი – მოუმზადებელი, სახელდახელოდ შეთხზული, ექსპრომტი. საავტორო გამოსვლის,
მუსიკალური თანხლების და სხვ. იმპროვიზაცია.
ადმინისტრაციული და ფინანსური დებულებები – პარიზის კონვენციის დებულებებს,
რომლებიც კონვენციის შესაბამისი მუხლებით რეგულირდება. ეს დებულებები მიეკუთვნებიან
პარიზის კონვენციის ადმინისტრაციულ სტრუქტურას და იყოფა შემდეგი პუნქტების
მიხედვით: ა) პარიზის კავშირის ორგანოები. ბ) ფინანსები. გ) შესწორებები
კონვენციაში და მისი გადასინჯვა. დ) სპეციალური შეთანხმებები. ე) კონვენციისადმი
მიერთება, მისი ძალაში შესვლა. ვ) დენონსირება. ზ) სადავო საკითხები.
ადრე შექმნილი ნაწარმოების აგტორის უფლებები – იხ. ადრინდელ ნაწარმოებზე საავტორო
უფლებები.
ადრემოსარგებლე – იხ. წინათმოსარგებლე.
ადრესარგებლობის უფლება – იხ. წინათსარგებლობის უფლება.
ადრეული პუბლიკაციის სისტემა – ფორმალური მოთხოვნების ექსპერტიზის შემდეგ საპატენტო
უწყების მიერ განაცხადის გამოქვეყნება, განაცხადის წარდგენის თარილიდან ან
პრიორიტეტიდან 18 თვის შემდეგ.
ადრინდელ ნაწარმოებზე საავტორო უფლებები – ისეთი ადრინდელი ნაწარმოებისათვის,
რომელიც გადამუშავებულია ან ჩართულია შემადგენელ ნაწილად აუდიოვიზუალურ
ნაწარმოებში, აგრეთვე იმ ნაწარმოებისათვის. რომელიც შექმნილია აუდიოვიზუალური
ნაწარმოების შექმნის პროცესში, მათ ავტორებს უნარჩუნდებათ საავტორო უფლება თავიანთ
ნაწარმოებებზე და უფლება აქვთ დამოუკიდებლად გამოიყენონ ასეთი ნაწარმოებები, თუ
ხელშეკრულებით სხვა რამ არ არის გათვალისწინებული – იმ პირობით, რომ ასეთი
სარგებლობა, ხელს არ უშლის აუდიოვიზუალური ნაწარმოების ნორმალურ
გამოყენებას.ადრინდელი განაცხადის პრიორიტეტი
ადრინდელი განაცხადის პრიორიტეტი განიხილება, როგორც ახალი განაცხადის პრიორიტეტი.
თუ: ა) ახალი განაცხადი იმეორებს იმავე ავტორის ადრინდელი განაცხადის ნაწილს,
რომელშიც გადმოცემულია ახლად წარმოდგენილი გამოგონების არსი. ბ) ახალი განაცხადი
შესულია საქპატენტში პირველი განაცხადის შესვლის თარიღიდან არა უგვიანეს 12 თვისა;
ადრინდელი განაცხადი კი „საქპატენტიდან“ გატანილად ჩაითგლება. გამოგონების
პრიორიტეტი შეიძლება დადგინდეს რამდენიმე ადრინდელ განაცხადზე დაყრდნობით.
ადრინდელი ნაწარმოები – ადრე არსებული ქმნილება, გადასამუშავებელი ნაწარმოების
შესაქმნელად (მაგ., რომანის პიესად) ან ახალ ნაწარმოებში გამოსაყენებლად (მაგ.,
მუსიკა ფილმში) ანდა მისი მთლიანი ან ნაწილობრივი გამოყენება კრებულებში (მაგ.
პატარა მოთხრობა ანთოლოგიაში). ა. ნ-ს მისგან გადამუშავებულ ნაწარმოებთან
მიმართებაში ეწოდება ორიგინალური ნაწარმოები.
ავანსი – მისაღები თანხის ნაწილი, რომელსაც საავტორო ხელშეკრულების საფუძველზე
წინასწარ უხდიან ნაწარმოების ავტორს. ავანსით დასტურდება ხელშეკრულების დადების
ფაქტი. საფასურის ნაწილის ყველანაირი წინასწარი გადახდა ჩაითვლება ავანსად.
ავანტიტული – წიგნის საწყისი გვერდი.
ავაჯი – ჰიმნოგრაფიული ტერმინი, ქართული საგალობლის ხმა, მელოდია, კილო.
ავთენტიკური ტექსტი – 1. ერთ ან რამდენიმე ენაზე თარგმნილი ტექსტი, რომელიც
განიხილება როგორც დედანი და აქვს იგივე ძალა. 2. დედნის შესაბამისი ტექსტი.
ავთენტიფიკაცია – ტექსტის ნამდვილობის დადგენა.
ავტობიოგრაფია – საკუთარი ცხოვრების აღწერა. ლიტერატურული ჟანრი, რომელიც
უახლოვდება მემუარებს, მაგრამ ყურადღება გამახვილებულია ავტორის პიროვნებასა და მის
სულიერ სამყაროზე.
ავტოგრავიურა – გრავიურა, რომლის შესრულებას ხეზე, ლინოლეუმზე ან ლითონზე თვითონ
ნაწარმოების ავტორი (მხატვარი) აკეთებს.
ავტოგრაფი – საკუთარი ხელმოწერა. სასაქონლო ნიშნად ან მის ნაწილად შეიძლება
ავტოგრაფის გამოყენება მხოლოდ ამ პირის მიერ, ან მისი თანხმობით.
ავტომატიზებული საინფორმაციო სისტემა – საინფორმაციო სისტემა, რომლის გამოყენება
ხდება გამოთვლითი ტექნიკისა და კავშირგაბმულობის საშუალებებით.
ავტომატური იდენტიფიკაცია – ნაწარმის მექანიკური იდენტიფიცირებისა და კომპიუტერში
მონაცემების ავტომატური შეყვანა. ყველაზე გავრცელებულია შტრიხებიანი კოდები,
ოპტიკური ამოცნობის საშუალებები, იდენტიფიკაცია მაგნიტური ჭდეების, მაგნიტური ზოლის
საშუალებით, აგრეთვე ხმოვანი სისტემები.
ავტორეფერატი – ნაწარმოების, შრომის მოკლე შინაარსი და ძირითადი აზრი, დაწერილი
თვით ავტორის მიერ.
ავტორი – ნაწარმოების, სამეცნიერო შრომის (კვლევის), გამოგონების და ა. შ.
შემქმნელი. გამოგონების, სასარგებლო მოდელის, სამრეწველო ნიმუშის, ნაწარმოების
ავტორად მიიჩნევა ფიზიკური პირი, რომლის ინტელექტუალური შემოქმედებითი შრომის
შედეგად შეიქმნა ინტელექტუალური საკუთრების ესა თუ ის ობიექტი. თუ ობიექტის
შექმნაში მონაწილეობდა რამდენიმე ფიზიკური პირი, მაშინ ყველა მათგანი ითვლება
ავტორად–თანაავტორად და ამ ობიექტზე ავტორობის უფლებით სარგებლობის წესი
განისაზღვრება მათი შეთანხმებით. ავცტორებად არ მიიჩნევიან ის ფიზიკური პირები,
რომელთაც არ შეუტანიათ შემოქმედებითი წვლილი ინტელექტუალური საკუთრების ობიექტის
შექმნაში. ავტორობა განუსხვისებელი უფლებაა და უვადოდაა დაცული. ‘
ავტორიზება – საკუთარი ნაწარმოების გამოცემაზე ან თარგმნაზე თანხმობის მიცემა.
ავტორიზებული თარგმანი – ავტორის მიერ ნებადართული თარგმანი.
ავტორის ვალდებულება – იხ. ნაწარმოების შექმნის ხელშეკრულება.
ავტორის სახელის მითითება – იხ. დასესხების წყაროზე მითითება.
ავტორის უფლებები – ნაწარმოების ავტორის უფლებებია: პირადი არაქონებრივი და
ქონებრივი უფლება
ავტორის ქონებრივი უფლების გადაცემა – ავტორს ან საავტორო უფლების სხვა მფლობელს
შეუძლია გადასცეს თავისი ქონებრივი უფლებები სხვა პირს – უფლებამონაცვლეს.
ხელშეკრულებით უფლებამონაცვლეზე გადადის ნაწარმოების გამოყენების ყველა
განსაკუთრებული უფლება. რაც გააჩნია ნაწარმოების ავტორს. ავტორს ან საავტორო
უფლების სხვა მფლობელს შეუძლია აგრეთვე სხვა პირს მისცეს ნებართვა განსაზღვრული
საშუალებებით ნაწარმოების გამოსაყენებლად. განსაზღვრული საშუალებებით ნაწარმოების
გამოყენების ნებართვა გაიცემა განსაკუთრებული ან ჩვეულებრივი ლიცენზიის გაცემის
შესახებ საავტორო ხელშეკრულების საფუძველზე.
ავტორის ღირსების, პატივისა და რეპუტაციის დაცვის უფლება – ავტორის, შემსრულებლის
პირადი არაქონებრივი უფლება წინააღუდგეს ნაწარმოების დამახინჯებას ან იმგვარ
შეცვლას, რამაც შეიძლება შელახოს ავტორის ღირსება, პატივი და რეპუტაცია. ღირსების,
პატივისა და რეპუტაციის დაცვის უფლება არის პირადი არაქონებრივი უფლება, იგი
ხორციელდება უვადოდ და მემკვიდრეობით არ გადადის.
ავტორისეული თარგმანი – თვით ავტორის მიერ შესრულებული თარგმანი.
ავტორობა – კონკრეტული ნაწარმოების შექმნაში მონაწილეობა.
ავტორობის მითვისება – ქმედება, რომელიც იწვევს პასუხისმგებლობას არსებული
კანონმდებლობის შესაბამისად.
ავტორობის პრეზუმფცია – ავტორის ვინაობის საეჭვოობისას, თუ საპირისპირო არ
დამტკიცდება, ნაწარმოების ავტორად მიიჩნევა პირი, რომელიც სათანადო წესით
აღნიშნულია, როგორც ავტორი, ნაწარმოების ორიგინალზე ან მის ეგზემპლარზე. ასევეა
ნაწარმოების ფსევდონიმით გამოქვეყნებისას, თუ ავტორი ამ ფსევდონიმით საყოველთაოდაა
ცნობილი. როდესაც ნაწარმოები ქვეყნდება ფსევდონიმით ან ანონიმურად (იმ შემთხვევის
გარდა, როდესაც ავტორი ამ ფსევდონიმით საყოველთაოდაა ცნობილი), გამომცემელი, რომლის
სახელი ან დასახელებაც აღნიშნულია ნაწარმოებზე, ვიდრე საპირისპირო არ დამტკიცდება,
ითვლება ავტორის წარმომადგენლად. წარმომადგენელს უფლება აქვს დაიცვას ავტორის
უფლებები და უზრუნველყოს მათი განხორციელება, იქამდე, სანამ ასეთი ნაწარმოების
ავტორი არ გაამჟღავნებს თავის ვინაობას.
ავტორობის უფლება – ავტორის პირადი არაქონებრივი უფლება. ავტორობის უფლება დაცულია
უვადოდ და მისი გასხვისება შეუძლებელია. იგი მემკვიდრეობით არ გადადის. ავტორობის
უფლება შეზღუდული არ არის, არც დროით და არც ჯერიტორიით. გამოგონებისათვის,
სასარგებლო მოდელისათვის, სამრეწველო ნიმუშისათვის ა. უ. წარმოიქმნება პატენტის
გაცემის ფაქტიდან.
ავტოტიპია – ნახევარტონოვანი გამოსახულების (ფოტოსურათის, აკვარელით ან ზეთის
საღებავებით შესრულებული ნახატის და ა. შ.) პოლიგრაფიული წარმოება მაღალი ბეჭდვის
საშუალებით.
აზრი – იხ. იდეა.
აკვატინტა – გრავიურის ერთ-ერთი სახე, რომელიც ლითონზე ამოკვეთილ ჩაღრმავებას
წარმოადგენს.
აკრონიმი – იგივეა, რაც აბრევიატურა.
აკრძალვები პატენტის გაცემაზე – ზოგიერთ სპეციალური სახეობის პატენტუნარიან
გამოგონებაზე პატენტის გაცემა პირდაპირ იკრძალება პარიზის კონვენციის მონაწილე რიგ
ქვეყნებში. მაგ., გამოგონებებზე, რომლებიც ეხება ბირთვული გარდაქმნების შედეგად
მიღებულ ნივთიერებებს და სხვ.
ალგოლი – კომპიუტერული პროგრამირების ენა.
ალგოლოგია – ბოტანიკის ერთ-ერთი კერძო დარგი. მეცნიერება წყალმცენარეების შესახებ.
ალგორითმი – მათემატიკური პროცედურა, რომელიც გამოიყენება ამა თუ იმ პრობლემის
გადასაწყვეტად. ალგორითმზე პატენტი არ გაიცემა.
ალგრაფია – ალუმინის ფირფიტის ფორმაზე შესრულებული ბრტყელი ბეჭდვის წესი. ამგვარად
იბეჭდება მაგ., პლაკატები, რუკები და სხვ.
ალეატორული ხელშეკრულება – რისკთან დაკავშირებული ხელშეკრულება, მაგ., ლატარია,
ზოგიერთი საბირჟო ხელშეკრულება, სანაძლეო და სხვ.
ალეგორია – აბსტრაქტული იდეების პირობითი გამოხატვა მხატვრული სახეებით.
ალიტერაცია – მხატვრულ-სტილისტური ხერხი ფოლკლორსა და მხატვრულ ლიტერატურაში,
როდესაც ხდება ერთი და იმავე თანხმოვნის რამდენჯერმე კანონზომიერი გამეორება.
ალმანახი – შედგენილი ნაწარმოების ერთ-ერთი სახე – კრებული, რომელშიც მოთავსებულია
სხვადასხვა ავტორთა ლიტერატურული ნაწარმოებები.
ალონიმი – ვინმეს ნამდვილი სახელი, რომელიც ფსევდონიმადაა გამოყენებული.
ალტერაცია – მუსიკალური ბგერის ნახევარტონით ან მთელი ტონით შეცვლა. ალტერაციის
ნიშნებია: დიეზი, ბემოლი, ბეკარი.
ალტერნატიული ტექნოლოგია – ინფორმაცია, რომლის გამოვლენის საშუალებას იძლევა
საპატენტო დოკუმენტაცია, რომლითაც შეიძლება რომელიმე ცნობილი (ტექნოლოგიის შეცვლა,
რათა გაიზარდოს ეკონომიკური მოგება ან შემცირდეს გარემოსათვის მიყენებული ზიანი.
ამალგამაცია – ფირმების შეერთება, გაერთიანება; ერთი ფირმის მიერ მეორის იძულებითი
მიერთება.
ამბალაჟი – ტერმინი საერთაშორისო ვაჭრობაში, რომელიც აღნიშნავს შეფუთვაზე გაწეულ
ხარჯს. შესაფუთ მასალას.
ამონაბეჭდი -- ჟურნალში, კრებულში მოთავსებული ნაშრომი ან წერილი, რომელიც ცალკეა
აკინძული.
ამორალური აღნიშვნები – აღნიშვნები სასაქონლო ან მომსახურების ნიშანში, რომლებიც
გამოხატავენ ამორალურ მიდრეკილებებს, უზნეო ქმედებებს და სხვ.
ამორალური სასაქონლო ნიშანი – ამორალური სიმბოლოების შემცველი სასაქონლო ან
მომსახურების ნიშანი. ასეთი ნიშანი არ რეგისტრირდება.
ამფიბოლი – გამოთქმის ორაზროვნება, გაურკვევლობა.
ანაგრამა – ერთი სიტყვიდან მეორის მიღება ასოების გადასმით, მაგ., ლალი – ლილა.
ანალოგი – იმავე ფუნქციური დანიშნულების, მაგრამ განსხვავებული გადაწყვეტის მქონე
სამრეწველო საკუთრების ობიექტი. იხ. აგრეთვე პროტოტიპი.
ანაფორა – პოეტური ხერხი. ერთი და იმავე სიტყვის ან ბგერის გამეორება რამდენიმე
ტაეპის (ფრაზის) დასაწყისში.
ანაცდენი სარგებლობა – იხ. მიუღებელი შემოსავალი.
ანაწყობი – პოლიგრაფიაში, ლიტერებითა და სახარვეზო მასალით დასაბეჭდად აწყობილი
სტრიქონი, სვეტი, გვერდი და საბეჭდი ფორმა.
ანგაჟემენტი – მსახიობის ან დასის მიწვევა სპექტაკლებში, კონცერტებში ან სხვა
საჩვენებელ გამოსვლებში მონაწილეობისათვის. გარკვეული ვადით და პირობით,
ხელშეკრულების საფუძველზე.
ანგაჟირება – ანგაჟემენტით მსახიობის აყვანა, მასთან ხელშეკრულების დადება.
ანდერძი – დოკუმენტი, რომელიც შეიცავს პირის მითითებებს ქონების განკარგვის
შესახებ, მისი გარდაცვალების შემდეგ.
ანდერძით მემკვიდრე პირი – პირი, რომელიც ცოცხალი იყო მამკვიდრებლის სიკვდილის
მომენტისათვის, აგრეთვე ისინი, რომლებიც ჩაისახნენ მის სიცოცხლეში და დაიბადნენ
მისი გარდაცვალების შემდეგ, მიუხედავად იმისა, მისი შვილები არიან ისინი თუ არა,
ასევე იურიდიული პირები.
ანდერძით მემკვიდრეობა – ფიზიკური პირის უფლება სიკვდილის შემთხვევისათვის თავისი
ქონება ან მისი ნაწილი ანდერძით დაუტოვოს ერთ ან რამდენიმე პირს, როგორც
მემკვიდრეთა წრიდან ისე გარეშე პირებსაც.
ანთოლოგია – შედგენილი ნაწარმოების – კრებულის ერთ-ერთი სახე, რომელშიც
მოთავსებულია სხვადასხვა ავტორების რჩეული ნაწარმოებები ან მათი ნაწყვეტები,
უმთავრესად ლექსები.
ანთროპომეტრია – ანთროპოლოგიური კვლევის მეთოდურ ხერხთა ერთობლიობა – ადამიანის
მთელი სხეულის და მისი ცალკეული ნაწილების გაზომვა, აღწერა და მათი ცვალებადობის
რაოდენობრივი დახასიათება. იგივეა, რაც ბერტილონაჟი.
ანიმალისტური ჟანრი – ცხოველთა გამოსახვა ქანდაკებას, ფერწერასა და გრაფიკაში.
ანიმაციური ფილმი – იხ. მულტიპლიკაციური ფილმი.
ანონიმ ავტორის საავტორო უფლების მოქმედების ვადა – იხ. საავტორო უფლების
მოქმედების სპეციალური ვადები.
ანონიმ ავტორის წარმომადგენელი – იხ. ავტორობის პრეზუმფცია.
ანონიმი – ნაწარმოების ავტორი, რომლის ვინაობაც არ არის ცნობილი. ანონიმი არის
ავტორი და არა ნაწარმოები, თუმცა ავტორის ვინაობა შეიძლება ცნობილი იყოს გარკვეული
წრისათვის.
ანონიმი სახელის უფლება – იხ. სახელის უფლება.
ანონიმური ნაწარმოები – ხელმოუწერელი, უსახელო, გამოუქვეყნებელი ნაწარმოები. ასეთ
ნაწარმოებს, როგორც წესი არ ახლავს ავტორის არც გვარი, არც ფსევდონიმი.
ანონსი – სპექტაკლის, კონცერტის ან სანახაობის წინასწარი განცხადება, რეკლამა ან
აფიშა, რომელიც დაწვრილებით ცნობებს არ შეიცავს.
ანოტაცია – გადამუშავებული ნაწარმოების ერთ-ერთი სახე, როდესაც გადმოცემულია
წიგნის, სტატიის ან მისთ. მოკლე შინაარსი ზოგადად, შეფასების დართვით ან უამისოდ.
ანსამბლი – 1. მუსიკალური ნაწარმოები შემსრულებელთა მცირე შემადგენლობისათვის;
ამგვარი მუს. ნაწარმოების შემსრულებელთა ჯგუფი. 2. მსახიობთა მწყობრი, შეთანხმებული
თამაში, რომელიც ექვემდებარება სპექტაკლის საერთო შემოქმედებით ამოცანას, მის
რიტმსა და განწყობილებას. 3. ნაწარმოების ყველა ნაწილის ჰარმონიული ურთიერთობა,
ერთიანობა, პროპორციულობა.
ანტიბიოტიკებზე გამოგონების ფორმულა – ნივთიერებაზე გამოგონების ფორმულის
შედგენისას, ანტიბიოტიკებისა და სხვა ნივთიერებების შემთხვევაში მოყვანილი უნდა
იყოს გამოყოფის წყარო (მიკროორგანიზმის შტამი ან უჯრედების კულტურა), მოლეკულის
შედგენილობა, მოლეკულური მასა, ნივთიერების ოპტიკური აქტივობა, სპექტრული ანალიზის
შედეგები, ნივთიერების ფერი და აგრეგატული მდგომარეობა, ხსნადობა და ა. შ.
ანტიდატირება – რაიმე დოკუმენტის გაცემა უკანა რიცხვით.
ანტიმონოპოლიური კანონმდებლობა – მონოპოლიის წინააღმდეგ მიმართული საკანონმდებლო
აქტები და ინსტიტუტები, რომლებიც უზრუნველყოფენ მომხმარებელთა დაცვას მწარმოებელთა
მონოპოლიისაგან. საქართველოში მიღებულ იქნა კანონი მონოპოლიური საქმიანობისა და
კონკურენციის შესახებ 1996 წლის 25 ივნისს.
ანტინომია – წინააღმდეგობა ორ კანონს შორის ან ერთი ნორმატიული აქტის ორ ნორმას
შორის, მიუხედავად იმისა, რომ ლოგიკური მტკიცებით თითოეული მათგანი ჭეშმარიტია.
პარადოქსი.
ანტიტრესტული კანონმდებლობა – ანტიმონოპოლიური კანონმდებლობის ნაირსახეობა. 1890 წ.
აშშ-ში მიღებული შერმანის კანონი, რომელიც კრძალავს ყველა ქმედებას, რომელიც
მიმართულია ვაჭრობის თავისუფლების შეზღუდვისაკენ, მონოპოლიის ფორმირებისაკენ და
სხვ. რაც ხელს უშლის თავისუფალ ვაჭრობასა და კონკურენციას.
ანტიფონი – საეკლესიო გალობის ფორმა. ანტიფონური საგალობლების კრებულს ეწოდება
ანტიფონარიუმი ან ანტიფონალი. ქართულში – ანტიფონი.
ანტიციპატია – 1. რაიმეს წინასწარ განჭვრეტა, გამოცნობა. 2. ამა თუ იმ მოვლენის
ვადაზე ადრე დადგომა; რაიმეს (მაგ., გადასახადის ადრეული გადახდა) ვადაზე ადრე
შესრულება.
ანტონიმი – სიტყვა, რომელსაც სხვა სიტყვის საპირისპირო მნიშვნელობა აქვს, მაგ.
კეთილი – ბოროტი.
ანტრეპრენიორი – კერძო პირი, მენეჯერი, რომელსაც აქვს თავისი თეატრი, ცირკი,
მსახიობთა დასი და ა. შ. და მართავს წარმოდგენებს, კონცერტებს და სხვ.
ანტრეპრიზა – თეატრის, ცირკის, მსახიობთა დასის და ა. შ. მესვეურობა კერძო პირის
მიერ.
ანუიტეტი – იხ. წლიური საფასური.
ანულირება – რაიმე აქტის, ხელშეკრულების ან უფლების უარყოფა, გაუქმება. იხ. მაგ.,
პატენტის გაუქმება.
ანჯანური დამწერლობა, მეტყველება – საიდუმლო დამწერლობა; საიდუმლო ზეპირი
მეჯტყველება.
აპატრიდი – პირი, რომელიც არ ითვლება არცერთი ქვეყნის მოქალაქედ. მოქალაქეობის
არმქონე პირი, ა. ვერ ისარგებლებს საკონვენციო პრიორიტეტით. აპოლიდი.
აპელანტი – ფიზიკური ან იურიდიული პირი, რომელსაც შეაქვს აპელაცია.
აპელაცია – 1. დადგენილების ან სხვა გადაწყვეტილების გასაჩივრება ზემდგომ ორგანოში
ან სასამართლოში. 2. საპატენტო უწყების გადაწყვეტილების გასაჩივრება. განმცხადებელს
შეუძლია აპელაციის შეტანა გადაწყვეტილების შესახებ და მოითხოვოს გადასინჯვა.
სააპელაციო უწყება თუ გადასინჯავს გადაწყვეტილებას განმცხადებლის სასარგებლოდ,
მაშინ საპატენტო უწყება ეთანხმება ამ გადაწყვეტილებას და აქვეყნებს ცნობებს ამის
შესახებ.
აპელირება – აპელაციის შეტანა.
აპლ – კომპიუტერული პროგრამირების ერთ-ერთი ენა.
აპლიკაცია – ნახატის, ორნამენტის შექმწყისხსადდსხვა ფერის ქაღალდის ან ქსოვილის
ნაჭრების დაწებებითფუ სჩვძძაცერებით.
აპოლიდი – იგივეა რაც აპატრიდი. ა პუბი!
აპოსტროფი – მძიმის მსგავსი სტრიქონზედა ნიშანი, რომელიც ისმება, ჩვეულებრივ,
გამოტოვებული ხმოვნის ადგილას. მაგ., Jeanne D’Arc (ნაცვლად de Arc-ისა). აქედან
ქართულშიც: ჟანა დ'არკი. ა. შეიძლება გამოყენებული იქნეს სასაქონლო ნიშანში
რეგისტრირებული ან საყოველთაოდ ცნობილი სასაქონლო ნიშნისაგან აპოსტროფით
განსხვავებული სასაქონლო ნიშანი არ რეგისტრირდება.
აპრობაცია – 1. დადასტურება, მოწონება წინასწარი შემოწმების შემდეგ 2.
სასოფლო-სამეურნეო კულტურების ნათესების გამოკვლევა საუკეთესო თესლის შესარჩევად.
არაგანსაკუთრებული ლიცენზია – იხ. ჩვეულებრივი ლიცენზია; მარტივი ლიცენზია.
არაეთიკური რეკლამა – რეკლამა, რომელიც შეიცავს ისეთ სიტყვიერ, ხმოვან, ვიზუალურ
ინფორმატიზსბირომ, “ეწინააღმდეგება ჰუმანიზმისა და მორალის ნორმებნიღშუურაცხყოფს
სახელმწიფო სიმბოლოებს და სხვ. ა. რ-ზს ანაცრცელება აკრძალულია.
არაკანონიერი მითვისება – 1. სხვისი კომერციული საიდუმლოების შეძენა იმ პირის მიერ,
რომელმაც იცოდა ან. ჰქონდა იმის საფუძველი, რომ სცოდნოდა ამ კომერციული
საიდუმლოების შეძენის შესახებ არაკანონიერი გზით. 2. სხვისი კომერციული
საიდუმლოების გახსნა ან გამოყენება ნებართვის გარეშე იმ პირის მიერ, რომელმაც: ა)
გამოიყენა არაკანონიერი გზები ამ კომერციული საიდუმლოს მოსაპოვებლად. ბ) კომერციული
საიდუმლიების გახსნის ან გამოყენების დროს იცოდა, რომ ამ საიდუმლოების შესახებ
ცნობები მიღებულ იქნა იმ პირისაგან რომელმაც გამოიყენა არაკანონიერი გზები ამ
საიდუმლოების შესაძენად. 3. მიიღო საიდუმლოება იმ გარემოებაში, რაც ავალდებულებდა
მას ამ ინფორმაციის საიდუმლოდ შენახვას ან ნაწილობრივ შენახვას მისი გამოყენების
დროს,