მოგზაურობა ტფილისის ტროტრუარზედ, სამარცხვინო ომი (მიმართვა რუს ადამიანებს)

არდაზიანი ლავრენტი

მოგზაურობა ტფილისის ტროტრუარზედ.

წყარო: ჟურნ. „ცისკარი“, 1862, № 7, გვ. 117-151.

არა მგონია იყოს კაცი, რომელსაც არა ჰქონდეს ყურები დაცქვეტილი და ენა გაჩარხული, რომ ან გაიგონოს, ან გადასცეს სხვა ახალი, ცოცხალ ცოცხალი რამ ამბავი, გინა იყოს სრულიად სიცრუე. ეს სენი სუფევს დედამიწაზედ კაცის დაბადებიდამ და კაცთან; მაგრამ ყველგან თანასწორათ არ მოქმედებს: ველურს და გაუნათლებელ ხალხს აგრე რიგათ არ სწყალობს, როგორათაც განათლებულსა, უკანასკნელს შეეპარება გულღვიძლებში, სძლევს და იმონებს. ათინელთა თვის ის დღე დაკარგული იყო, როდესაც ახალს ამბავს არ შაიტყობდნენ. რავდენიც ევროპა ნათლდება,იმდენი უფრო ეს სენიც მას უძლიერდება. ევროპიულნი აღარ დასჯერდნენ შინაურს ახალ ამბებს; იმათ ასურვეს რომ მსწრაფლი ყოველ დღე ცალკე დილით, ცალკე საღამოს შაეტყოთ ახალი, ამბები უცხო ქვეყნებისაცა, ამისათვის მოიგონეს წიგნის ბეჭდვა, და ახალი ამბების გადასაცემათ გაზეთები, რომელნიც დღითი დღე მრავლდებიან, და რომ გაზეთები დაუყოვნებლივ მიუვიდოდესთ, მოიგონეს კურიერები, ორთქლით მოსიარულე ხომალდები, რკინის გზები, შემდეგ ამასაც არდასჯერედნ: მოიგონეს ტელეგრაფი. რომელიც ათ მინუტს მოგირბენინებს შორის ქვეყნებიდამ ახალ ანბავსა. ნუ იფიქრებთ, პარიჟის და ლონდონის ბულვარებზე და ტროტუარებზე ხალხი დადიოდეს ახალი ამბავის შესატყობლად. არა, იქ გუშინ საღამოს რაც მოხდა იციან დღეს დილით მანამ გამოვლენ კარზე, და რაც დღეს დილით მოხდება, იციან დღესვე საღამოს გაზეთებით.

საქართველო არა ყოფილა ისე განთლებული, როგორათაც იყო უწინ ათინა და აწინდელ დროს არის ევროპა. მაგრამ კურთხეული ზემოხსენებული სენი (როდის გაძლიერდა ჩვენში? — იქნება მეთორმეტე საუკუნიდამ?!) შეჰპარვია ქართველების თირკმელებსაც და დაუმონებია ჩვენი მამაპაპანი როგორათაც ათინელნი და ევროპიელნი.

ძველ დროს არ იყო — არცკი ეხლა, ჩვენ შესარცხვენელად, გახლავს გაზეთები; მაგრამ ქართველებს არა დროს არ მოკლებიათ ახალი ამბები: უძებნიათ და უპოვნიათ. დაბეჭდილ გაზეთების მაგიერ იყო სიტყვიერი გაზეთები. ტფილისი, საქართველოს დედა ქალაქი გადასცემდა ყოველ მხარეს ახალ ამბებს; თვით ტფილისში გაიხმოდა ამბები სალაყბო მეიდნიდამ. აქ შეიყრებოდნენ, აქ შაიტყობდნენ ერთმანეთისაგან ქვეყნის ოთხს კუთხეს ვინ როგორ იყო, სად რა მოხდა; თვითქმის მეფის დარბაზის საპოლიტიკო საიდუმლოებსაცკი ნამდვილებს თუ გადაკეთებულებს გამოიტანდნენ, გამოიკვლევდნენ, მოიწონებდნენ ანუ დაიწუნებდნენ. ეს ახალი ამბები და საიდუმლოები გინა ყოფილიყვნენ სრულიად სიცრუე, თავს არავის ატკივებდნენ. ამიტომ რომ იმათი სინამდვილეობა არ უნდოდა შეტყოთ, არც საჭირო იყო: სურვილი მოიკლეს, ახალი ამბები ხომ შეიტყეს, გათავდა, სინამდვილე იმათი გამოჩნდებოდა თავის თავათ დროებით! სალაყბოდამ გაიფინებოდა ახალი ამბავი მთელს ქალაქშია. უნდა გენახათ როგორითაც იმავე დღეს, ანუ მეორე დღეს, დილით ადრე, მოხუცი დედაკაცი მიძვრებოდა მეზობლისას ახალ ამბავს სათქმელად, როგორათაც მრუნდათ გაგონილს სიცრუვეს, ანუ მართლს ამბავსა, ენაწულიანებით დაწმახნავდა, გადააბრუნებდა, თავისით კიდევ დაუმატებდა და იტყოდა ასეთ სიცრუვეს, რომელიც ჯერ არავის გაეგონა! ესეც კიდევ ახალი ამბავი!... ამ სახით, დაიბადებოდა ერთის ახალის ამბავიდამ მეორე, მეორედამ მესამე, მესამიდამ მეოთხე... ხალხს გულითადი სურვილი თთქმის ყოველდღე, ყოველ საათს უღსრულდებოდათ! ნუ განვკიცხავთ წინაპართა: ჩვენ დროს საქართველოში, ნამეტნავად ტფილისში, უარესობაა! მაგრამ რათ გიკვირთ ჩვენი! ევროპიის გაზეთები ყველას ასიამოვნებენ თუმცა აგრე რიგათ მართალს არ მოგითხრობენ.

აწინდელ ქართველებს თუ არ გარდამეტებით, მამაპაპათზედ ნაკლები არა სწყურისთ შეტყობა ახალ ამბებისა. რა საცოდაობას ნახავთ, თუ გათენდა და დაღამდა იმ დღეს ქალმა ახალი ამბავი არ გაიგონა! თქვენ ნახავთ ქალს მოწყენილსა, რომელიც დრტვინავს ყმაწლ კაცებზედ ამიტომ, რომ არც ერთმა იმათგანმა ახალის ამბავით არ ასიამოვნა. რომელს სახლშიაც გნებავსთ მიბძანდით, თქვენ ნახავთ შემდეგ სცენას: მოვიზიტე ქალი მობძანდა ფაეტონით, კარგა ჩაცმული. შემდეგ მოკითხავს, პირველი სიტყვა იქმნება უთუოთ შესახებ ახალამბებისა: «ახალი ანბავი ხომ არ მოგხსენებიათრა?“ ჰკითხავს სახლა პატრონი. „არა, თქვენმა მზემ! გუშინდელი და დღევანდელი დღე, სწორეთ მოგასხენო, მოწყენილი გახლავარ! „რა უბედურობაა! ერთი ქართული გაზეთი არა გვაქვს! მთელმა განათლებულმა ქვეყანამ შეიგნო საჭიროება და სარგებლობა გაზეთის, ჩვენკი, ჩვენ, არ იქნა ვერ შევიგნეთ!“

— არ მიეტევებათ; თქვენმა სიცოცხლემ, უპასუხებს მოვიზიტე, ჩვენს ყმალვილებსა! მაშ რისთვის გავზარდეთ უმაღლეს სასწავლებლებში; რათ მოვითმინეთ მრავალი მწუხარება იმათის მოშორებით. უნაყოფო ხეები არიან! ლაპარკი დიდდიდი აქვთ, საქმით კი ჩხირის გადაბრუნებაც არ შეუძლიანთ! ვინ უგუნური იტყვის რომ ისინი არ იყვნენ მეცნიერნი, მაგრამ რადგანც უნაყოფოა მათი მეცნიერება, ამიტომაც ხალხი ამბობს „ფრანტობის მეტი არა უსწავლიათრაო.“

— რას მიბძანებთ ქალო! მიუგებს სახლის პატრონი: გაზეთის გამოცემას ღონისძიება უნდა. განა არ მოგეხსენებათ ქართულის ჯიბე ყოველთის ცარიელია, „თქვენ არ მამიკვდეთ აგრე არ იყოს. თუკი უბრალო ნივთებისათს, ანუ ლოტოსათვის გვაქს ფული, ნუთუ ხუთს მანათს ან ერთ თუმანსა, გინა ორთუმანსაც ვერ მოვახერხებთ ჟურნალებისათს და გაზეთებისთვის! არა, საზოგადოობა დამნაშავე არ არის; ჩვენი ჰაერში მომფრინო მცონარების მცონარების მოყვარენი არიან დამნაშავე! — „აი, ახლა გამოგვიჩნდება, ქალო! ჭუუ. ავჭავაძე და კერესელიძე ცდილობენ კარგი ჟურნალები გამოსცენ— გნახავთ რავდენი ხელის მომწერები ეყოლებათ! ორნივე უნდა შევიმაგროთ, თორემ თუ ერთ ერთი იმათგანი დაეცა, — დაეცემა უთუოთ ჩვენის მიზეზით, მაშინ ქართული ლიტერატურა წარმატებას ვეღარა ჰპოებს“...

ეხლაცა, როგორც უწინ, უქონლობის გამო დაბეჭდილის გაზეთისა, ახალ ამბებს შავიტყობთ ხოლმე სიტყვიერის გაზეთითა. ეს ამბები გამოიჩიკებიან ტფილისის ტროტუარზედ; გამომჩეკნიც გახლავან ისინი, ვინც უფრო ხშირათ ბუდარაობენ მუნ, ესე იგი: ცრუ მეცნიერები, სულელ მეცნიერები, გამოუსვლელნი და იმათი ტაკიმასხარები; ეს ხალხი სტკეპნის და სცვეთავს თავს ტროტრუარსა, ყურებს გაგიჭედავ ყოველ გვარ სიცრუითა, ყოველ გვარ მკვეხარაობითა, განკიცხვითა, სხვაზედ დაცინვითა, თუმცა თვითონ არიან სასაცილო და ამას ვერა ხედვენ. ამათგან გაიგონებთ, ვითამც ევროპიიდამ მოსწერეს იმათ მსწავლულებთან მიწერმოწერა აქვსთ; მეკი დაგარწმუნებთ რომ არც ერთი მსწავლული არასა სწერს იმათ, როგორათაც მე არ მწერენ, არც იცნობენ, როგორათაც მე არ მიცნობენ არც იმათი სახელი გაუგონიათ, როგორათაც ჩემი სახელი არ გაუგონიათ. მაგრამ ტროტრუარზედვე ნახავთ ჭკვიან და დარბაისელ ხალხსაცა, კარგა განვითარებულს. ამათგან მრავალს ნამდვილს ახალი ანბავს შაიტყობთ, მრავალს ისწავლით. იქვე ნახავთ ჩინოვნიკებს. ამათგან გაიგებთ სადრა მამხდარა, ვის რა უმოქმედია და რა უთქვამს; გაიგებთ რომელ სასამართლოში როგორ გარდუწყვეტიათ საქმე, სამართალიანათ თუ უსამართლოთ; შაიტყობთ ახალ გამოსულ სჯულებისა, მთავრობის განკარგულებასა, ჩინოვნიკების გამოცვლასა და განწესებასა. ტროტრუარზედ კიდევ ნახავთ სხვა ხალხსაც სხვა და სხვა ხელოვნებისას, გარდა ახალ ამბების, ტროტუარზედ იცნობთ კაცსა, ამიტომაც გირჩევ, მკითხველო, კვირაში ერთხელ მაინც ორიოდე საათი დაჰყოთ ტროტუარზედ, და თუ გსურს ახალი ამბავი ჩქარა შეიტუოთ, უნდა გაისარჯნეთ და ყოველ დღე გაბძანდეთ ტროტუარისკენ, თორემ, თუ შინ დარჩით, და ახალ ამბავის შემომტანიც არავინ გაგიჩნდა, თქვენამდინ ახალი ამბავი გვიანღა მოასწევს.

სწორეთ ასე მომივიდა მე. ამის წინათ შემემთხვა გარემოება, რომელმაც ორიოდე დღე შინ დამამწყვდია შეუძლებლობის გამო გაზეთი „კავკაზი“ არ მამდის; მეზობლებს შეეძლოთ ჩემ ტყვეობაში მოეხედათ ჩემთვის და ახლის ამბებით ესიამოვნებინათ, მაგრამ ისინი მე არ მწყალობენ; არც მცნობებმა და მეგობრებმა მამხედეს. ქვეყნისა არა ვიცოდირა და ვიყავ საცოდავ მდგომარეობაში. ბოლოს როგორც იყო ჩემს დამატევევებელ გარემოებას თავი გამოვაცალე და გავემგზაარე ტროტუარისკენ. გზაზე შევხვდი ორ პირსა. ამათ მიაქციეს ჩემი ყურადღება თავისზედ და ნამეტნავათ ტროტუარზე მყოფ ხალხზედ; იქამდინ მიმიზიდეს, რო ახალი ამბები სრულიად დამავიწყეს და მე ვცდილობდი არც ერთი სიტყვა, არც მოქმედება ამათი არ ამცდენოდა. აქ გადავსცემ მკითხველსა რაცა ვნახე და რაც გავიგონე ტროტუარზედ გარდა ახალ ამბებისა, რადგანც ეს ამბები მე გამიგონია, კიდეც დაძველდნენ.

I.

სივრცე საშუალ შტაფისა და ტროტუარისა.

ქალაქის ბიჭი, თექვსმეტის წლისა, რომელსაც აცვია დაგლეჯილი დიმიკიტონის კაბა და უჭირავს მკლავით კალათა ლიმონებითა, აპელსინებითა, მიდის შტაფის წინ ტროტუარისაკენ და მღერის:

 

ქალო ხაბარდიანო,

გაქვს და გიხარიანო,

ხაბარდა რომ გაგიცვდება...“

აბა რას ვანბობ! ამის მთქმელს ასეკი არ უნდა ეთქო, აი როგორ უნდა ეთქო:

« ქალო ხაბარდიანო,

გაქვს და გიხარიანო,

ქმარი თუმცა გიკოტრდება.

მაინც შენკი გელხინება!...“

საწყალი ქმრები ცოლების ხელში! რა მებრალებიან! ცოლებსკი აინუმში არ მოსდით, ოღონცკი თვითან იფრანტონ, რას დაზდევენ თუ ქმრები არ იფრანტებენ. მართლაც, ყველგან ქალები არიან, სულ ისინი ფრანტობენ, ვაჟკაცებიკი ბანს უკან და კარს უკან. თუ სადმე არის შეყრილობა, იცოდეთ ქალების წვეულებაა. ვინ მიიწვია?— ქალმა. ხარჯი ვისია — ქრმისა. თვითან ქმარი სად არის? — ლაქიის თანამდებობას აღსრულებს, და ამბობს თავისს გულში: მგელმა თხა, თხამ ვენახი შეჭამა.

ქალო ხაბარდინო,

გაქვს და გიხარიანო,

შენს ოჯახს დასცემ, დაამხობ,

ვაჭრებკი ჯიბეს აუვსებ“.

აი თუ ვაჭრებს უხარიანთ! ვიანგარიშოთ: ოცი ათასი ქალი აღარ არის! ოცი ათსი ხაბარდა! ეს თქვენი უკანასკნელი ექვსი ათასი თუმანი; ახლა იანგარიშეთ ქინძისთავიდამ პოლსაპოშკამდინ, ისიც რამდენიმე ხელი — უჰ! ვინ დათვლის რავდენი ფული გროვდება! გაიხარეთ გაჭრებო! სურვილი თქვენი აღგისრულდათ! მაიგეთ, აავსეთ სარდაფები ქარქვეტითა. კომბოსტოს წნილითა. ქალებმა კი არა, თქვენ უნდა ილხინოთ, ილხინეთ და იმღერეთ:

 

„ქალი ხაბარდიანო

შენ ნე გიხარიანო,

შენის ქმრის ნაწოვნადაგი

გადმოვიდა ჩემ ჯიბეში“.

ნასწავლი ფრანტი. (დაუახლოვდება ქალაქის ბიჭს.) ბარაქალა ჩემო სოსიკო, ბარაქალა! შენ მაინც თქვი ჩვენ რო არას გვათქმევინებენ. მხოლოთ ერთი რამ შეგცდა: ვაჟკაცებიც ბევრნი ფრასტობენ.

ქალაქის ბიჭი ძალიან ცოტა. ათზე ანუ ოცზე მეტი არ მეგულება; მაგრამ ვსთქვათ ასი, თუნდ ორასი, თუნდ კიდევ სამასი.

ნასწავლი ფრანტი. მაგდენიკი არ იქნება.

ქალაქის ბიჭი. ვჰსთქვათ სამასი, თუმცა არც ამის მეოცედია; მაინც სად სამასი სად ოცი ათასი.

ნასწავლი ფრანტი. მართალია, — აბა, სოსიკო, პირობაზე როგორ ხარ? დღეს შეიძლება დაგერივნეთ ტროტუარელებს? ბევრზე გულმოსული ვარ; მინდა დავანახვო ან თვითან რანი ბძანდებიან და ან ხალხს როგორ მიაჩნიათ ისინი. დროა, პედანტებს, (*) ცრუ მსწავლულებს, ცრუ განათლებულებს პირბადე ავხადოთ. ვითამ კის ატყუებენ! ჩვენ გვინდანან ნამდვილი განათლებულები.

(*) პედანტს ეტყვიან კაცსა, რომელიც თავის თავზე ბევრსა ფიქრობს.

ქალაქის ბიჭი. მე რა ვარ, რა შემიძლიან, რა ვიცი...

ნასწავლი ფრანტი. მე ვჯერვარ შენს ბუნებით ჭკუას. თუმცა პატარა ხარ, მაგრამ ჩემი სურვილია, რომ პატარებმაც ხან და ხან სთქვან რამე.

ქალაქის ბიჭი. დიდს ვალსა მდებთ და მე უნდა მოგახსენო, ჩემი საქმე არ არის, ამიტომ არ არის ჩემი საქმე, რომ რიგიანს რასმე ვერ მოვახერხებ.

ნასწავლი ფრანტი. შენ საკბილოს კიდევ იპოვი. არა გაქუს გამბედაობა თორე... . გაბედე. შენ არა ხარ ხოლმე ამვლელს და ჩამამვლელს რომ გაჰკენწლამ.

ქალაქის ბიჭი. ახმახის ჯავრი მჭირს; დიდიხანია მინდა დავეძგერო, მაგრამ ის სპილოა მე გოშია; მეშინიან.

ნასწავლი ფრანტი. ნუ გეშინიან; ბუზსაც ვერავინ აგიფრენს: მე შენთანა ვარ.

ქალაქის ბიჭი. მითამ მე რა საჭირო ვარ, თქვენ უფრო...

ნასწავლი ფრანტი. მე მინდა შენ იყო.

ქალაქის ბიჭი როგორ და ვისით დავიწყო?

ნასწავლი ფრანტი. ვისიც ჭკუა არ მოგეწონოს, ისი აიგდე მასხარათ.

ქალაქის ბიჭი. ეგ ხომ ჩუნი ხელობაა. ბატონი ბძანდებით, გაიხლები, ვეცდები ვემსახურო თქვენ სურვილს.

ნასწავლი ფრანტი. სოსიკო! ერთი მითხარი, ახმახის ჯავრი რათა გჭირს?

ქალაქის ბიჭი. ცეტია როგორც თხა: ქვებუდანია როგორც გველი; ბოროტია როგორც ყვავი; ბაქია როგორტ კაჭკაჭი; ბევრს ფიქრობს თავის თავზე გამოოდისკი, რომ ისე მეცნიერია როგორც თუთიყუში.

ნასწავლი ფრანტი. გულმეცნიერი ყოფილხარ, სოსიკო. ახმახი სწორეთ აგეთია. ამასთან, არ შეგინიშნავს როგორც ასმახი. როდესაც აედევნება რომელიმე მოდიდო გვამსა აქათ იქით ხშირათ იცქიტება ხოლმე და ეძებს მცნობებს, რომელთაც უნდა დაენახოს და შური ჩაუგდოს, რომ ისიც სეირნობს მაღალ შობილთან, ანუ აღმატებულთან? ისკი არ იცის უბედურმა, ხონთქართანაც რო იაროს, იმას მაშინაც კაცათ არავინ ჩააგდებს,..

 

II.

პირველი სკამი ტროტუარზე.

სკამზედ სხედან ორი მეგრელი. მესამე მოდის ზევი-დამ, რა დაინახვენ ერთმანეთს ორი მეგრელი წამოდგებიან, მიეგებებიან მომავალს, ხელს ჩამოართმევენ, მაგრათ მოუჭერენ და დიდხანს რაც ძალი და ღონე აქვსთ აქანქარებენ, სიცილით და მოუწყვეტელ თავის დაკვრით.

1-ლი მეგრელი. ახხ! მოიი პოშტენნიე.

მე-2 მეგრელი. ნაშიი ვამშმ პოშტენნიე.

მე–3 მეგრელი. ახხხ! მოიიი პოშტენნიე; კაკკჰ ვაშიი ზდოროვიიე?

1 მეგრელი. სლავა ბოლუუ. კაკგ ვაშიი ზდოროვიე? მე–9 მეგრელი. ბლაგოდარუუ, ბრატტ. კაკ ვაშიი ზდოროვიიე?

მე–3 მეგრელი. პოო მილოოსტიი ბოჟიი იაჰ ზდოროვვ!

შე–2 მეგრული. ნუუ, ბრატიიც, ვასილიი ვიი ზაროვიი?

1 მეგრელი. ახხ, მოიი ლუბეზნიი, კაკკჰ პროვადიშშ ვრემა.

მე–ს მეგრელი. ნიჩეღოო, ხორაშოო როვადიმმ გრემი. 4 ვიი კატკა პროვადიშ გრემიი.

1-ლი მეგრელი. ტაკკ, არც კარგა არც ავათ.

მე-2 მეგრელი, ია ნემნოღა ხორაშოო,

მე-3 მეგრელი. (კარგა ხანს რაღასაც ფიქრობს და ძლივს მოიგონებს) ვაი ზაჩიმმ ნა ტროტუარრ, დელაა ნეტუუ ვამმ?

1 მეგრელი. მოი ბარინნ პუშოლლ ნა კოჯორი. მე–3 მეგრელი. მოი ბარინნ და ადინნ ჟენშინაა, უი, უი, უი, გაგვ ხორაშო ჟენშინა! უშოლ ნა მარტკობბ. მე–ს მეგრელი. აა მოიი ბარინნ აბედილლ დომ და უშოლლ... მინდორში, რუჟიი ვოზმილლ, საჩიტტ ... დახოცოს მწერები.

1-ლი მეგრელი. (მესამე მეგრელს) ტვოიი ბარინნ მნოღა, მნოღაა, გოლოვა მწყრები. ჰი, ჰი. ჰი!

მე-2 მეგრული მოიი ბარინნ. პრავდა, ცეტია, მნეე შტოო! ჟალოვანია მნნე ხოროშშ, და ეშჩეე ხაბარაა.

მე-2 მეგრული. აა მოიი ბარინნ ტაკოიი უმ–უმ–უმ.. მაგარია.

ქალაქის ბიჭი. ყმაწვილებო, კარგი ლიმონები, აპელსინები, სპიჩკა.

მე-9 მუგრული. (მრისხანებით) ნნენადა. ქალაქის ბიჭი არ შორდება )

1-ლი მეგრელი. შტოო ტებეე ნნუჟნა. სსტუპაი. (ქალაქის ბიჭი უყურებს მათ დამცინელის სახით.)

მე-3 მეგრელი, აიდა, აიდა (ხელს აუქნევს), სსტუპაი, სსტუპაი.

ქალაქის ბიჭი. ღმერთს გეფიცებით, თქვენ მაგიერ მე მრცხვენიან. ჯერ რუსული უნდა ისწავლოთ, მერე ილაპარაკოთ. თუ არა იოტის ოდენი არ იცითრა რუსული, და ხმა მაღლა, ტროტუარზე ღრიალებთ ასეთის უმგზავსოს რუსულის ენით, რომელიც, არ ვიტყვი რუსებსა, მეცკი შემზარავს.

მეორე მეგრული. ახხ, ტიი პადლეცც!

მესამე მეგრელი. ()გამოუდგება საცემრად) იაა ტებე დამმ; მაშენიკკ.

ქალაქის ბიჭი, (ამაყად დაუდგება) როგორ შეგიძლიან მცემო! გაბრუნდი, თავს პატივი დაიდე. წადით იქურდეთ; რა თქვენი საქმეა ტროტუარზე მუსაიფობა, (სამნივე მეგრელები მისცვივდებიან საცემრად.)

ნასწავლი ფრანტი. წყნარა, წყნარა! ნუ ისჯებით...

III.

სივრცე საშუალ პირველის და მეორის სკამებისა.

რავდენიმე ყმაწვილკაცები გაუვლიან ხარხარათ პეტრე ურცხვაძესა, რომელსაც შამოეყრება დავით დარბაისლოვი.

 

ურცხვაძე. ჩემო დავით, ჩემო დავით!

დარბაისლოვი. რას რას მიბძანებ, ჩემო პეტრე.

ურცხვაძე. რა დაგემართა, ისწავლე, ისწავლე, დაბერდი და ვერა ისწავლერა.

დარბაისლოვი. რა გაეწყობა; უნდა ვიყო უსწავლელი.

ურცხვაძე. მე იმას გეუბნები. რომ სიპატარითვე აქამდინ სწავლობდი და ვერ მახვდი ერთ საკრვირველს ადვილ საშუალებასა, რომლით შეასრულებდი შენ სწავლას რავდენიმე დღეს.

დარბაისლოვი. ეგ რა საშულობაა?

ურცხვაძე ჰა, ჰა, ჰა! გამოიცანი.

დარბაისლოვი. ვერ გამოვიცნობ; კეტითაც რო თავში მცემო.

ურცხვაძე. წვერი გამოუშვი და იმავ წამს გამეცნიერდები, ყოველივე გეცოდინება.

დარბაისლოგი. სრულიად არ მეყურება, რას ანბობ.

ურცხვაძე. მიუხდომელი რა არის აქა! წვერი გამოუში იმეთქი; წვერი ხომ იცი რაც არის; გამოშვებაც იცი რაც არის.

დარბაისლოვი. სიტყვები მეყურება, მაგრამ ამ სიტყვების აზრი ვერ შემიტყვია. რაზე ამბობ მაგასა?

ურცხვაძე. ეხლანდელი ყმაწვლკაცები მიდიან პეტერბუგს, მიიხედვენ, მოიხედუნ, წვერს გამოუშეებენ და წამოვლენ. ეს ის არის: სასწავლებელი დაასრულეს, ყველა ისწავლეს, გოგრა, სიბრძნით აივსეს! ჰა, ჰა, ჰა!

დარბაისლოვი. მაინც კიდევ არ მეყურება: წვერს რო გამოუშვებენ მაშინ მეცნიერდებიან, თუ ჯერ სწავლობენ, მერე, მოდის მიხედულობით წერს იშვებენ. დაგიკარგავს. თუ წურს გამოიშვებენ, ეგ ის არის, ყველა ისწავლეს, რაღათ უნდათ შეასრულონ სწავლა.

დარბაისლოვი. ჰოო, ჰოო! მაშ შენი სიტყვით თათრები და ურიები სულ მსწავლულები არიან.

ურცხვაძე. მაინც კიდევ არ გეყურება ჩემი ირონია, რას გამოშტერებულხარ!

დარბაისლოვი. მართლა კი თავი ნუ მოგაქვს; მესმის, კარგა მესმის, მაგრამ სწორე უნდა გითხრა, შენ სტყუი. ჩვენი ყმაწვილკაცები მისდევვნ მხოლოთ მოდასა. ჩემ დროს ყველა იპარსავდა ულვაშებსა და წვერსა მეც ავყევ სხვასა და აი, როგორც ვხედავ, ჩემ პირზე არც არის ულვაშები, არც ბაკენბარდები, არც წვერი; — ასე დავეჩვიე და აღარც მინდა მივყვე მოდებსა. თვითან შენ გადმოიტანე სასაცილო ბაკემბარდები, და ვერ მოგიპარსავს, რადგანც დაჩვეულხარ, ან მიგაჩნია კარგ რამედ. მე და შენ ძველ დროს ცნებებისანი ვართ, რუტინოსტები, ყმაწვილკაცებიკი ახლანდელის დროს ცნებებისა არიან. კიდევ გეტყვი, წვერი მოდაა და არა მგონია იმათ სწავლა იმოდენი არ მიეღოთ, რავდენიც ნიჭი აქვსთ; ამასაცკი გეტყვი, რომ ჩვენზე ნაკლები სწავლა არ ექმნებათ.

ურცხვაძე. ეხლა ის დროა, თუ რომ იმათ იცოდნენ მცირედი მაინცა უთუოთ დასწერდნენ რასმეს, ჯერ არა დაუწერიათრა; მაშასადამე არა იციანრა.

დარბაისლოვი. დამავიწყდა, რა ჰქვიან მაგ სილლოგიზმსა!

ურცხვაძე. იწუნებ თუ ჩემ სილლოგიზმსა! სწავლა საქმით უნდა დამტკიცდეს.

მსწავლულები: მოხარულნი ვართო, რომ უკანასკნელ საქართულოშიც გამობრწყინდიო. შენ (ესე იგი მე) და ანათებო. დაბნელებულს აზიას მეცნიერების ბრწყინვალე სხივით. შენი (ესე იგი ჩემი) უკანასკნელი თხზულება * გაძლევსო უფლებასა შეირაცხოვო (ესე იგი მე შევირან ცხო) ევროპიის მეცნიერთა შორის.» ჩემ სილლოგიზმია და ბაგემბარდებსაII » ახლაც დაიწუნებ

დარბაისლოვი. ეგ რომელი მეცნიერები გწერენ? ურცხვაძე. გოტლიბ შტერნი ფრანკფურტიდამ, იოღან კლეინ ფიხტე ბერლინიდამ და მარტინ შაბღაუზენ

ლეიფციღიდამ.

დარბაისლოვი. ეხლანდელ გერმანიის გამოჩინებულ მსწავლულებს თვითქმის უველას ვიცნობ, და იმათ შორის არა სჩანან შენგან მოხსენებული მეცნიერები!

(ურცხვაძე აილანძა).

ქალაქის ბიჭი. ბატონებო, კარგი ლიმონები, პელსინები, პაჩკა.

ურცხვაძე. რას დაეხეტები ლიმონებით შე უმზგავსო, შე უგუნურო, შე უბედურო! ჭეშმარიტათ საზიზღარნი არიან გლეხები, რომელთაც იოტისოდენი ჭკუა არა გაქვსი. წადი იმუშავე, ტალახი ზილე და პური ისე ჭამე.

ქალაქის ბიჭი. გუშინ ერთმა ნასწავლმა ყმაწვილმა კაცმა მითხრა: ვიღაცა მეცნიერს (!!) უთქვამს: „ღმერთმა წაართო კაცსა ჭეშმარიტება, რომელიც დაამსხვრია მრავალ ნაჭრად, და განაბნივა მთელს ქვეყანათა ზედა და უბძანოს კაცსა: ეს ნაჭრები შეკრიბეო“. ამ ბრანების გამო, მეცნიერები თურმე დაეხეტებიან ტყეში და ღრეში, რომ იპოვონ ჭეშმარიტების ნამტვრევები. თუ ეს მართალია, სწორე უნდა მოგახსენოთ, მეცნიერები თვითან ყოფილან ჭეშმარიტების ნამტვრევები და საჭიროა სხვამ ისინი შეკრიბოს და ერთ ჭკუაზედ დააყენოს. ამ სიტუსთვის ნუ გამიწურებით: ერთი ჭეშმარიტების ნატეხთაგანი არის ისიც, რომ მეცნიერმა უნდა შეიბრალოს, შეიყვაროს გლეხი კაცი, ასწავლოს მას, და არ დატუქსოს, არ გალანძღოს და არ შეურაცხჰყოს, როგორც მაგალითად, თქვენ ეხლა ინებეთ. (მირბის.)

შორიდამ მოისმის ღაღადისი, ტაშისკვრით: .

ბრავო, ბრავო, ბრავო!“...

 

IV.

მეორე სკაში.

 

სკამზე სხედან სამსახურში დაბერებულები და სამსასურიდამ გამოსულები: პაფნუტი პახომიჩ ველიკოუმოვი და აპოლონ ტარასოკიჩ ოსტროუმოვი. ორივე სუქან, გასქელებულან, სპირტით გაჟივებულან. — აივლიან რავდენიმე ყმაწვილ კაცები, ფრანტები.

ველიკოუმოვი. (ყმაწვილ კაცები რო გაივლიან) ხედავ, აპოლონ ტარასოვიჩ, აზია როგორ განათლდა!

ოსტროუმოვი. ვხედავ, ვხედავ, პაკნუტი პახომიჩ,ო, ვხედავ!

ველიკოუმოვი. ჩვენ რო გადმოვედით რა ხალხი იყო, და ეხლა ხედავ რანი არიან!

ოსტროუმოვი. გხედავ, პაფნუტი პახომიჩ, კხედავ, ოქ ღმერთო ჩემო!

ველიკოუმოვი. რუსული ანდაზა იტყვის: დათესს ხორბარლსა პური ამოვაო.

ოსტროუმოვი. დიდი ჭეშმარიტებაა! ოჰ, ოჰ! ნამდვილიაეგ ანდაზა! რომელმა ჭკუამ მოიგონა!

ველიკოუმოვი. ჩვენ. ჩვენ. მე და შენ. და რავდენიმე სხვამ, რომელნიც ჩვენთან გადმოვიდნენ, და დავთესეთ პური და ამოვიდა პური.

ოსტროუმოვი. დიაღ, სწორეთ ეგრეა. ჩვენი ღვაწლი არ დაშთა უნაყოფოდ.

გულიკოუმოვი. გახსოვს ჩვენ რო გადმოვედით რანი იყვნენ ქართველები!

ოსტროუმოვი. ძლიერ, ძლიერ მახსოვს! განაღა შეიძლება არ დამახსოვდეს!

ველიკოუმოვი. ეხლა, ეხლანდელი ყმაწლკაცები შეაფარდე ძველებთან — ოჰ, ღმერთო ჩემო, რა ვრცელი სივრცე ძევს მათ შორის!

ოსტროუმოვი. დიაღ ვრცელი, დიაღ დიდი, გაუზომელი, უფსკრული!

ველიკოუმოვი. ჩვენ რო გადმოვედით წერა, კითხვა არავინ იცოდა, ეხლა, ეხლა? ფრანციცულსაცკი კითხულობენ, ფრანციცულათ ლაპარაკობენ. ტანცაობენ, ტლინკაობენ, ცხოვრებენ, იცმენ, ჭამენ, წვერსაცკი იშვებენ.

ოსტროუმოვი. სჯულები? სჯულები ვინ იცოდა! ესლა კი, მიიხედე-მოიხედე, ყველა ქუჩის ბიჭმაცკი იცის სჯულები.

ველიკოუმოვი. ახლა თქვი არზის წერა, ჩვენ ბანს უკან და კარს უკან. არ დაიჯერებ. ჩვენ დაწერილს აღარავინ ენდობა, არცკი მოსწონთ ჩვენი დაწერილი არზები!

ოსტროუმოვი. ოჰ. უმადლო, წყეულო აზია!

ველიკოუმოვი. ჩვენ რო არ გადმოვსულვიყავით, განა ასე განათლდებოდა აზია!

ოსტროუმოვი. ბარბაროზათ დარჩებოდნენ!

ველიკოუმოვი. ეგ დიახ მახვილ გონებიანათა თქვით აპოლონ ტარასოვიჩ! დიაღ, ბარბაროზათ დარჩებოდნენ. მაგრამ ჩვენ დათესილში მაინც კიდევ ძველი ღვარძლი ვერ ამოვარდა. აზია ისევ სჭამს ხელით, ბოზაბაშს სჭამენ ხელით, საშა, ბარბაროზულ საჭმელს — სჭამენ გელით, ფლავს სჭამენ ხელით, შემწვარს სჭამენ ხელით, ყველას ხელით სჭამენ.

ოსტროუმოვი. ეგ ის არის, რომ აზიას ჯერ გემოვნება არ გასჩენია. ოჰ, ჩვენი შჩი, ბორშჩი, ქაშა, სალიანკა, ვინიგრეტი! აი სულელი აზია! ევროპიის გემოვნებას ვერ შეეჩვია!

ველიკოუმოვი. იმათი ქალები უფრო განათლდნენ. სიტყვას არ იტყვიან, რომ რუსული არ შეჩხირონ; აღარც სცხვენიანთ, აღარც მორიდება აქვსთ; სწორეთ როგორც ჩვენი ქალები ისე იქცევიან და ბედნიერად, განათლებულად ხადიან თავიანთ თავს, რომ ისე იქცევიან.

ოსტროუმოვი. სულკი. ჩვენა ვართ ამათი განმანათლებელი.

ველიკოუმოვი. ჩემი მშობელი ქვეყანა დავტოვე და შევსწირე ჩემი ცხოვრება აზიასა, გამენათლებინა.

ოსტროუმოვი. ეხლაც იმიტომ არ მივდივართ ჩვენ მშობელ ქვეყანაში, რომ შევიმაგროთ აქ განათლება.

ქალაქის ბიჭი, ხაროში ლიმონი, აპელსინი, სპიჩკი, გოსპოდა!

ოსტროუმოვი და ველიკოუმოვი. უბირაისი, დურაკ!

ქალაქის ბიჭი. (მღერით მიდის) სხვათა მაზიარებელი მოკვდა თვითან უზიარებელი!..

 

V.

სივრცე საშუალ მეორის და მესამისა სკამებისა.

აკსინია, გალოთებული ბებერი დედაკაცი, პაპიროზს სწევს, თამაშობს და იმღერის:

Ай люди, Ай люди...

ტრატა—ტრატა, ტრატატა...

ქალაქის ბიჭი გაუთამაშებს სიმღერით:

Ай люди, Ай люди...

ტრატატა, ტრატატა...

(თამაშობა და სიმღერა კარგა ხანს გაგრძელდება ორივეს მხრით )

აკსინია. ახ, ტი აზია, ღლუპია აზია, ბეზმოზღლია აზია!

ქალაქის ბიჭი. ახ, ტი მოია პრეკრასნაია აკსინია!

ტაკ ტი ხოროშა, ტაკ ტი მილა!

აკსინია. ტრატატა, ტრატატა!..

ქალაქის ბიჭი. ტრატატა ტრატატა!...

აკსინია. ცავიდეთ დუკანში.

ქალაქის ბიჭი. რათა?

აკსინია. დავლიოთ. ფული გაქვს?

ქალაქის ბიჭი. რა დროს დუქანია, ვითამაშოთ.

აკსინია. რატატა, რატატა...

ქალაქის ბიჭი. რატატა რატატა!...

აკსინია. მილაშკა!

ქალაქის ბიჭი. გოლუბუშკა. აკსინია. ცადი, აზია?

ქალაქის ბიჭი. შენ იცი სადაც ბუდარობენ თეთრი დათვები?

აკსინია. არ ვიცი შენ ქართული ხარ?

ქალაქის ბიჭი. იცი, იცი.

აკსინია. ნუ ვიცი; ჩტოჟ?

ქალაქის ბიჭი. როგორი ხალხია თეთრი დათვები?

აკსინია. ცადი ტკეში, იქ ნახამ. ტრატატა, ტრატატა..

ქალაქის ბიჭი. ჩვენ ტკეში არ არის. ტრატატა, ტრატატა...

აკსინია. ჩვენ რუსეთშია ბევრი. ტრატატა, ტრატატა.

ქალაქის ბიჭი. ბევრი უნდა იყოს. თამაშობა იციან? ტრატატა ტრატატა.

აკსინია. მოლჩი, პოდლაია, აზია, ტრატატა, ტრატატა...

ქალაქის ბიჭი. ჭკვიანები არიან? ტრატატა, ტრატატა..

აკსინია. ტრატატა, ტრატატა, ლიმონი, აპელსინი მამე.

ქალაქის ბიჭი. ტრატატა ტრატატა“. (მიდის)

მესამე სკაში.

წითელ ვარატნიკიანი კაცი და შავ კარატნიკიანი კაცი სხედან სკამზე.

შავ კარატნიკიანი. (იეზუიტურ ღიმილით) ეგ, რასაც თქვენ, თხოულობთ, სრულიად შეუძლებელია.

წითელ ვარატნიკიანი. შეუძლებელი არა არისრა; თქვენ კი მოინდომეთ და შეუძლებელი შეიქმნება, შესაძლებელი.

შავ ვარატნიკიანი. რავქნა. იოტის ოდენი სიმართლე არ მიგიძღვისთ.

წითელ ვარატნიკიანი. მე ასე მსურს და კიდეც უნდა აღსრულდეს.

შავ ვარატნიგიანი. ახირებული სურვილია! ახირებული თხოვნაა!

წითელ ვარატნიკიანი. ასეთი ჩემი ჩემი ხასიათი. უთუოთ უნდა მოახერხოთ.

შავ ვარატნიკიანი. როგორ და რომლის მიზეზით?

წითელ ვარატნიკიანი. მიზეზი მე მიჩვენებია.

შავ ვარატნიკიანი. თქვენ მიზეზს არა აქვს საფუძველი. სჯული, სვინდისი და სიმართლე არიან იმ საწყლებისაკენ. ანკი რას ემართლები იმ საცოდავ ხალხს!

წითელ ვარატნიკიანი. სიმართლეზე და სიბრალულზე ნურას მეუბნებით: მაგით გულს ვერ დამირბილებთ, რასაც განვიზრახავ აღვასრულებ, თუნდ ქვეყანა ზედ მამადგეს და ესრეთ თქვენც უნდა მოიდრიკნეთ ჩეშ მხარეს: თქვენზე ბევრია დამოკიდებული.

შავ ვარატნიკიანი. მარტო მე რა შემძლიან!

წითელ ვარატნიკიანი. სხვანი დაჭერილი მყვანან. თქვენღა ხართ ჩემი წინააღმდეგი.

შავ ვარატნიკიანი. გმადლობთ. თქვენი ასეთი პატივისცემელი ვარ, რომ სიხარულით გადმოვდივარ თქვენ მხარეს.

წითელ ვარატნიკიანი. გმადლობთ, ახლა მიბძანეთ: როგორ გწადიანთ იმოქმედოთ ამ საქმეში.

შავ კარიტნიკიანი. ეგ მე ვიცი.

წითელ ვარატნიკიანი. მეც მინდა ვიცოდე.

შავ ვარატნიკიანი. საქმის კარებსა და ფანჯრებს ამოვქოლამ, დავაბნელებ, მერმე ჩრდილოეთის მხრით ერთ პატარა სანათურს გამოვაღებ და გარწმუნებთ თქვენ, რომ საქმე ისე გაივლის, როგორც თქვენ გნებავსთ.

წითელ ვარატნიკიანი. თუ აგრე არა იქთ, მე დაგარწმუნებთ, მაგ მშვენიერ პირბადეს აგხდი, და ქვეყანას დავანახვებ, თქვენს მომურულ პირისახეს.

შავ ვარატნიკიანი. სარწმუნო ბძანდებოდეთ, ერთგული მონა და მომსახურე გახლავარ თქვენი, და თქვენ ჩემის მხრით დიდი შემწყობა გექმნებათ ყოველ საქმეში.

წითელ ვარატნიკიანი მშვიდობით. (მიდის.)

შავ კარატნიკიანი. მშვიდობით. ეს რა ჯანაბას გადავეკიდე! მაგის ოხტიდამ ვინ მოვა! მაგრამ ამასაცკი ვიქ, საქმეს მე გაუკეთებ, სხვასკი წავახდენინებ.

ქალაქი ბიჭი. (მისძახის იმათ) ჩოჩეთს კალის დასცემია ეხლა აშენდა ჩოჩეთი

 

VII.

სივრცე საშუალ მესამისა და მეოთხის სკამებისა.

 

ახმახი. (მაღალი უწვერ-ულვაშო კაცი; მხრებს სიარულში აქათ იქით იქნევს; სათვალებიან კაცს გაცხარებული ელაპარაკება).

ახმახი... შენ არ მამიკვდე, ერთი საათი ოცდაოთხს საათში არა მქონდეს არც მოსვენება, არც მოცალება, ასე გასინჯე დრო ვერ მიპოვნია წიგნი წავიკითხო, ლამის უკან დავრჩე ლიტერატურაში.

სთვალებიანი. შენ რომელს ლიტერატურას უფრო ეწყობი: რუსულს, ფრანციცულსა, ანგლიურსა, ნემუნცურსა, თუ ქრთულსა?

ახმახი. რესულსა...

სათვალებიანი. (იქათ) სტყუის.

ახმახი. ფრანციცულსა, ნემენცურსა და ლათინურსა...

სათვალებიანი. (იქით) სტყუის

ახმახი. ნემენტურსა და ანგლიურსა, აგრე რიგათ არა კსწყალობ, ამიტომ რომ ეს ენები არ მომწონან...

სათვალებისა. (იქათ) ანბანიც არ იცის.

ახმახი. ქართული ლიტურატურა ვის უკადრება, განა არისკი სადმე!

სათვალებიანი. (იქით) ბაშყადონიმ ბიჭო!

ახმახი. ასე ჩემო ანდრია.

სათვალებიანი (მელებრ.) ძლიერ ცუდ მდგომარეობაში ყოფილხარ! ლატურატურაზე უკან დარჩენა — ოჰ, სიკვდილია მსწავლულ კაცისათვის?

ახმახი. (მინაზებულის ხმით, რომელიც არ უხდება, როგორს ვირს უნაგირი.) ლიტერატურაში ძლიერა ვარ დახელოვნებული, ასე რომ წინ ვერ წამივა, მაგრამ... მახლას, ვთქვი რაღა, სიტყვამ მოიტანა.

სათვალებიანი. შენ გექნება ბევრი საკუთარი თხზულებები. რომელ ენაზე გაქვს?

ახმახი. ჯერკი არა დამიწერირა, მაგრამ გულშიკი მაქვს დავწერო. ოციათასი იდეია ირევა როგორც ჭიანჭველა, ჩემ თავში, ერთი ერთმანეთზე უკეთესი, და დაწეევლოს ღმერთმა, არ ვიცი რომელ ერთს წავავლო ხელი. ამას თან მოუცლელობა ხელს მიკრავს.

სათვალებიანი. მაშ დრო სრულიად არა გქონია, როგორც გეტყობა.

ახმახი. მეც მაგას ვჩივი. წარმოიდგინე რაღა დრო დამრჩება შრომისათვის: მისი მაღალ... ე... მისი... ი... მისი ბრწ... და... მისი მაღალ... ზ... მისი მაღალ შობილება უ... მისი... და სხვანი გამიწყრებიან. შემომწყრებაან, თიქმის გმალანძღვენ ხოლმე, თუ ან დილით, ან საღამოს ვიზიტი არ გაუკეთე და სადილათ არ ვეწვიე: როდესაც დამპატიჟებენ. დღეს დილათ ვიყავ მიწვეული მის მაღალ. ი. ე... მაგრამ. ჩემ საუბედუროთ, ვერ ვეწვიე; ამიტომ რომ დილით ადრე ვიყავი ვიზიტად მისს; აღმ... რ... და ამან სადილათ აღარ გამამიშო. ეს არის ეხლა ძლივ თავი დავაღწიე; დილას აქეთ იმასთან დროს ვატარებდი მისი მაღალ... ე... ვინ იცის რა სახით მიწყრება!

სათვალებიანი. ეგ ხალხი რომელიც ჩამოსთვალე, მსწავლულია და ელტვის მსწავლულებს. გასაკვირველი არ არის, რომ შენც მოგიხიბლავს და მიგიზიდავს ისა.

ახმახი. არ დაიჯერებ, თავისუფლობა მირჩევნია იმათთან ყოფნას.

სათვალებიანი. ბულბულსაც ურჩევნია თავისუფლება; მაგრამ თუ დაიჭირეს და ყაფაზაში შეამწყვდიეს, მეტი ღონე აღარ არის, უნდა დამორჩილდეს პატრონსა. ნებავს, თუ არა ნებავს უნდა იგალობოს: გალობისათვის უყვარსთ და სტანჯვენ ბულბულსა.

ახმახი. მეკი გვერდებში გამიჯდა.

სათვალებიანი. მაინც რას აკეთებ დიდკაცებთან.

ახმახი. მკითხვენ რჩევას, ესა და ეს საქმე როგორ სჯობია გადაწყდესო, ესა და ეს პროეკტი როგორიაო, ანუ მამცემენ საგანს, რომელზედაც პროეკტი უნდა შავადგინო.

სათვალებიანი. მაშ გეტყობა შენ ბევრი შეგეძლება: ბევრს გააბედნიერებ, ბევრს გააუბედურებ.

ახმახი. ღვთის წვალობა გაქვს, ბევრი გავაბედნიერე.

სათვალებიანი. ბევრიც უსამართლოთ გააუბედურებინე.

ახმახი. (თავმოწონებით) არ იქნება, შემთხვევით უნდა ისარგებლოს კაცმა.

სათვალებიანი. (ხმას გამოიცვლის) განა თავიც მოგწონს, მაშ შენი თავი არ გაგიცვნია აქამდისინ! რაღა ჯანაბა გისწავლია! მაგრამ ჯანაბაში ხარ გაზდილი, და რასაკვირველია ქვეყნისა არა გეცოდინებარა!

(შამოხვდებათ ტარაბორევსკი.)

ტარაბორევსკი. ახმახს მე შენზე ვარ გაჯავრებული. ყოველდღე ათ საათზე დილით სამსახურითგან იკარგები და შენ საქმეს ჩვენ ვაკეთებთ.

ახმახი. განა არ იცი მე მთხოვენ ხოლმე... დღესაც ვიყავ ათსაათიდამ აქამომდე მისს... რ...

გიუავ ათსაათიდამ აქამომდე მისს... რ...

ტარაბორევსკი. რავქნა, ძმაო, მე არა მჯერა, ერთმა ჩვენთაგანმა დღეს იმ გვამთან არა გნახა შენ... (მიდის. (შამოხვდებათ მარად ტროტრუარზედ მყოფი.)

მარად ტროტუარზე მყოფი.(სათვალებიანს შეხედავს და უჩვენებს ახმახზე). აბა სამსახური ამან უნდა დაიკვეხოს: ყოველ დილით ათ საათიდამ დაწყებული ვიდრე პირველ საათამდე აქ შევიყრებით ხოლმე მე და ეს და მამიყვება ქვეყნის პოლიტიკასა, დასასრულკი აღარ არის. რამდენი მართალია, ეგ აღარ ვიცი. დღეს მთელი დღე (ახმახი გაწითლდება) აქ ვიყავით, დაიწყო ჩინეთელების და იაპონელების ამბები და რო აღარ იქნა, ვერ დაასრულა, კუჭმაც ძლიერ შემაწუხა, წავიყვანე სადილათ იმ აზრით უფრო, ეგების დაესრულებინა. მაგრა ამ ჩემის ცოდვით სავსემ არ დაასრულა, სადილიკი კი გამამტყუა. (ახმახს) რას გეუბნებიან შენი ნაჩალნიკები?...

ქალაქის ბიჭი. (რაც ძალი აქვს იცინის) ჰა, ჰა, ჰა, ჰა, ჰა, ჰა, ჰა, ჰა, ჰა,ჰა, ჰა, ჰა!...

(ახმახი სივდება ჯავრით, უბღვერის ქალაქის ბიჭს.)

(სათვალებიანი და მარად ტროტრუარზედ მყოფი მოშორდებიან.)

ქალაქის ბიჭი. (უარესათ იცინის და უყურებს ახმახს.) ჰა, ჰა, ჰა, ჰა, ჰა, ჰა, ჰა, ჰა, ჰა,ჰა, ჰა, ჰა?...

ახმახი (დაუტრიალდება ქალაქის ბიჭს, თუალებს უბრილებს. თთქოს მძვინვარე მხეცი, რომელიც მიიწევს თავის მსხვერპლზე გასაგლეჯავათ.)

ქალაქის ბიჭი. (მიეგებება ახმახს) გნებავსთ ლიმონები, საუცხოვო აპელსინებია. ინებეთ სამი ერთ აბაზათ.

ახმახი. (შეტევით) შე პადლეცო, როგორ შეიძელი?...

ქალაქის ბიჭი. რა. ბატონო? რას მიბძანებთ?.

ასხმახი. შენ არ იცი?... ეხლავ... ახ, ტი კანალია, მერზაკეც, დურალეი, ეშაკ. მუჟიკ lнеобразованныи, ჩორტ, დიავოლ, Презрѣнный, ბალვან, Проклятый, ზვერ, სკორპიონ...

ქალაქის ბიჭი. (ხელს აუქნევს) იქით, იქით. რუსული შენთვის შეინახე, მე კარგა გიცნობ; თვით შენა ხარ მორიელი.

ახმახი. (სიკაპასით დორბლუბსა ყრის, (Я тѣбѣ дамъ, мерзавецъ; ступай въ полицiю.

ქალაქის ბიჭი. ჰა, ჰა, ჰა, ჰა, ჰა, ჰა!.

ახმახი. მასხარაც მიგდებ. წადი, გიბძინებ, პოლიციაში!

ქალაქის ბიჭი. მე ისკი არავარ, რომელზედაც გაგსვლია, შენკი არა. პაპაშენიც რომ მოვიდეს, წკიპართსაც ვერ დამკრავს. (მღერის და თამაშობს.)

მორიელო შხამიანო,

სიბოროტის საჭურველო!

ჰკბენ ყველასა, ყველას შხამავ,

ბოლოს კუდსკი გაგისრისავ...

 

ნასწავლი ფრანტი. მე ვარ პასუხის მგები ამისს მაგიერ, რა გნებავსთ?“

ახმასი. მე თქვენ არ გიცნობთ.

ნასწავლი ფრანტი. მაშ მშვიდობით...

 

VI.

მეოთხე სკამი.

ქალი და ვაჟი.

ვაჟი. ახ!...

ქალი. რათ ამოიოხრეო, ყმაწვილო!

ვაჟი. ჩემისთანა უბედური არავინ დაბადებულა.

ქალი როგორ!.

ვაჟი. ახ?...

ქალი. იმედი მაქვს მეტვით ოხვრის მიზეზსა.

ვაჟი. ბედნიერი ვიქნები თუ გამანთავისუფლებთ მიზეზის თქმისაგან.

ქალი. თქვენ დღეშიც ვერ განთავისუფლდებით.

ვაჟი. ოჰ —მე!

ქალი. მითხარით.

ვაჟი. რა გამოვა თქმით! შევრცხვები, წამალი არ დამედება, მეკი დავიხრაკები ჯოჯოხეთის ცეცხლით.

ქალი. (მათამ მიხვწდრილი არ არის) უკანასკნელ, მეტყვით თუ არა მიზეზსა?

ვაჟი. საყვარელს არ ვუყვარვარ.

ქალი. ვინ არის თქვენი საყვარელი?

ვაჟი. ახლა ეგა მკითხეთ.

ქალი. მე მსურს.

ვაჟი. თქვენ...

ქალი. (სიცილით. მე? ჰა, ჰა, ჰა!

ვაჟი. აკი მოგახსენებთ, შევრცხვები მეთქი.

ქალი. (მითამ დაფიქრდება) ოჰ!

ვაჟი. თქვენ რაღათ ამოიოხრეთ?

ქალი. გამანთავისუფლეთ პასუხისაგან.

ვაჟი. თქვენ დღეშიც ვერ განთავისუფლდებით.

ქალი საყვარელს არ უყვარვარ.

ვაჟი. ვინ არის თქვენი საყვარელი?

ქალი. ეხლა ეგა მკითხეთ.

ვაჟი. მე მსურს.

ქალი. თქვენა.

ვაჟი. ეგ რა მიბძანეთ? მე არ მიყვარხართ??..

ქალი. მატყუებთ.

ვაჟი. მაშ რა მაგიჟებს?

ქალი. სტყუით.

ვაჟი. სრული გიჟი ვარ; გულში მინთია გაუნელებელი ცეცხლი.

ქალი. ორ დღეზე განელდება.

ვაჟი. ვაიმე, ეგ რა მიბძანეთ! რა ეჭვიანი ბძანებულხართ!

ქალი. ვაჟები სულ დაუდგრომლები ხართ.

ვაჟი. თქვენ დასერეთ ჩემი გული.

ქალი როგორ?

ვაჟი. ცილის წამებითა.

ქალი. მაინც?

ვაჟი. მე იმ ვაჟებთაგანი არა ვარ.

ქალი. რავდენი ხანი გასძლებს თქვენ გულში ანთებული ცეცხლი.

ვაჟი. საუკუნოთ, აქაც საფლავშიც, ცაშიც.

ქალი. როგორ დავრწმუნდე მაგაზე?

ვაჟი. ერწმუნეთ ჩემს პატიოსნებას. (!!!)

ქალი. ამას იქით თქვენი გარ...

ვაჟი. (მხიარულათ) შენკი გენაცვალოს ეს აღგზნებული გული!... (ერთს ვინმე გამვლელ ვაჟს თვალით ანიშნებს რომ ქალი მოიგდო მახეში).

ქალაქის ბიჭი. (ხმა მაღლა) არიქა ძერამ მოიტაცა გვრიტი! უშველეთ, უშველეთ, გააგდებინეთ! აქშა შე წყეულო!.. (მირბის.)

IX.

სივრცე საშუალ მეოთხის და მეხუთის სკამებისა.

ორი მაძებარი ჭეშმარიტების ნატეხებისა და ერთი ტაკიმასხარა.

პირველი მაძებარი ჭეშმარიტების ნატეხებისა... (მეორეს). მაგალითად, აგერ იმ ვირს დიდი ყურები რათა აქვს?

ტაკიმასხარა. ოჰ, აბა ეგ გამარტე?

მეორე მაძებარი. ბუნება შემცდარა ვირის აშენებაში.

პირველი. როგორ?

ტაკიმასხარა. ჰა, ჰა, ჰა?

მეორე. მათემატიკის კანონებით ყოველი სხეული ისე უნდა იყოს აგებული, რომ ყოველი ასო პროპორციულად ეთანასწორებოდეს, ესე იგი, უნდა იყოს სრული სიმმეტრია; ვირს ყურები დიდი აქვს, ფეხები პატარა; მაშასადამე ვირის შექმნაში ბუნება შემცდარა.

პირველი. კლიტე შენის სილლოგიზმისა თუმცა კანონიერად დაიკეტა, მაგრამ თვით შენს სილოგიზმში არის შეცთომა, აი როგორი: ვირს თავი აქვს დიდი; მაშასადამე ყურები ვირის პროპორციულად ეთანასწორება თავსა თუ რო ეს იდეია არ დაგვიწეყებოდა, მაშინ შენი სილლოგიზმის კლიტე ისე არ დაიკეტებოდა, როგორც შენ დაკეტე. სარწმუნო ხარ შენ ამაზედა?

მეორე. არა...

ტაკიმასხარა. დამაცადე, დამაცადე! შენივე სატყვით შენვე გაგამტყუნებ: ვირი ხომ ვირია, კარგი. ახლა გაზომე იმისი ტანი, გამოდის რომ ვირს რო თავი დიდი აქვს, ყურებიც დიდი უნდა ჰქონდეს.

მეორე ფეხები?

ტაკიმასხარა. ფეხები? რა ვქნათ. შენ როგორა ხარ დარწმუნებული, რო ვირს სწორეთ დიდი ფეხები არა ჰქონდეს?

მეორე. აშკარათა სჩანს.

პირველი. თვალები გაცთუნებს. ჯერ უნდა დარწშუნებული იყო რო თვალი არ გაცთუნებს, რომ შენი თვალი სწორეთ და შეუცთომლათ ზომავს ვირის ფეხებსა, მერმე უნდა ნახევრად დარწმუნდე. ნახევრად და არა სრულიად. უმთავრესი საფუძველი მეცნურებისა არის რომ საგანი იმ სახით არ უნდა დავინახოთ, როგორც გვეჩუნება; ამიტომ რომ ჩვენი გრძნობები სრულ არ არიან.

ტაკიმასხარა. ამასთან იმასაც ნუ დაივიწეებ, რომ მაშტაბი და ფარგალი სრული იყოს. თუმცა სრული შეუძლებელია, მაინც კიდევ ვერ გაზომავ საგანსა.

მეორე. რა გამოდის მანდედამ.

პირველი. ისი, რომ ვირის შექმნაში ბუნება არ შემცდარა.

მეორე. შენსავე სიტყვით შენვე მტყუნდები. თუ საგანი, მეცნიერების კანონით, არ უნდა დავინახოთ ისე, როგორც გვეჩვენება, მაშ შენ როგორღა ხედავ ვირში უმეტნაკლულობას.

ტაკიმასხარა. შენ არ გესმის ჩვენი აზრი. ჩვენ ვამტკიცებთ, რომ ვირს უნდა ქონდეს მოდიდრონო ფეხები, და არ ვანბობთ აქვსო დიდი ფეხები.

მეორე. ამას ხომ ვამბობთ: თავი დიდი აქვსო?

პირველი. დაღ.

მეორე. რათ ანბობთ: აქვსო დიდი, რატომ არ ამბობთ: დიდი უნდა ჰქონდესო?

პირველი. გამიგონ. ფსიხოლოგიური შეხედულობა საგანზე სხვაა, მათემატიკური სრულიად სხვა.

მეორე. მაშასადამე ფსიქოლოგიური შეხედულობით საგანს სრულიად ვერ ვიცნობთ, მათემატიკურის შეხედელობით კი სწორეთ გიცნობთ, ჰა, ჰა ჰა! მაგრამ ვსთქვათ, სწორეთ ასეა, ანუ ასე უნდა იყოს, ახლა მიბძანეთ მათემატიკურის შეხედელობისაგან (ვირის ფეხებზე) რათ გადახვედით ფსიხოლოგიურის შეხედულობაზე? ლოგიკურის კანონით ერთს საგანზე ერთ და იგივე დროს, ორი წინააღმდეგი ერთი მეორის სჯა შეუძლებელია: ან უნდა სთქვა ჰო, ან არა.

ტაკიმასხარა. ჰო, აბა მეც ეგ მინდოდა. ჩვენ გვიჭირავს საშუალი ადგილი. ვერც ვიტყვით ჰო, ვერც არა.

მეორე. ჰა, ჰა, ჰა! რო ანბობთ ჰოო?

ტაკიმასხარა. ყმაწვილებო! ჩვენ ავცდით საგანსა. და ესრეთ დაუტრიალდეთ ამ საგანსა; მიბძანეთ: ვირს დიდი ყურები რათა აქვს?

(ამ დროს ნასწავლი ფრანტი არიგებს ქალაქის ბიჭსა, რომელიც შემდეგ დაუახლოვდება მობაასეთ მეცნიერებასა).

ქალაქის ბიჭი. ყმაწვილებო! კარგი ლიმონები, აპელსინები, სპიჩკა.

ტაკიმახარა. (ქალაქის ბიჭს) ბიჭო ვირს დიდი ყურები რათა აქვს?

ქალაქის ბიჭი. ვირში მე ვხედავ საკვირველს პოეზიას. ვირში გამოიხატება მოკლეთ და ცხადად ბრწყინვალე, მაღალი აზრი: ესე იგი ვირი არის ხატი უმეცრებისა. ღმერთმა განგებ შექმნა ვირი ამ სახით და დაუახლოვა კაცსა, რომ უმეცარი კაცი ხედავდეს ვირში თავისს სახესა. ვირს აქვს ტანი პატარა, ეგ ის არის, კაციც პატარაა; ვირს აქვს პაწაწკუნა ფეხები ეგ ის არის, კაცს ბევრის გამოკვლევა არ შუძლიან; ვირს აქვს თავი დიდი და ცარიელი, ეგ ის არის: კაცი ამაოდ გამო იძიებს მიუწთომელ საგნებსა; ვირს დიდი ყურები აქვს ეგ ის არის, ვინც ამ მიუცთომელ საგნების გამოკვლევას გამოუდგება, ისიც უსაშინელესი უმეცარია, ესე იგი ვირია..

მობაასენი. ბრავო! ბრავო!..

...........................................................

ბატონო მკითხველო! მე აღგითქვით თქვენ აღწერა ყოველივესი, რაცკი ვნახე და გავიგონე ტფილისის ტროტუარზე. ერთი ნაწილი ავწერე, დანაშთენის აწერისაგანღა უმორჩილესად გთხოვ. გამანთავისუფლოთ, მიზეზი ცხადია; გაგრძელება და იგივე უსიამოვნო კაცის მოქმედებისა, დაფარებულისა მხოლოთ სხვა და სხვა ფერ პირბადესი თქვენ არას გასიამოვნებდა და უფრო დაგიწურულებდა გულს...

ბიძია თონიკე