ნუგზარ შატაიძე:  მოგზაურობა აფრიკაში

პროექტი: ბიბლიოთეკა სკოლას  

 


 


 



დამხმარე მასალა:

თამარ იაშვილი:  ღამის სტუმარი

 


ზოგს რა უყვარს, ზოგს - რა, მე კი ყველაფერს ძილი მირჩევნია. ჭამაც კარგია, მაგალითად, ცხელი სუპი ან კატლეტი კარტოფილის პიურეთი, მაგრამ ძილი უკეთესია. განსაკუთრებით დილის ძილი, როცა ცივა, შენ კი ჩათბუნებული წევხარ და არხეინად გძინავს.

წინათ, დედასთან რო ვცხოვრობდი, ძილი არ მიყვარდა. მაშინ ჩემი ლოგინიც მქონდა და ყველაფერი, მაგრამ დედა რო მეტყოდა, დაწექი, ბიჭო, დაიძინე, გვიანიაო, არ ვუჯერებდი. მერჩივნა ტელევიზორისთვის მეყურებინა ან ბავშვებთან ერთად მეთამაშა სასტუმროს დერეფანში. ახლა არა, ახლა ძილი მირჩევნია. დავწვები თუ არა, მაშინვე ჩამეძინება ხოლმე.

     
       
სანამ ამ სარდაფს მოვაგნებდი, ძალიან ვწვალობდი - მე და წუპაკა დიღმის ტრასაზე, "ალეაში"   ძველ პაკრიშკას  ვანთებდით ხოლმე და ცეცხლთან ჩამომსხდრები ვიძინებდით. ახლა აქ მძინავს. მოვალ, შევძვრები მუყაოს ყუთში და გავეხვევი ამ ჩემს საბანში.     ალეა (რუს. ბარბ.) - ხეივანი. პაკრიშკა (რუს. ბარბ.) - მანქანის საბურავი.
       
გაგიკვირდებათ, საბანი საიდანო: საახალწლოდ თემქაზე კორპუსებს ჩამოვუარე - ძველი ტანსაცმელი გექნებათ-მეთქი - და მაშინ მომცეს, ესა და თბილი ბუშლატი.  ბუშლატი დიდი მქონდა, მაგრამ სახელოები გადავუკეცე და მშვენივრად მომადგა. ყუთი კი ელიავას ბაზრობაზე დავითრიე.     ბუშლატი - მამაკაცის თბილი ჩასაცმელი.
       
მუყაოს ყუთში ძილი სოხუმელმა ბიჭმა გოშკამ მასწავლა. კაი რამეა, გარედან სიცივეს არ უშვებს, შიგნიდან - სითბოს. მაგრამ, როცა ყინავს, მაშინ მაინც ცივა. ღამით გეღვიძება, კანკალებ, არც საბანი გშველის და აღარც ყუთი. ამ დროს უნდა ადგე და ირბინო, ან ერთ ადგილზე იხტუნო, მაგრამ რაზეა ლაპარაკი, პაკრიშკას მაინც ეს სჯობია. დილაობით მე და წუპაკა რო გავიღვიძებდით, ისე ვიყავით გამურულები, ზანგებს ვგავდით - მარტო თვალები და კბილები გვიჩანდა.      
       
დავცინოდით ხოლმე ერთმანეთს. მერე წუპაკა აცეტონზე შეჯდა  და ბოლომდე ჩაეშვა,  სულ გათიშული დადიოდა. აი, ხო გელაპარაკებოდა არა, ჩვეულებრივად, უცებ აურევდა, სულ სხვაგან წავიდოდა, ბოდავდა თუ რა იყო, არ ვიცი - ხან დედას მეძახდა, ხან მამას, ხანაც რა ვიცი - რას. ბოლოს მოკვდა. ამბობდნენ, გაიყინაო,  მაგრამ ტყუილია, აცეტონით მოიწამლა.

ეს სარდაფი რო არ მეშოვნა, მეც წუპაკასავით დამემართებოდა, რადგან, როცა კაიფობ, აღარ გცივა, უფრო სწორად, სიცივეს ვეღარა გრძნობ. თანაც, თითქოს ტელევიზორს უყურებო, ხედავ, როგორ მოდიან სპილოები, ლომები, ჟირაფები. მოდიან და მოდიან, შენ კი უყურებ. მაგრა ასწორებს. ტელევიზორზე კარგია. არ ვიცი, როგორა ვთქვა... ეს ცხოველები რო მოდიან, შორიდან კი არ უყურებ, შენც იქა ხარ, მათთან ერთად. ზოგჯერ ისე ახლოს ჩაგირბენენ, რომ ზედ გაგეხახუნებიან და ამ დროს გრძნობ მათს სუნს, სითბოს... ზებრას, მაგალითად, იცი, რისი სუნი აქვს?

- ცხენისა. სპილოები ჯოგებად მოდიან - შვიდნი, რვანი, ცხრანი. მარტორქები თითო ან ორ-ორი, მეტი არა. ანტილოპებს ხო ვერც დაითვლი.

ყველაზე მაგრა ლომებზე ვკაიფობ - გამხმარ ბალახში წვანან და ზებრებს ყვითელი თვალებით უყურებენ, ზებრებს და კამეჩებს. ამ დროს განა გძინავს, გღვიძავს, მაგრამ აქ კი არა ხარ, იქა ხარ, იმ გამხმარ, წელამდე ბალახში დგახარ და გესმის, როგორ მოდიან და მოამტვრევენ კამეჩები ფეხით ლელიანს, როგორ სტვენენ და ჭიკჭიკებენ ჩიტები, რანაირი დგრიალით გადაივლიან ზებრები განიერ მინდორს.

მაგარი კაიფია, თანც იაფი, ტუბიკი - ლარი. ჩვეულებრივი წებოა, აცეტონიანი - "ბე-ეფი". ეგ ჩაუშვი ცელოფანის პარკში და დავაი, ისუნთქე!

წუპაკა 23 დეკემბერს მოკვდა. მაშინ დიდი თოვლი მოვიდა, ღამით ყინავდა, პაკრიშკა აღარ გვშველოდა და რა გვექნა, წებოს ვსუნთქავდით. დილით გავიღვიძე და ვხედავ, თოვლზე აგდია მოკრუნჩხული. ჯერ მეგონა ეძინა და ნჯღრევა დავუწყე, არ გაცივდეს-მეთქი, მაგრამ ბოლოს მივხვდი, რომ მომკვდარიყო. ეგრევე გამოვიქეცი.

დიღმის მასივში ჩავედი, ტროლეიბუსს დავაჯექი და მეტროსთან გავედი.

წუპაკაზე კრინტი არავისთან დამიძრავს, მეშინოდა, ჩემთვის არ დაებრალებინათ.

მას მერე აღარ მიკაიფია. აღარც მინდა. გაზაფხულამდე რაღა დარჩა - თებერვალი და მარტი - ორი თვე. აპრილში უკვე თბილა. თანაც, ხო ვთქვი, ეხლა უკვე სარდაფში ვიძინებ. სახლი, ეტყობა, მიწისძვრის დროს დაინგრა და მიატოვეს, ეს სარდაფი კი გადარჩა. ერთი ეგ არი, შიგ ცეცხლს ვერ ვანთებ, რადგან ბოლი დგება, თორემ ისე ძალიან კარგია.

ის ბიჭი - წუპაკა - უპატრონო მეგონა, თვითონვე ამბობდა, არავინა მყავსო, მაგრამ მისი სიკვდილის მერე ვიღაც გოგო მოვიდა, შენ ჩემი ძმის მეგობარი ყოფილხარო და თხუთმეტი ლარი მაჩუქა. შემრცხვა და არ ვართმევდი, მაგრამ ჯიბეში ძალით ჩამიდო. მერე გოშკამ მითხრა, რომ იმ გოგოს ლუიზა ერქვა და ცირკთან იდგა.

თხუთმეტი ლარი ბევრი არ არი, მაგრამ არც ცოტაა. მე დღეში ზოგჯერ ხუთი და ექვსი ლარიც მიშოვნია. უნდა იცოდე, ვის სთხოვო, თავი როგორ შეაცოდო. ყველა კი არ მოგცემს. ყველას არცა აქვს, მაგრამ ურჩევნია ისე მოგაჩვენოს, ვითომ აქვს, მაგრამ არ ემეტება.

ბიჭი და გოგო ერთად რომ მოდიან, ბიჭს უნდა უთხრა - გეხვეწები, ათი კაპიკი მაჩუქეო - და, თუ აქვს, აუცილებლად მოგცემს. გოგო თუ მარტოა, მაშინ ხო, მაგრამ სხვებთან თუ არი და სთხოვე, არ მოგცემს, დაახვიე აქედანო, გეტყვის.

ბიჭი მარტო თუ არი, ზედაც არ შემოგხედავს. ბევრ ბიჭს კი უნდა ერიდო, რადგან შეგაგინებენ და წიხლსაც ამოგარტყამენ.

მიწისქვეშა გადასასვლელები და ეკლესიების შესასვლელები დაკავებულია.

მიწისქვეშაში მოხუცი კაცები დგანან, ზოგი ვითომ ბრმაა, ზოგიც - ხეიბარი. იქ არიან ბოშებიც თავიანთი პატარა, გამურული ბავშვებით, ეკლესიებთან კი მოხუცი დედაკაცები ბატონობენ, ისინი იქიდან ერთმანეთს აგდებენ და შენ რას მიგიშვებენ.

არადა, იქ ყველაზე კარგია, რადგან მორწმუნე ადამიანი მოწყალებას ადვილად იმეტებს.

ხალხის უმეტესობას ფული არა აქვს და ვერც ვერაფერს იძლევა, ფულიანები კი ქუჩაში ფეხით არ დადიან, ისინი მანქანებში სხედან. შეიძლება შუქნიშანთან დადგე და, წითელზე რომ გააჩერებენ, მაშინ სთხოვო ოცი თეთრი, მაგრამ იქაც დაკავებულია, ყველა შუქნიშანთან უკვე სხვები დგანან და გამოგაგდებენ, ამიტომ იძულებული ხარ კაფეში ან სასაუზმეში შეხვიდე. არც ეს არის ადვილი - ოფიციანტები თავში გირტყამენ, გაგინებენ, მაგრამ არ უნდა შეშინდე, სანამ ისინი დაგინახავენ, ერთი ორმოცი-ორმოცდაათი თეთრის შოვნას მაინც მოასწრებ. თანაც იქ თბილა და საჭმელების სასიამოვნო სუნი ტრიალებს.

მეტროშიც თბილა. მეტროთი ვინ დადის, სულ უბრალო ხალხი, არა? ხო და, რო იცოდე, ეს უბრალო ხალხი უფრო მეტს იძლევა. მაგრამ მეტრო იმით არი ცუდი, რომ იქ პოლიციაა. ერთხელ დამიჭირეს, მაგრა მცემეს და იმ დღეს ნაშოვნი მთელი ფული - სამ ლარ-ნახევარი სულ წამართვეს.

მეტროში უფრო გოგოები ჩალიჩობენ. იმათაც კი იჭერენ, მაგრამ არა სცემენ და არც ფულს ართმევენ, მარტო აწვალებენ და ატირებენ.

ზოგს მათხოვრობა უტყდება და ამიტომ ვითომ ყიდის, რაღაც-რაღაცებს დაატარებს, მაგალითად, საეკლესიო წიგნებს, კედლის კალენდრებს, სანთებელებს.

ხალხს ისინი ეცოდება და ფულს აძლევენ. რუსთაველზე ერთი პატარა, ათი თუ თერთმეტი წლის ოჩამჩირელი ბიჭი ფერადი ფანქრებით დახატულ საკუთარ ნახატებს ყიდდა, ცალს ორ ლარად და კარგ ფულსაც შოულობდა.

კვირაში ერთხელ ავტობუსით საჭმელი მოაქვთ. ქაშვეთთან ველოდებით ხოლმე. ავტობუსში ორი კაცია, უშანგა და რეზო, და ერთი ქალი - მანანა. მოვლენ, დაგვისხამენ პლასტმასის ჯამებში სუპს და მოგვცემენ თეთრი პურის ორ-ორ ნაჭერს. სუპი მიყვარს, ამიტომ ვამატებინებ ხოლმე. თვითონვე გვეუბნებიან, თუ გინდათ, დაგიმატებთო. მერე ჩაის გვასმევენ ან კამპოტს.

ერთხელ დეიდა მანანა მეკითხება, მართლა არავინა გყავსო? არა-მეთქი, ვინმე რომ მყავდეს, ქუჩაში რატო ვიქნებოდი-მეთქი. ავტობუსში ერთმანეთის გვერდით ვისხედით და ვლაპარაკობდით, ის რაღაც თბილად, ალერსიანად მიყურებდა და უცებ, ვხედავ, რომ დედაჩემისნაირი თვალები არა აქვს?! - ერთი მწვანე და მეორე ცისფერი. არ ვიცი, რა დამემართა, ყელში რაღაცა გამეჩხირა, ხელი გამოვართვი და ზედ ვაკოცე, მაგრამ მაშინვე მივხვდი, რა სისულელეც ჩავიდინე და თავპირისმტვრევით გამოვიქეცი.

მას მერე სუპს მე თვითონ ვიხარშავ. ვყიდულობ ოცკაპიკიან სუპის პაკეტს და შინ მიმაქვს. სარდაფში ბოლი დგება და ამიტომ ცეცხლს გარეთ ვანთებ, კედლის ძირში. იქ ორ აგურზე დავადგამ ხოლმე ალუმინის გამურულ ჯამს, შიგ წყალს ჩავასხამ, რო ადუღდება, პაკეტს გავხსნი და ყველაფერს იმ ჯამში ჩავყრი. გამოდის მაგარი სუპი, ისეთი, რომ ჭამით ვერ გაძღები.

აქამდე მეგონა, სხვადასხვა ფერის თვალები მარტო დედაჩემს ჰქონდა. თურმე არა, სხვებსაც ჰქონიათ. მამაჩემს თაფლისფერი თვალები აქვს, მეც, დედაჩემს კი ერთი - ცისფერი, მეორე - მწვანე. არ მახსოვს, ვინმეს შეემჩნიოს და არ გაჰკვირვებოდეს - უი, ქეთო, ეგ როგორი თვალები გაქვსო! დედაჩემს ამაზე სულ მუდამ ეღიმებოდა ხოლმე, თითქოს ამაყობდა კიდეც, სხვებს რომ არ ჰგავდა, მაგრამ ბოლო ხანებში ის თვალები ერთი ფერისა გაუხდა, ორივე გაუნაცრისფრდა. იქნებ იმიტომ, რომ სმას მიეჩვია.

სიმთვრალეში ცუდი ხასიათი ჰქონდა: დამსვამდა და დამიწყებდა ლაპარაკს, ხან რას მეუბნებოდა, ხან - რას. მერე თანდათანობით ბრაზდებოდა, სულ ცოფებს ყრიდა, თითქოს მე ვიყავი დამნაშავე იმაში, რომ ტყვარჩელში სახლი მივატოვეთ და გამოვიქეცით, რომ მეათე წელია მამაჩემისა არაფერი ისმის, რომ თვითონ გამყიდველად მუშაობს ცივ ჯიხურში, რომლის პატრონი, ერთი ავყია დედაკაცი, სულ მუდამ ქურდობას აბრალებს, მერე კი, როცა გამოირკვევა, რომ არაფერიც არ დაკარგულა, ბოდიშსაც არ უხდის. თითქოს იმაშიც მე ვიყავი დამნაშავე, რომ გალოთდა, რომ არყის სმას სიცივის გამო დაეჩვია, როგორც მე და წუპაკა - წებოთი კაიფს, და ახლა იძულებულია ყოველდღე სვას, რადგან "ეშმაკი არ უსვენებს".

ერთხელ მცემა. მცემა სკამის ფეხით, რომელიც, ყოველი შემთხვევისთვის, კარს უკან გვქონდა მიყუდებული. ისე მცემა, რომ წარბი გამისკდა და მარჯვენა ხელის ნეკა თითი მომტყდა. კიდევ კარგი, ჩემს ყვირილზე მეზობლები შემოცვივდნენ და იმათ მიშველეს, თორემ მომკლავდა, მაგრამ შინიდან ამისთვის არ წამოვსულვარ, სულ სხვა რამის გამო წამოვედი...

ვიცოდი, ფულს სადაც ინახავდა, და ის ფულიც წამოვიღე, წამოვიღე მისი საქორწინო ბეჭედიც, რადგან ვიცოდი, რომ მამაჩემის ნაჩუქარი იყო. მაშინ დარწმუნებული ვიყავი, სწორად ვიქცეოდი, მაგრამ ახლა ვფიქრობ, რომ სისულელე ჩავიდინე - რა ჩემი საქმე იყო. თანაც მამაჩემი ამდენი ხანია აღარა ჩანს, იქნებ აღარც კი არის ცოცხალი.

ამის გახსენებაზე ახლაც სირცხვილის ოფლმა დამასხა. ცუდად მოვიქეცი.

არა, შინიდან რომ წამოვედი, არა ვნანობ, ის ფულიც - ოცდაათი ლარი - რომ წამოვიღე, არა უშავს, მაგრამ ბეჭდისთვის კი ხელი არ უნდა მეხლო...

ყუთიდან გამოვძვერი, თვალები მოვიფშვნიტე და საუზმის სამზადისს შევუდექი:

ავიღე ალუმინის ჯამი, კოკა-კოლას წყლიანი ბოთლი, კიდევ ორი კვერცხი და ასანთი, რომლებიც ბუშლატის ჯიბეებში ჩავილაგე და მაღლა ავედი. იქ, ორ აგურს შორის ცეცხლი გავაჩაღე, მერე ჯამში წყალი ჩავასხი, შიგ კვერცხები ჩავალაგე და ზედ შემოვდგი.

    აცეტონზე შეჯდა (ჟარგ.) - აცეტონის ყნოსვა დაიწყო. ბოლომდე ჩაეშვა (ჟარგ.) - ბოლო მოეღო, დაიღუპა.
       
ძალიან მიყვარს დილის ეს ჩირთი-ფირთი.  ამ დროს ქალაქში სიჩუმეა, კანტიკუნტად ისმის მანქანების ხმა, ჭადრებზე ბეღურები ჟივჟივებენ, რადგან მათაც სცივათ. ზოგჯერ ქუჩაში გამოჩნდება სიცივისაგან აბუზული გამვლელი, რომელიც ჩემს დანახვაზე გაჩერდება და გაკვირვებული მიყურებს. მე ყურადღებას არ ვაქცევ, ჩემთვის ვსაქმიანობ, ცეცხლს ნაფოტებს ვუმატებ და ისიც მალევე წავა, ნაბიჯს აუჩქარებს და თვალს მიეფარება.

იქიდან რომ წამოვედით, მამა სოხუმის საავადმყოფოში იწვა, ინფარქტი ჰქონდა და ექიმები ამბობდნენ, ამისი ადგილიდან დაძვრა არ შეიძლებაო. ბებია თავზე ადგა. მაშინ მე ექვსი წლისა ვიყავი, მაგრამ დედ-მამის ლაპარაკი მაინც კარგად მახსოვს: მამა დაჟინებით მოითხოვდა, რომ მე და დედა ქალაქიდან წავსულიყავით, დედას კი მამის მიტოვება არ უნდოდა. ბოლოს მამაჩემი ისე გაბრაზდა, რომ ცუდად გახდა.

ქალაქში განუწყვეტლივ ისროდნენ, ამიტომ ბორია ბიძიამ, ჩვენმა ტყვარჩელელმა მეზობელმა, თავის "ნოლ-ექვსში" ჩაგვსხა და სოხუმიდან გაგვიყვანა. მერე სხვებ თან ერთად ფეხით მოვდიოდით. უღელტეხილზე გაგვითოვდა. ხალხი გზადაგზა ეცემოდა და იხოცებოდა, განსაკუთრებით - მოხუცები და ძუძუთა ბავშვები.

ჩვენ გადავრჩით და ახლა აქა ვართ, ოღონდ ცალ-ცალკე, ის თავისთვის, მე - ჩემთვის.

ჯამი ცეცხლიდან გადმოვდგი, წყალი გადავწურე, მოხარშული კვერცხები სარდაფში ჩავიტანე და გაზეთგადაფარებულ ყუთზე დავალაგე. ისევ ის ბეჭედი მედგა თვალწინ და უეცრად გავიფიქრე, რა იქნება, რომ ავდგე და მამის მოსაძებნად წავიდე-მეთქი. ამ აზრმა ისე ამაგდო, ხელები ამიცახცახდა და მეორე კვერცხი ვეღარ გავფცქვენი - ეგეთი ფეთიანი ვარ, ყველაფერზე ეგრე ვიცი გაგიჟება. ჭამის
დროს სულ გამგზავრებაზე ვფიქრობდი და გული გამალებით მიცემდა.  

    ჩირთი-ფირთი - აქ: ფაცაფუცი, მზადება.
       
საუზმეს რომ მოვრჩი, "მაგიდა" არ ამილაგებია, სამალავში ხელი შევყავი და იქიდან ქაღალდში გახვეული ფული და ოქროს ბეჭედი გამოვიღე. ბეჭედი ისევ ქაღალდში შევახვიე და ჯიბეში ჩავიდე, ფული კი დავთვალე - ოცდაშვიდი ლარი გამოვიდა. ამ ფულით, სადაც გინდა, იქ წავიდოდი!

ავდექი და მივიხედ-მოვიხედე. ღრმა სარდაფი იყო. მიწის პირზე გამოჭრილი სარკმლიდან დილის შუქი შემოდიოდა და იქაურობას ოდნავ ანათებდა. აქ არავის შევუწუხებივარ. მართალია, სულ ორი კვირა ვიცხოვრე, მაგრამ ისე შევეჩვიე, რომ უკვე მენანებოდა მისი მიტოვება. ვიფიქრე, საბანს მაინც წავიღებ-მეთქი, მაგრამ სად უნდა მეთრია, დამეკარგებოდა ან ვინმე წამართმევდა გზაში, სულ ახალი საბანი იყო. ახლაღა მივხვდი, რომ მართლა მივდიოდი, და დავმშვიდდი, აღარც ხელები მიკანკალებდა და არაფერი.

გადავწყვიტე გოშკა მენახა, იმან ყველაფერი იცოდა, ალბათ ისიც, ტყვარჩელში როგორ ჩავსულიყავი.

- ნუ ტი დაიოშ! ("შენცა ხარ, რა!" - რუს.) - მითხრა გოშკამ, - მერე აბხაზებმა რომ დაგიჭირონ?

- რათ უნდა დამიჭირონ?!

- როგორ რათ, ქართველი ხარ.

- ხო, მერე?

- მერე, მაგათ ქართველები არ ევასებათ.

- რა ეცოდინებათ რო ქართველი ვარ.

- როგორ, რა... რუსულად ლაპარაკობ? - არა. აფხაზურად? - არც აფხაზურად.

ზნაჩიტ ("ესე იგი" - რუს.) ქართველი ხარ!

მართალს ამბობდა. ამაზე არც მიფიქრია. კარგი, დავუშვათ, მე არავის არაფერს ვკითხავ, მაგრამ თვითონ რო მკითხონ? თუმცა, რა ვიცი, მე ვის რაში ვჭირდები? არა, რაღაც უნდა მოვიფიქრო... სანამ იქ ვცხოვრობდით, რუსული და ქართული თითქმის ერთნაირად ვიცოდი, მაგრამ თბილისში დამავიწყდა - აქ ყველა ქართულად ლაპარაკობს.

     
       
- ე, მაიცა, - მეუბნება გოშკა, - ვითომ მუნჯი ხარ - ნემოი ("მუნჯი" - რუს.).

ანი ბუდუტ სპრაშივატ, ა ტი რუკამი ("ისინი გკითხავენ, შენ კი ხელებით" - რუს.), ხელებით, გაიგე?

მართლა გენიოსია ეს გოშკა, არადა, ჩემზე ერთი წლით არი დიდი, მეტით კი არა.

- იქამდე როგორ უნდა ჩავიდე?

- როგორ? კარგად. ფული გაქ?

- მაქ.

- მატარებლით. ბილეთი რვა ლარია, თუ ლტოლვილის საბუთი გაქ - ოთხი და ჩახვალ ზუგდიდში, იქიდან ავტობუსით ენგურამდე, მერე ფეხით ჩერეზ მოსტ ("ხიდს გადაივლი" - რუს.) და მერე კიდე ავტობუსით და ოჩამჩირა ("ოჩამჩირემდე"

- რუს.)...

- იქ ავტობუსი დადის?

- დადის.

- და იქიდან?

- წინათ "ელექტრიჩკა" იყო, ეხლა არ ვიცი...

"ელექტრიჩკა" რომ იყო, მეც კარგად მახსოვს.

- ფეხით?

- არა, ფეხით შორს არი... მაგრამ თუ ფეხით, მაშინ პო შპალამ... ("რელსებს წაყვები" - რუს.), გაიგე?

- ხო.

- მომე ეხლა ორი ლარი.

- რათა?!

- ვა, ხო გასწავლე!

     
       
ამოვიღე და ლარი მივეცი. შემეძლო სულაც არ მიმეცა, პატარაა, გაფსხლიკული, ძალით ვერ წამართმევდა, მაგრამ ეკუთვნოდა.

ჯიბეში ისე ჩაიდო, არ გაუპროტესტებია, მაგრამ არც მადლობა უთქვამს.

- კარგი, წავედი.

- დავაი... ნი პუხა, ნი პერა! ("მიდი... წარმატებას გისურვებ!" - რუს.)

საღამოს ვიყიდე "კილკის" ორი კონსერვი, ორი პური და ნახევარი კილო ხალვა.

ეს ყველაფერი ჩემს ძველ ზურგჩანთაში ჩავალაგე და ვაგზალში გავედი. ლტოლვილის საბუთი, რა თქმა უნდა, არ მქონდა, ამიტომ ბილეთში რვა ლარი გადავიხადე და საერთო ვაგონში ავედი...

უბრალოდ ხდებოდა, ძალიან უბრალოდ ხდებოდა ყველაფერი...

აი, მატარებელი დაიძრა და უკან დარჩა სადგურის შენობა და სველი ბაქანი, მერე თანდათანობით მოუმატა სიჩქარეს, ვაგონის ფანჯრიდან გამოჩნდა მაღალი, ნაცრისფერი სახლები, რაღაც ძველი, გაუქმებული ქარხანა თუ საწყობი, რომლის ეზოშიც იდგა ერთ დროს ყვითელი, ახლა კი ჟანგისაგან შეჭმული ტრაქტორი, იქვე ეყარა მილები, შპალები, რელსები. ეს ყველაფერი ნელა, თითქმის უხმაუროდ მისრიალებდა უკან. ახლა გამოჩნდა გრძლად გაჭიმული ქუჩა, ტროტუარის გასწვრივ ჩარიგებული სავაჭრო ჯიხურები, იქვე ახლოს - მარტოხელა, მშიერი ძაღლი...

მატარებელმა სიჩქარეს მოუმატა...

რა შიში, რის შიში, პირიქით, მიხარია - მე ხომ იმას ვაკეთებ, რაც სხვამ ვერავინ შეძლო, ვერ გაბედა, მე კი გადავწყვიტე და, აი, უკვე მივდივარ!

ნეტა წუპაკა ცოცხალი ყოფილიყო, ისიც ხო წამოვიდოდა... ოჩამჩირემდე ერთად ვივლიდით, იქიდან ის გზას სოხუმისკენ გააგრძელებდა, მე კი ტყვარჩელში დავუბერავდი. ახლაც მახსოვს ტყვარჩელის სადგურის ბაქანი, მოასფალტებული და რატომღაც სველი... ალბათ, წვიმს... ხო, წვიმს - ბაქანზე წყლის გუბეები დგას...

ჩვენი სადარბაზოელი აფხაზის გოგო ლიდა სადგურის რეპროდუქტორში რაღაცას აცხადებს - ჯერ აფხაზურად, მერე ქართულად და ბოლოს რუსულად. დედას ჩემი ხელი უჭირავს ხელში. მამა სადგურის შენობიდან გამოდის, აბოლებულ სიგარეტს მუჭში მალავს, რომ წვიმამ არ დაუსველოს, მეორე ხელს კი შორიდან გვიქნევს.

ეტყობა, სოხუმში მივდივართ და მამამ "ელექტრიჩკის" ბილეთები იყიდა. ბაქნიდან მოჩანს "გრესის" საკვამლე მილები, მარცხნივ - ტყით შემოსილი მთები და მწვანეში ჩაფლული წითელკრამიტიანი სახლები. ალბათ, გაზაფხულია ან ზამთრისპირი, იმიტომაც აცვია მამას თავისი ლურჯი ქურთუკი, თავზე კი ღია ფერის კეპი ახურავს.

     
       
ჩემი მშობლები "გრესში" მუშაობენ. მამა ორთქლის ტურბინის მემანქანეა, დედა - წყალსაქაჩის ოპერატორი. "გრესის" ბინებში ოთხსართულიანი სახლის პირველ სართულზე ვცხოვრობთ, მე ჯერ სკოლაში არ დავდივარ, მაგრამ მალე წავალ. დედა და მამა სხვადასხვა ცვლაში მუშაობენ, ამიტომ ხან ერთია შინ, ხანაც - მეორე. ზოგჯერ ისეც ხდება, რომ ორივენი შინ არიან და, თუ, ეს დღე შაბათი ან კვირაა, მაშინ სამივენი სოხუმში მივდივართ. ზაფხულობით თითქმის მთელ დღეს კელასურში,  ზღვის პირას, ვატარებთ - ვბანაობთ, მზეს ვეფიცხებით. როცა მოგვშივდება, ვყიდულობთ გემრიელ "ჩებურეკებს" და იქვე, პლაჟზევე შევექცევით.     კელასური - ადგილის სახელწოდებაა სოხუმის მახლობლად, სადაც სამედიცინო პლაჟი იყო მოწყობილი.
       
ზამთრობით ქალაქში ვსეირნობთ. შევდივართ კინოში, მაღაზიებში, მერე მივდივართ ზღვისპირა რესტორანში, რომელსაც "დიოსკურიაში"  ჰქვია და მამა ოფიციანტს მწვადებსა და ერთ ბოთლ ღვინოს უკვეთავს. იქ კარგა ხანს ვსხედვართ, ისმის მუსიკის ხმა, ჩემი მშობლები წყნარად საუბრობენ, მე კი ფანჯრიდან ვუყურებ აღელვებულ ზღვას, თოლიებს და თეთრ სეინერს  სეინერს, რომელიც თუხთუხით მიაპობს ტალღებს.ბს.     დიოსკურია - ძველი ბერძნები ასე მოიხსენიებდნენ იმ ქალაქს, რომელიც დღევანდელი სოხუმის ადგილას იყო და შემდეგ წყალმა დაფარა, "დიოსკურია" ერქვა სოხუმის ერთ-ერთ რესტორანსაც. სეინერი - პატარა საზღვაო თევზსაჭერი გემი.
       
რესტორნიდან გამოსულები ნელა მივსეირნობთ თეატრის მიმართულებით და იქ უსათუოდ შევდივართ ერთ პატარა, მყუდრო კაფეში, სადაც ჩემი დედ-მამა სვამს ყავას, მე კი ლიმონათით ვიჭყიპები.

საღამოს შინ ვბრუნდებით. მე, როგორც წესი, გზაში მძინავს და მაშინღა ვიღვიძებ, როცა უკვე ტყვარჩელში შევდივართ. ვაგონის ფანჯრიდან თვალების ფშვნეტით ვიყურები და გაკვირვებული ვხედავ ჩვენს ბაქანს, ჩვენი სადგურის ლურჯად შეღებილ შენობას და წარწერას აფხაზურ, ქართულ და რუსულ ენებზე. კითხვა უკვე ვიცი და ამიტომ ხმამაღლა ვმარცვლავ: "ტყვარჩელი", თან მიკვირს, რომ ასე უცებ ჩამოვედით.

ეს ჩემი მატარებელი კი თავაწყვეტილი მიქრის, ბორბლებს რელსებზე რაკარუკი გაუდით. ფანჯრიდან მოჩანს რკინიგზის გასწვრივ ჩარიგებული მაღალი ძაბვის ანძები და ტელეგრაფის ბოძები. ბოძებზე გაბმული მავთულები აიწევენ მაღლა, ავლენ, ავლენ და მერე ისევ დაბლა ეშვებიან.

დილით მგზავრების ჩოჩქოლმა და ხმაურმა გამაღვიძა - მატარებელი ზუგდიდის სადგურში შედიოდა. ეს რომ გავიგე, გულმა გამალებით დამიწყო ძგერა.

მატარებელი ჯერ არ გაჩერებულიყო, მაგრამ ხალხი უკვე გასასვლელისკენ მიდიოდა, ვაგონის კართან გრძელი რიგი გამართულიყო და მეც იმ რიგში ჩავდექი...

მაშინ სახლიდან ახალი წამოსული ვიყავი, ჯერ ისევ სექტემბერი იდგა, ღამღამობით თბილოდა და ამიტომ პრობლემა არ იყო - გრიბოედოვის თეატრის უკან, კოწახურის ბუჩქებქვეშ ვიძინებდი. ერთ დილით გამეღვიძა და ვიგრძენი, რომ ვიღაც მიყურებდა. ან შეიძლება იმიტომ გამეღვიძა, რომ ვიღაც მიყურებდა. ერთი სიტყვით, გამეღვიძა. თვალები გავახილე და დავინახე კაცი, რომელიც ბუჩქების წინ ჩაცუცქულიყო და ჩუმად მათვალიერებდა. მე ჯერ პოლიციელი მეგონა, შემეშინდა, მაგრამ ფორმა არ ეცვა და ცოტა დავმშვიდდი. გამოვძვერი და ის იყო, წასვლა დავაპირე, რომ გამაჩერა და მეუბნება, რა გქვიაო. მაგის ჩიტი ვიყავი, ნამდვილი სახელი მეთქვა? - მამუკა-მეთქი. მერე აქ რატო გძინავს, სახლი არა გაქვსო? არამეთქი, სახლი რო მქონდეს, ქუჩაში რატო დავიძინებდი-მეთქი. რაო, ლტოლვილი ხარო? ხო-მეთქი. მშობლებიო? მშობლები სოხუმის დაბომბვის დროს დამეხოცამეთქი.

წამოდი, წამოდიო! ჩამკიდა ხელი და მივყავარ. ქვის კიბე ჩამოვიარეთ და მეტროს სადგურთან გამოვედით. სულ იოლად გავექცევი - გამოვტაცებ ხელს და გავვარდები, რას დამეწევა, ბებერია, ერთი ორმოცდაათი წლისა მაინც იქნება, მაგრამ მაინტერესებს, სად მივყავარ და ამიტომ მორჩილად მივდევ.

ჩავედით მეტროში, ვაგონში შევედით და მესამე გაჩერებაზე ჩამოვედით. არ ვიცი, სად მივყავარ, იქნებ უპატრონო ბავშვთა სახლში, ან პოლიციაში, მაგრამ არ მეშინია, რადგან ვიცი, რომ ბოლო მომენტში მაინც ნაღდად გავექცევი. მეტროდან რომ ამოვედით, იქვე, მარჯანიშვილზე, აუხვია. ხელს არ მიშვებს, მაგრად ვუჭერივარ, ეტყობა, ხვდება, რომ, თუ მოვინდომე, ადვილად გავექცევი. ერთ ეზოში რომ შევედით, მაშინღა ვეკითხები, სად მივდივართ-მეთქი. ჩემთანო. თქვენთან რა მინდა-მეთქი?! როგორ, რა - გაჭმევ, გასმევ, დაგბან, თბილ ლოგინში დაგაძინებო...

მაშინვე ხელი გამოვტაცე და გამოვიქეცი. სანამ ჭიშკარში გავვარდებოდი, უკან მივიხედე და დავინახე, რომ შუა ეზოში იდგა და დაბნეული, რაღაცნაირად გულდაწყვეტილი მიყურებდა. ახლა რომ ვუფიქრდები, იქნებ არც ისეთი ცუდი კაცი იყო, მაგრამ რა ვიცი, სანდო არავინ არი.

სადგურში ენგურისკენ მიმავალი ავტობუსი ვიკითხე. ერთ "პაზიკზე" მანიშნეს, ეგ არიო.

მივედი და შოფერს დავებაზრე, შეიძლება, ენგურამდე გამოგყვე-მეთქი? სად მიდიხარო. გალში ბებიასთან-მეთქი. წამოდიო. ავტობუსში ავედი და სულ უკანა სკამზე დავჯექი. მალე "პაზიკი" ხალხით გაივსო, გასასვლელი კალათებითა და ჭრელი მაფრაშებით ჩაიხერგა.

დიდხანს აღარ გავჩერებულვართ, შოფერმა ავტობუსი დაქოქა და დავიძარით.

აქეთ უფრო თბილოდა, მაგრამ ნესტი იდგა. აზრზე არ ვიყავი, ამაღამ სად უნდა დამეძინა და, ნეტა ჩემი საბანი წამომეღო-მეთქი, ვინანე.

მანქანა დანგრეულ გზაზე მიჯაყჯაყებდა, გულ-მუცელი სულ ერთიანად ამეთქვიფა, ერთი-ორჯერ თავიც კი მიმარტყმევინა შუშაზე.

სხვებიც ჩემს დღეში იყვნენ, მაგრამ ხმას არავინ იღებდა, უკმაყოფილებას არავინ გამოთქვამდა, ეტყობა, შეჩვეულები იყვნენ ასეთ მგზავრობას.

     
       

ზოგჯერ უხიაგი უხიაგი  ფიქრი გამიელვებდა - უკან ხო არ დავბრუნდე-მეთქი, მაგრამ ამ აზრს მაშინვე თავიდან ვიშორებდი.

ზაფხულობით ტყვარჩელში ბიჭები მდინარეზე დავდიოდით საბანაოდ. სულ ახლოს იყო, მაგრამ დედა მაინც მიშლიდა იქ სიარულს, ეშინოდა, რომ "ალიკას კლდიდან" გადმოვხტებოდი. მან არ იცოდა, რომ იმ კლდიდან გადმოხტომა არც ისეთი იოლი საქმე იყო. ჩემხელები იქიდან არც ხტებოდნენ, ათი-თორმეტი წლისა მაინც უნდა გამხდარიყავი, რომ უფროს ბიჭებს ამისი უფლება მოეცათ, მე კი მაშინ ჯერ შვიდისაც არ ვიყავი და ამიტომ ჩემს ტოლებთან ერთად ქვემოთ, თავთხელ წყალში ვჭყუმპალაობდი.

კლდე მდინარეს ზემოდან დაჰყურებდა, მის ძირში კი ღრმა მორევი ტრიალებდა.

    უხიაგი - თავნება, ახირებული; აქ: უცნაური.


 

       

კლდის ქიმამდე ბილიკი ადიოდა. წინათ იქიდან ვიღაც აფხაზის ბიჭი, ალიკა გადმომხტარიყო, კლდის შვერილზე კეფა ჩამოერტყა და მომკვდარიყო. მიუხედავად ამისა, იქიდან მაინც ხტებოდნენ. ტიტლიკანა ბიჭები ფრიალო ბილიკით კლდეზე ადიოდნენ, გზადაგზა  ჯაგრცხილისა   და თხილის ბუჩქებს ებღაუჭებოდნენ და, კლდის ქიმზე გასულები, ფარული შიშით იყურებოდნენ ქვემოთ, აქაფებული მორევისაკენ.

ზოგი უფრო გამბედავი და გამოცდილი ასვლისთანავე ხტებოდა, ზოგი კი გადმოსახტომად საათობით ემზადებოდა ხოლმე, მაგრამ არ მახსოვს, იქ ასული ბიჭი უკან იმავე გზით ჩამოსულიყოს.

ახლა მეც ასე ვიყავი. მეჩვენებოდა, რომ იმ კლდის თავზე ვიდექი და გადმოსახტომად ვემზადებოდი. ჯერ კიდევ შეიძლებოდა ქვემოთ ჩამოსვლა, ჯერ კიდევ მქონდა დრო, კარგად ამეწონ-დამეწონა ყველაფერი და, თუ საჭიროდ ჩავთვლიდი, უკანაც დავბრუნებულიყავი, მაგრამ ამგვარი ფიქრი საშინელ სირცხვილად მიმაჩნდა და ამიტომ მაშინვე თავიდან ვიშორებდი.

    ჯაგრცხილა - რცხილის სახეობა, იზრდება ბუჩქად ან პატარა ხედ.