ირაკლი აბაშიძე:
პალესტინის დღიური (ნაწყვეტები)
პროექტი: ბიბლიოთეკა
სკოლას
რუსთაველის ხმა ყრუ ტრამალებში | პალესტინის დღიური (ნაწყვეტები) | ხმა კატამონთან |
24 ოქტომბერი „ისრაელში ღამით, 24 ოქტომბერს დავეშვით. ეს შორეული და დამქანცველი ფრენა ჩვენმა
მეცნიერებმა – აკადემიკოსებმა აკაკი შანიძემ და გიორგი წერეთელმა – მშვენივრად
აიტანეს. მეც – როგორც ყოველთვის… |
||||
და აი, ხელმარცხნივ სვეტზე გაბრწყინდა დიდი შავი ასომთავრული, ეს ნიკიფორე ჩოლოყაშვილისეული წარწერაა. |
ნიკიფორე (ნიკოლოზ) ჩოლოყაშვილი (ნიკიფორე ირბახი) - XVI - XVII სს. ქართველი პოლიტიკური მოღვაწე და დიპლომატი, სასულიერო პირი; იყო ქართველთა ჯვრის მონასტრის წინამძღოლი 1643-1649 წლებში; ამავე დროს არის პირველი ნაბეჭდი ქართული წიგნის ავტორი და გამომცემელი | |||
სხვა, სხვა წარწერები სადღაა? აგერ, ჩვენს ფეხქვეშ ზედ კარებში, სამ დიდ
ქვაზე ქართული ასოები, შუა ქვაზე სავსებით გადალესილი საუკუნეების ნაქუსლარებით,
აქეთ-იქით ქვებზე კი თითქმის გადარჩენილი. აგერ კიდევ, მაგრამ სად?… აქ ხომ,
ცაგარელის ცნობითა და აღწერით, ბევრი ქართული ფრესკა და წარწერა უნდა იყოს, რომელიც
ჯერ კიდევ გასული საუკუნის 80-იანი წლებისთვის იყო შემორჩენილი, მაგრამ გამახსენდა
ისევ კონჭოშვილი (რა კარგია, რომ ეს წიგნები თან წამოვიღე): „საზოგადოდ უნდა
შევნიშნოთ, რომ ყველა მონასტერში, რომელიც კი დაფუძნებულია ქართველთაგან, ბერძნები
სპობენ ყოველ კვალსა ქართველთა მოღვაწეობისას.“… და მოუსპიათ, მოუსპიათ კიდეც და
ჩვენც „გულმწუხარედ გავხედეთ ესევითარსა მტარვალობასა.” – დავაგვიანეთ, ასი წლით მაინც დავაგვიანეთ! – მწუხარედ ამბობს აკაკი შანიძე. ეტყობა, ამ მწველმა აზრმა სამივეს ერთად გაგვიელვა თავში. …აკაკი შანიძე და გიორგი წერეთელი პირდაპირ დამშეულებივით მიეჭრნენ კედლებს, ფრესკებს, წარწერებს. მე მონასტრის საყდრის ცენტრში ვდგავარ და ვათვალიერებ ირგვლივ ყოველივეს. ავცქერი გუმბათს, დავცქერი იატაკს. „იატაკი მოფენილია მოზაიკითა, ანუ ფერადის მარმარილოთი, რომელზედაც შესავალთან სტოვაში ეკლესიის კარებ წინ მოსჩანან ცხადად შავი ნიშნები – ვითარცა კვალნი სისხლისა აქ მოწყვეტილთა ქრისტეს სარწმუნოებისათვის მონაზონთა სარკინოზთაგან’’, – მაგონდება ისევ… აი ეს კვალიც, იატაკზე მოზაიკის კენჭებში მტკიცედ ჩამხმარი ქართველთ სისხლის კვალი აქა-იქ ნისლებივით ჩანს. როდინდელია? ვისია?… და ზედ ცენტრში ამ უცნაური ნისლის შუაგულში იატაკში ჩაჭედილი ლითონის დისკო შევნიშნე, ზედ ქართული, ასომთავრული წარწერით. სწრაფად გავძახე კედლების წარწერებითა და ფრესკებით გართულ აკაკი შანიძესა და გიორგი წერეთელს, ისინიც მოვიდნენ.. ამოვიკითხეთ: „ დექით მტკიცე და შეურყევლად“… ჟრუანტელმა ამიტანა, ამ პატარა ლითონის დისკომ თითქოს ქვემოდან ამწია და ჰაერში შემისროლა, თითქოს იატაკიდან ამოვარდა გუგუნი თავგანწირულთა მოწოდებისა, თუ მახვილდაკრულთა ხმაჩახლეჩილი ძახილი, სადღაც საუკუნეების გაღმიდან. რით არ ჰგავს ეს ძველი ქართული ახალს: „არც ერთი ნაბიჯი უკან!” დავდექით და ერთ ხანს მდუმარედ ვუცქირეთ ამ დისკოსა და ერთმანეთს… საკურთხევლის წინ, იატაკზე, შესანიშნავი მოზაიკური სურათები: ფარშევანგები, თევზები… ფრესკები უმეტესად სვეტებზეა. რა შეცვლილა ჯვარის მონასტერში ჩვენს საუკუნეში? ან იქნებ უმჯობესია ვიკითხოთ: რაღა გადარჩენილა ჩვენს საუკუნეში ქართული კულტურის ძეგლთაგან, ქართულ წყაროთაგან, ქართულის კვალისაგან ყოფილ ქართულ ჯვარის მონასტერში, იერუსალიმში? აღარაფერი. თითქმის აღარაფერი, გარდა რამდენიმე ფრესკისა და კედლის ორიოდე წარწერისა, ხოლო განთქმული ქართული ხელთნაწერების ძველი ბიბლიოთეკის ნაკვალევიც კი კვარის მონასტერში აღარა ჩანს. ხელოვნების ეს ბრწყინვალე, უძველესი ძეგლი დღეს უპატრონოდაა მიგდებული. აქ წირვა-ლოცვა აღარ არის. მის ეზოში ახლა თეთრი ტილოს კარვები დგას და იქ გამალებით სწავლობენ სამხედრო საქმეს ისრაელის არმიის ქალთა ნაწილები. არის თოფების საკეტთა ჭახაჭუხი. „რუსთაველის ნაკვალევზე“… კარგად მიკარნახა ეს სათაური ჩემი სტრიქონებისთვის ჩემმა წინათგრძნობამ ინდოეთში. მივდევთ, მივდევთ „რუსთაველის ნაკვალევს“, ნუთუ ვერაფერს მივაკვლევთ, ნუთუ ვერაფერს ვანახავთ? ნუთუ აქ დამთავრდა და და გაქრა კიდეც უდაბნოს მდინარესავით მისი კვალი? უნდა ვნახოთ, უეჭველად უნდა ვნახოთ! 28 ოქტომბერი დღეს დილით, სანამ ჯვარის მონასტერში წავიდოდეთ, პროფესორმა ვარდიმ მიგვიწვია თავის ლექციაზე, რომელსაც იგი უკითხავს პალეტინაში ახლადჩამოსულ ახალგაზრდობას, განსაკუთრებით – ამერიკელ ებრაელებს. ახალგაზრდები დიდად დაინტერესდნენ ჩვენი მისიით იერუსალიმში და საქართველოს ისტორიის ზოგიერთი მომენტით, რომლებზეც მათ გატაცაბეთ უამბო პროფესორმა, განსაკუთრებული სიყვარულით მოუთხრო მან სტუდენტებს „ვეფხისტყაოსნისა“ და შოთა რუსთაველის შესახებ. შოთა რუსთაველის ეპოქაზე, საქართველოს როლზე პალესტინის ისტორიაში. ვარდიმ კათედრასთან მიიწვია აკადემიკოსი გიორგი წერეთელი. დიდი გულისყურით მოისმინა ახალგაზრდობამ მისი საუბარი ინგლისურ ენაზე ქართული კულტურის შესახებ. …ჯვარის მონასტერს ნაშუადღევს მივადექით. |
||||
აკადემიკოსი აკაკი შანიძე მაშინვე შესასვლელი კარების ზღურბლის წარწერას ჩაუჯდა.მას გადაწყვეტილი აქვს პირველ რიგში ზედმიწევნით ეს წარწერა შეისწავლოს. ამოიკითხა ახალი სიტყვა „მზგეფსს“ … ჩაჰკირკიტებს შემდეგ სიტყვებს, შემდეგ ასოებს. |
მზგეფსი (მსგეფსი) - (ძვ.) შვიდეული, ერთი კვირა | |||
მე და აკადემიკოსი გიორგი წერეთელი შესვლისთანავე მარჯვენა სვეტს მივადექით. სად
უნდა ყოფილიყო აქ დიდი შოთას პორტრეტი?… შემოვუარეთ სვეტს ირგვლივ, შემოვუარეთ
საკურთხევლის მხრიდანაც. გიორგი წერეთელი კითხულობს ბერძნულად:
მაქსიმე აღმსარებელი,
იოანე დამასკელი.
სწორედ აქ, აი აქ უნდა იყოს რუსთაველიც, – ვამბობთ ჩვენ. წმინდანთა შორის
დარჩენილი ადგილი დღეს მთლიანად ლურჯი, შავი საღებავებითაა დაფარული, მაგრამ აი აქ,
ეტყობა, რაღაც უნდა ყოფილიყო და შემდეგ შეგნებულად წაუშლიათ. კარგად ვაკვირდებით ამ
ადგილს: ერთგან, საღებავის ქვეშ, რაღაც ძნელად გასარჩევი კვალია ამობურცული. ჩვენ
დიდხანს შევცქერით ამ კვალს, აკაკი შანიძეც თავს ანებებს თავის საქმეს და ჩვენ
გვიერთდება. სასწრაფოდ სანთელს ვანთებთ და ამობურცულ ადგილს გვერდიდან ვაშუქებთ.
ამობურცული ადგილები სინათლის შუქზე გარკვეულ ჩრდილს გვაძლევენ. დაბეჯითებით,
თვალმუშორებლად ვაკვირდებით სვეტის ამ ადგილს და ჩვენი მეცნიერები ხმადაბლა,
დაფარული მღელვარებით მოულოდნელად კითხულობენ: „ამსა დამხატ“… „ამისა დამხატავსა“,
უსათუოდ „ამისა დამხატავსა“ – ამბობს გიორგი წერეთელი, – აქაა წარწერა, ცნობილი
წარწერა, მივაგენით, მე აღფრთოვანებული ვახალისებ ჩვენს მეცნიერებს ახალი და ახალი
სიტყვების ამოსაკითხავად. ისინიც თვალმოუშორებლად ჩაჰკირკიტებენ სვეტს. მერე მე
წარწერის ქვემოთ, მუქ ლურჯ, შიოანე დამასკელი - ბიზანტიელი ფილოსოფოსი და მწერალი,
ცხოვრობდა VII-VIII საუკუნეებშივ საღებავს კარგად ვაკვირდები, აქ კიდევ რაღაც არის
ამობურცული. ეს ხომ თითებსა ჰგავს, თითების ლანდს, თითების კვალს. აგერ თვალიც,
ნამდვილად თვალი… აკაკი შანიძეც ადასტურებს, რომ იგი თითქოს ამჩნევს თითებისა და
თვალის კვალს. გიორგი წერეთელიც ამჩნევს. თითების კვალია, თვალის კვალია, –
ვადასტურებთ ერთხმად. ბერძენი ბერიც დიონისიოც გვიდასტურებს. ეს კიდევ ქუდი, ესეც
მეორე ხელი… ნამდვილად მეორე ხელი. |
მაქსიმე აღმსარებელი - ბიზანტიელი მოაზროვნე და ღვთისმეტყველი, ცხოვრობდა და მოღვაწეობდა VI-VII საუკუნეებში იოანე დამასკელი - ბიზანტიელი ფილოსოფოსი და მწერალი, ცხოვრობდა VII-VIII საუკუნეებში | |||
ვაშა, გამოჩნდა, გამოჩნდა, დიდებული სახე ბრძენი მოხუცისა! ამაყი, მაგრამ ღრმად კაეშნიანი… თითქოს ნაცნობი სახე, საოცრად ნაცნობი სახე… | კაეშნიანი - დარდიანი, სევდიანი (კაეშანი - სევდა, დარდი, ნაღველი) | |||
მთელ სვეტზე აღმართული წმინდანების: იოანე დამასკელისა და მაქსიმე აღმსარებლის-
ფერხთა შორის დგას იგი, ხელაპყრობილი. „ამისა დამხატავსა შოთასა შეუნდვეს ღმერთმან ამინ“. ხოლო ქვემოთ პორტრეტზე „რუ-სთვლი“. თეთრად გამოანათა მსხვილმა ქართულმა ასომთავრულმა. ჩვენ გადავეხვიეთ ერთმანეთს. რა დიდებული მხატვრობაა! აწ ვეღარსად დაგვეკარგება. ვერავინ წაშლის ჯვარის მონასტრის შოთა რუსთაველს. იგი ჩვენია დღეს, ჩვენს ხალხს ეკუთვნის! |