მოთქმა საწყლისა
სად მოვასვენო საწყალმან თავი, მუნ ყველა მივა, რა ჩავა მზეცა,
[1840-იანი წლების დამლევი
|
ხელნაწერი: U: ავტოგრაფი, № 105, გვ. 2. ხელმოწერა: თ. ილია ჭავჭავაძე. ლექსი დაიბეჭდა ილია ჭავჭავაძის თხზულებათა 1914 წლის გამოცემაში, განყოფილებაში “ყრმობის ლექსები” (გვ. 538 - 540), დაუთარიღებლად, ცალკეული ცვლილებებით (მე-4 სტრიქონში ავტოგრაფისეული ქვეყნათ შეცვლილია ფორმით ქვეყანათ; მე-11 სტრიქონში სიტყვა მარა შეცვლილია სიტყვით მამა; 27-ე სტრიქონში - წყაროჲთ-წყაროთი; 37-ე სტრიქონში - ვადიდებ-გადიდებ). ჩვენს გამოცემებში დაცულია ავტოგრაფისეული ფომრები. 1925 - 1951 წლების გამოცემაში “მოთქმა საწყლისა” დაბეჭდილი არ არის, მაგრამ მოხსენებულია (სარედაქციო შენიშვნებში) და მისი დაწერის სავარაუდო თარიღიც არის მითითებული: “[50-იანი წლებიდან - 1856-მდე]. ზემოთ მითითებულ ავტოგრაფში ეს ლექსი ისეთივე ბავშვური ხელითაა ჩაწერილი, როგორითაც “სიტკბოება თვის მამეულში”, “ჭაბუკობაზედ” და “დაღონებული, არ ვიცი რაზედ...”, რომლებიც, ჩვენი ვარაუდით, 1840-იანი წლების დასასრულსა თუ 1850-იანი წლების დასაწყისში უნდა იყოს დაწერილი (იხ. დასახელებული ლექსების კომენტარები). “მოთქმა საწყლისა”, ვფიქრობთ, ამავე ხანებს განეკუთვნება. თუკი ლექსის შინაარსს დავეყრდნობოდით და ვირწმუნებდით, რომ მასში ზუსტად არის ასახული ყრმობა პოეტის ცხოვრებაში მომხდარი მოვლენები, შეიძლება ლექსის დაწერის სავარაუდო ფართო თარიღი — [1840-იანი წლების დამლევი - 1850-იანი წლების დასაწყისი] — შედარებით უფრო ვიწრო ჩარჩოთი შემოგვესაზღვრა: კერძოდ, შეიძლებოდა მიგვეჩნია, რომ “მოთქმა საწყლისა” დაიწერა 1852 წლის შემდგომ, — როცა ილია მამითაც დაობლდა (ილიას მამა, როგორც ცნობილია, გარდაიცვალა 1852 წლის 10 დეკემბერს, ძვ. სტილით). მაგრამ ლექსის ასეთ ბიოგრაფიულ ინტერპრეტაციას ადგილი შესაძლებელია შეცდომაში შევეყვანეთ, რადგან ამ ლექსში ისეთი ფაქტებიც არის წარმოსახული, რომლებიც ილიას ცხოვრებაში არასდროს მომხდარა (ასე მაგ., ილიას ყრმობის პერიოდში არ ყოფილა მომენტი, რომ მას არ ჰყოლოდა “შემნახავი”, არ ჰქონოდა სახლ-კარი თუ თავშესაფარი, და ლუკმაპურის სათხოვნელად “კარიკარ” დასჭირვებოდა სიარული). |