The National Library of Georgia მთავარი - ბიბლიოთეკის შესახებ - ელ.რესურსები
ილია ჭავჭავაძე

ილია ჭავჭავაძე

(ნაწყვეტი)

მეცხრამეტე საუკუნეში საქართველოს ჰყავდა ორი პროვიდენციალი პიროვნება: ილია ჭავჭავაძე და ივანე მაჩაბელი. ქართული პრობლემა შეიძლება ამ ორი პიროვნების შესწავლით აიხსნას. მაჩაბელზე ჩვენ ვიტოვებთ უფლებას მოკლე დროში დავწეროთ. ილია ჭავჭავაძის მკვლელობის 15 წლის თავზე კი გვინდა აღვნიშნოთ დეკლარაციით ის თეზისები, რომელნიც შემდეგში გაიხსნება მაჩაბელის მონოგრაფიაში. გადაუმეტებლად შეიძლება ითქვას, რომ მე-19 საუკუნე საქართველოში ილიამ კიდეც მოიგონა, კიდეც შეჰქმნა და თავ სისხლით კიდეც დაკირა.

ვენ შეიძებ ამ საუკუნ შესწვლის დროს ევრი დეფქტებიც ღმოვაჩინოთ, აგრ რთი კი მაი უცილოელია - დი ოპეის მთავარი მბრძაებელი იყო ილი ვჭავძე.

ილია ჭაჭავაძემ ავის დეის ხელით რულიად დატეხა ე სტლი და ჩვენ ვაქვს კვე ანაოგია ევროპუ მწრლობ სშტაბით.

რთალია, ჯერ არ რის შესწვლილი, მაგრამ ჩვე დაკვირვები და თანმედროვთა მოწმობი, მი მეოხედი იმ სიტყვებისა, რომელაც ღეს ხმარო ქართლი ჟურნაისტიკა, ილას მოგონილ. მდგი თაობა ამას არ უკვრდება, როგორც ის არ უკვირდება ას, ვინ მოგონა ან შეჰქმნა რველად ნა.

ამ ხნის განმავლობაშ ილია ჭავჭააძე იდგა როგორც გიანტი. ყოველ მოზღვავებულ ტალღა, ხო თუ ინაური, იმა დაეტაკბოდა და ილი მოიგერიბდა.

ილია ვჭვაძის ველი გამოვლა ამ მთვევაში ენებდა სანახაობას, როგორც ტილრიის მფონია ომებ დროს. და ტანკ (როგორ გავს ია ტანკს ფიგურითაც) სტკეპნიდა ქართულ წერლობას; მის ნაკვალე დევის აფეხური ვია.

ამიტ იყო, რომ ილიას ყველა ანგარიშს ევდა, და შეულებელიც იქნეოდა მის ბუნებრვი და შეურეველი თაუობა თითმის 40 წელ, რომ მას სეთი გარი რხმალი არ ჰქონოდა.

ია ყველან ცდიდა ავის თავს: ის ყო ოეტ, ბელტრისტი, რამატურგ, პუბლიცისტ, ჟურნაისტი, ცნერი, რეჟიორი, ფინასისტ, ორატრი, ტორიკოსი კიდევ რამდენ სხვა, ამიტო არის, ჩვენ დღსაც არ ვიცით, რომ ამ დაგში ვეძი მისი ნამდვილი ახე.

მაგრამ ერთ რამ ცხაია, და ეს დლიერი თემაა ხალი გაოკვლევისათის: მეცრამეტე საუუნეში თული პრო შექმნა ილია ვჭავაძემ და დღემდის მისი პროზა არის დაძლეული. ვენ აქ შევუგებით ანლიზს მის სტილისას, რომლიც აყენებს ვეაზე მაღ, განსკუთრებ საცოდავი რიან პროზში ისინი, ნც ილიას ხვივნენ არს, ეს ეიძლება თქვას მისი იტიკული როზ სახებ.

უნ აგრევე ხსენება იმასაც, ომ ილიას ექსი, ოველ შემხვვა, არ ამორჩებოდა აკაკის ლექსს და მხლოდ თანამდროვთა უკულურობ უნდა მიეწეროს ის, რომ ილია ენებნენ აკიზე დაბლა.

ვენში გაჩნდნე დადაისტები, ისინ ვერ უარყოფენ ილია ჭავჭავძის დიდ იგურას. ია რომ გაოაკლდე მეცხრამეტე საუკუნეს, მაშინ იქნბოდა საქრთვლო სამდამოდ დანელებული.

ამიომ გააგებია კალამბური, რომელი წამოცდა ალრიან გუნიას, როელსაც, ოცა შეეკითხა ერთი ფრანგი, ყავს თუ არა დიდ კა საქართვლოსო, უპსუხა ასეთი ფრანულით: Ilia un Ilia.

ლიას სიკვდილმა გულის არღვადის შეაყია საქართველო, და ყველ უბრალ ხახი ამბობდ, არის ასაწყისი ახალი ეროვნლი შეგებისო, ამის ფაქტებს ჩვე ყოვლდღე ედავთ.

ილიას ოეზიდან მარტო წიწმურ დარჩენლიყო, მაინც სამუდამოდ აატირბდა საქათველოს და სამუდაოდაც დარჩბოდა თე ოეზიისათვის.

1922 .